angela († maart 2025) Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 CITROEN, WILDE819075(Poncirus trifoliata)De enige Citrusachtige, die in ons klimaat goed overwintert! De stekelige struikjes verliezen ‘s winters hun blad en kunnen tot -20C verdragen. Na de witte (meestal geurige) bloei ontstaan de vrij kleine vruchten die van groen naar lichtoranje kleuren: erg zuur! De schil is heerlijk in confituren en het sap kan heel goed in kook- en bakgerechten. Een aanrader, ook voor bonsai! Dit soort wordt veel gebruikt als onderstam voor andere Citrusachtigen. Ook ontstaan sterke resultaten met kruisingen tussen deze winterkoning en andere citrussen. Quote
Bit Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Ja. Heb ik vroeger gehad. Ik wil wel bestrijden dat de struik echt goed winterhard is, maar meestal blijft hij wel leven ja. Delen willen nog wel eens afsterven in een koudere of ongunstigere winter. Ligt er ook erg aan hoe die bij jou staat..Gaat het je om de vruchtjes ( niet talrijk en ook niet alle jaren ), dan raad ik je aan een grotere te kopen ( duur ) en die april / mei te poten, dan kan de struik zich nog goed settlen voor de winter. Verder probleemloze struik. Gemene stekels en heerlijk geurend inderdaad, echt een feest. En bloeit ook lang. Ik ben een beetje kwijt welke grondsoort ie verlangt, daar zóú ie kieskeurig in kunnen zijn. Ik dácht zuur. Zelf even checken.Hij groeit echt langzaam. Reken op een struik van 70 cm hoog na een jaar of 10.Wat beschut wegzetten zou ik doen. vanwege vroege bloei , bestuiving , geur en vorstkans. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 maart 2014 Auteur Geplaatst: 2 maart 2014 Het gaat me inderdaad om de vruchten ik zat er aan te denken er 2 aan te schaffen.Het leek me wel handig voor bepaalde gerechten. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 (aangepast) Hij groeit echt langzaam. Reken op een struik van 70 cm hoog na een jaar of 10. Hier is hij niet héél snel, maar ook weer niet zo langzaam. Had je niet toevallig een hele kleine cultivar of iets dergelijks? Of een andere plant in gedachten? "Flying Dragon" is een bekende cultivar die héél langzaam groeit. Verder inderdaad een zeer gemakkelijke en dankbare plant met VERSCHRIKKELIJKE stekels. Moet wel een paar jaartjes oud zijn om vrucht te dragen. 2 maart 2014 aangepast door Gast Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 maart 2014 Auteur Geplaatst: 2 maart 2014 Nu kom ik net dit tegen en dat is dan weer niet gunstig want daar heb ik geen plaats voor. Dit is de enige Citrus die ook in de volle grond kan worden gekweekt. Plant de boom of struik op een zonnige plaats in vochthoudende maar doorlatende grond. Niet bekalken en matig bemesten. De eerste jaren is deze plant niet helemaal winterhard, dus bij strenge vorst beschermen. Houd bij de plaats keuze rekening met de uiteindelijke grootte van de boom: tot 5 meter hoog met een kruin van 4 meter doorsnede Quote
Frank Houweling Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Zo groot heb ik ze nog nooit gezien! Volgens mij worden ze tussen de twee en drie meter hoog. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 maart 2014 Auteur Geplaatst: 2 maart 2014 Hoe groot moet ik dan ongeveer denken? Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 maart 2014 Auteur Geplaatst: 2 maart 2014 Er staat dat je ze wel gerust kan snoeien misschien kan ik ze kleiner houden? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Tussen de twee en drie meter haha. Je moet er dus wel "wat" ruimte voor hebben. En anders natuurlijk een gewone citroenenstruik in de huiskamer als kamerplant! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Bit Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Bij mij hier om de hoek is het Arboretum 'Trompenburg' , denk ik net aan , daar staat er 1 die al een jaar of 20 staat. Die is manshoog. Daar nooit vruchtjes in gezien overigens. ( of minimaal )Van variëteiten, dat ze die ook hebben, weet ik niet. edit: snoeien kan ja ( scheelt misschien bloei en dus vruchten ? ) maar snoei dan niet zomaar: ze bloeden als gekken. Quote
Maarten Geplaatst: 2 maart 2014 Geplaatst: 2 maart 2014 Mijn jonge plant heeft vorig jaar de winter overleeft zonder bescherming. Staat weliswaar erg beschut maar toch... Groeit nu goed, is ongeveer 50 cm groot. Zal nog wel even duren voordat er vruchten aankomen. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 3 maart 2014 Auteur Geplaatst: 3 maart 2014 Ik heb nog wat foto's bekeken en het plantje doet me denken aan japanse kweeperen. Quote
Bit Geplaatst: 21 oktober 2014 Geplaatst: 21 oktober 2014 Heb sinds een tijdje een tuin in onderhoud waar een al wat oudere struik staat. En jawel hoor. Er hangen ook best forse vruchten in. Zelf ken ik de struik van wel erg lang geleden, dus kennelijk kleurt dat je herinnering. De vruchten blijken dus eigenlijk best groot ( dit jaar dan he ? ).Gelijk maar een foto genomen. Je ziet 1 vrucht duidelijk hangen. Er zaten er in deze struik ( zijn 3 struiken tegen elkaar gezet, een jaar of 15 geleden ) toch zeker wel een stuk of 10-12, wat dieper in de struik verstopt.En inderdaad: zeer gemene zware scherpe stekels. Lastig oogsten Niet 1 geplukt overigens; is mijn struik niet he ? Als ik de eigenaar volgende week spreek, wil ik het wel vragen. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 24 november 2014 Auteur Geplaatst: 24 november 2014 Ga je nu kijken of er zaadjes in zitten voor te zaaien? Of wil je ze gewoon proeven? Quote
