Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste Collega kwekers,

De zomerprei heb ik nu opgekweekt binnen en bij 15 graden op een raam op het zuiden gezet. Zie de onderstaande foto van de situatie nu.

Wat nu te doen?

In de tuin heb ik een koude kas staan.

1) Moet ik nu het potje en al in deze koude kas zetten?

2) uit het potje halen en bij elkaar in de grond zetten van de koude kas en laten groeien tot potlooddikte voordat ze naar definitieve plek in de tuin gaan?

3) elk preiplantje apart in 9cm potje planten?

4) planten in de kas met voldoende ruimte?

5) iets anders?

Ik hoor het graag van jullie.

dank

foto-prei46021393597006.JPG

Geplaatst:

Waarom is het dat je de wortels en de toppen inkort als je de preitjes overplant?

Ik zou denken dat hij met minder wortels moeilijker aanslaat op z'n nieuwe stek...?

Geplaatst:

Dat snap ik niet. Ja als je wat van de top afhaalt, hoeft hij z'n sappen minder ver omhoog te sturen. Maar als je de wortels inkort, kan hij minder water en voeding opnemen... lijkt me niet handig...???

Geplaatst:

Zou het kunnen dat het is overgenomen van de grootschalige beroepsteelt?

Door wortels inkorten kun je veel sneller jonge prei in een plantgat zetten of dit zelfs door machines laten doen. Ook het inkorten van de bladeren zou de jonge planten veel beter hanteerbaar maken voor machines. Bij een uniform gewas, is ook het machinaal snijden van blad en wortels niet moeilijk. (Dat gebeurt bij geoogste prei ook om te kunnen bundelen en verpakken). Bovendien zijn de jonge lange bladeren in het eindproduct lastig groot uitgegroeid en staan ze - vaak wat rafelig - niet zo mooi.

Ik kan geen goede andere redenen hiervoor bedenken die met een betere/gezondere ontwikkeling van prei te maken hebben. Ik ken ook diverse andere (overbodige, nutteloze of zelfs soms in mijn ogen ongewenste) voorbeelden van hoe in de liefhebbers wereld te gemakkelijk wordt nagedaan wat boeren ook doen. (Wat zeker niet wil zeggen dat er van de deskundigheid van boeren niet ook veel te leren is!). Maar een kleinschalige, gevarieerde, liefhebbers-moestuin is iets heel anders en vraagt om een heel andere benadering van telen dan grootschalige monoculturen met zware machines voor "de markt" en alles wat er bijhoort, om zo veel mogelijk winst te kunnen maken (of nog vaker: de enorme leningen te kunnen afbetalen).

Ik ben benieuwd om beter te begrijpen wat het groeizame nut ervan is om die wortels en bladeren van prei af te snijden.....!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Voor het inkorten, zie ook hier,

https://www.moestuinforum.nl/planten-van-prei-wel-niet-inkorten-van-loof-en-wortels-t5212.html

Ik zou de potjes inderdaad naar de koude kas verhuizen, al staan ze er nog heel goed bij zo! In welke grond heb je ze gezaaid? Hoe dan ook, laat ze nog maar even in het potje staan tot ze wat beter hanteerbaar zijn. Herplanten met één in een 9 cm potje is te veel van het goed. Mogen er zeker 5 zijn per potje. In een violen bakje doe je er ongeveer 2/3.

Geplaatst:

Ja, Jorg...die link had ik inderdaad al gelezen en bij mijn reactie gebruikt.

Prei maakt lange wortels. Bij een kiemplantje van 8 a 10 cm. zijn de wortels (2 a 3 hoofdwortels met vertakkingen) zo een 2/3 van de lengte van de groene spriet.

Ook voor je uitplant zijn ze lang en als het goed is, is het een flinke bos. Als het snel en mechanisch wordt verspeend of uitgeplant, dan zitten die wortels in de weg en zijn ze moeilijk voldoende gespreid in een plantgat te krijgen. De bladeren afsnijden, dat staat mooi...recht geknipt rijtje. En die lange bladeren die op de grond kunnen komen en wat grauw of geel worden, dat staat en verkoopt niet handig. Dat zijn dus allemaal van die redenen waardoor het makkelijker gaat grootschalig en met machines en dat het makkelijker te verpakken is en mooier presenteert op de veiling of in de winkel.

Maar eigenlijk lees ik dan geen reden waardoor de prei beter zou groeien. In je eigen tuin werk je kleinschalig en kun je makkelijk even de moeite nemen om de wortels van elke plant diep en gespreid in de grond te zetten. Bij het verplanten gaan er ook geen dagen overheen, voordat de plantjes weer in de grond staan. Juist door die kleinschaligheid en extra aandacht die je gewassen in een moestuin kunt geven, is er een voordeel dus. Daarin zie ik geen reden om grootschalige landbouw te gaan imiteren en er vervolgens een soort "regel" van te maken dat die manier DUS de beste zou zijn. Een moestuin, waarvan je elk hoekje en stukje kent, vol afwisseling en elk gewas als plantje gezien door de tuinier....dat is echt iets anders dan landbouw op stukken van vele aren en hectaren met een gewas, die machinaal en zo effectief mogelijk behandeld moeten worden. Dat vraagt om heel andere technieken en geeft heel andere mogelijkheden. Je kunt er afwisselen, biologisch werken, soorten telen die je niet in de winkel kunt kopen...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Het voordeel van het inkorten van de wortels is dat je ze eenvoudiger in het gaatje kan laten zakken, zonder dat de wortels dubbel vouwen bij het planten. En het loof inkorten... tja ik weet niet waarom dat is. Ik weet wel dat het in ieder geval goed werkt, ik had hele mooi preitjes afgelopen jaar.

Geplaatst:

Maar wat nu als je geen koude kas hebt?

Ik heb slechts twee opties:

- binnen, in de vensterbank op ZZW, bij ca 18 graden (geen koudere lichte plekken in huis)

- buiten, bij soms een klein beetje (nacht)vorst, en binnenhalen bij meerdere graden vorst.

Toch maar naar buiten, bij een grootte van ca 20 cm, dikte ca 2 mm ?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...