weknow Geplaatst: 24 november 2014 Geplaatst: 24 november 2014 De smaak staat omschreven als zeer bitter en zuur. Bovendien heel veel pitten. Geen "lekkere hap" dus Maar wellicht bruikbaar als "touch" in een recept of marmelade of iets dergelijks. Ik heb er zaden van gekocht via Ebay. Vragen zeker 3 maanden koude stratificatie. Met wat geluk heb ik in het najaar enkele plantjes van een decimeter (maar kiemen kan ook jaar langer duren). Jonge planten verdragen kou nog slecht en dan nog zeker een jaar of 5 langzaam groeien voor er kans is op vruchten. Overigens....kans is groot dat zaden uit vruchten van hier veelal niet vruchtbaar zullen zijn.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 25 november 2014 Auteur Geplaatst: 25 november 2014 Ik heb ook zaden van Vreeken.Op mijn zakje staat 3 weken in de koelkast? Quote
weknow Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Zoek online maar eens wat verder dan wat Vreeken erbij schrijft Er is niet voor niets een topic met als titel "Nou ja zeg, Vreeken..." Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 25 november 2014 Auteur Geplaatst: 25 november 2014 Misschien kan Bit gewoon een stekje voor ons maken en dan meebrengen naar de MTFD??? Quote
weknow Geplaatst: 25 november 2014 Geplaatst: 25 november 2014 Ik weet niet of deze (makkelijk) gestekt kan worden, Angela. Zou ik eens moeten nazoeken...als het kan, wanneer dan het beste en op welke wijze. Meestal maken afleggers meer kans. Maar dat er op de komende voorjaars MTFD dan al bewortelde stekken zouden zijn, lijkt me sterk. Bovendien moet Bit dat ook nog willen en er zin in hebben....... Ik zou dat niet zo maar van hem verwachten.... Vergeet niet dat deze geen soort is die hier "thuis" is....het is een subtropische plant, maar dan een species uit de bergen (vandaar dat hij i.t.t. andere citrusvruchten wel wat kou kan hebben...wil je ze goed kweken, dan zul je de omstandigheden waarin de plant van nature goed groeit moeten nabootsen.... Ik ben momenteel voor heel wat zaden (vooral van bomen en struiken) uit aan het zoeken, hoe die het beste gezaaid kunnen worden.Dat verschilt enorm per soort (koud? warm? stratificeren?, hoe lang? , zaden beschadigen? Kiemduur?....kan zelfs soms jaren duren...) en luistert soms heel nauw. Bovendien zeggen verschillende bronnen niet allemaal hetzelfde over wat de beste kans op succes geeft. Dat is dus wat anders dan met een zakje sla of radijzenzaad Voor de Poncirus Trifoliata heb ik na vergelijking van diverse bronnen de volgende werkwijze genoteerd om ze uit hun kiemrust te halen: Gedroogde zaden eerst 24 uur weken (bij verse niet nodig) en dan 60 a 90 dagen koud stratificeren en dan uitzaaien bij 15 a 20 graden. Na het voorweken gaan de helft van de zaden in vochtig zand een maand of 3 in de koelkast en worden rond april gezaaid. De andere helft gaan in een mengsel van zand en cocopeat in een bloempot naar buiten op een wat beschutte plaats in de schaduw en blijven daar staan tot er wat boven komt. In de nabije toekomst wil ik in vermiculiet en gesloten bakjes gaan zaaien, maar moet nog even wachten op vermiculiet. Overigens zag ik een Vlaamse website waar veel (sub-)tropische planten vaak erg voordelig te koop zijn en daar stond ook deze winterharde citroen tussen. Dit is de link: http://www.andrewsgarden.be/index.php?item=poncirus-trifoliata&action=article&group_id=16&aid=78&lang=NL Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Dirk Taal Geplaatst: 6 december 2014 Geplaatst: 6 december 2014 Poncirus is gemakkelijk te zaaien. Heb het gedaan met de zaden uit de oude hortus in Wageningen. Weet niet of hij er nog staat na de verbouwing. Zaden uit de vrucht halen ,beetje schoonmaken en zo'n 3 cm. diep zaaien. Grond matig vochtig houden, in een koele kamer overwinteren. Kiemen in voorjaar en kunnen dan verspeend. Sap gebruiken in thee, in marinades,etc . Bloeit mooi, geurt. Onderstam voor andere citrussen. Quote
windindewilgen Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 kijk eens op website van citrusbali.nl. veel info over redelijk vorstbestendige citrus soorten en verkoop. groet van wim Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
weknow Geplaatst: 5 januari 2015 Geplaatst: 5 januari 2015 Mijn zaden in 2 porties verdeeld en gezaaid begin december. Het deel dat buiten in een gesloten transparant doosje met vermiculiet staat is de enige soort van een 30 zaaisels op dezelfde manier, die sterk schimmelt. Vrees dat die niet veel gaan worden.De andere helft zit in een zakje met wat licht vochtig vermiculiet in de koelkast om te stratificeren. Tot hier toe geen schimmel. Ben benieuwd...fingers crossed! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 6 januari 2015 Auteur Geplaatst: 6 januari 2015 Ik kan mijn zaadjes niet terug vinden in het bakje dus ik vermoed weggerot. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.