Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil mijn druif snoeien, 2e jaar... Waar ga ik 'm nou afknippen? Ik heb iets gelezen, dat ik 'm boven de derde knop moet afknippen, ik heb echt geen idee....

Kan iemand me helpen? Vast bedankt!

foto87781393837934.JPG

Geplaatst:

Er komt van anderen nog zeker meer advies.

Mijn 2 jaar oude druif snoeide ik: hoofdstam op ca. 1 meter en alle zijscheuten verwijderen. Wil je 2 hoofdstammen? (Dat laat de foto zien)....of kiezen voor 1 of ze in ieder geval meer spreiden als je er 2 wilt aanhouden. Loten = zijtakken helemaal inkorten. Op die manier bouw je een stevige basisstam, waar na enkele jaren je trossen goed op kunnen groeien. Maar ik weet natuurlijk niet waar je naar toe wilt met de struik.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hhaha. Klinkt redelijk desperate ? Geeft niks; is ook best lastig. Zijn al wel véél topics over wel ( gebruik ook eens de zoekfunctie )

Ga ik een heel verhaal afsteken. Kan best zijn dat je daardoor nog meer in verwarring raakt. Gewoon zeggen en meer / anders vragen.

Wat Weknow zegt ook ja.

Je zou bij zo'n jonge plant eerst goed moeten weten wat je uiteindelijk wil. Moet de druif omhoog naar de bovenkant van de schutting, omdat dáár de zon is bijvoorbeeld ( kortom: mijn vraag: hoe staat ie nu gesitueerd ? op de zuidkant van de schutting ? )

Stel hij staat op zuid. Dan wil je een deel van de schutting met de druif bekleden ?

Zo ja : dan heb je een 'geraamte' nodig zeg maar. Dat is een geraamte van gesteltakken. Gesteltakken zijn de oudere takken waarop je elk jaar de scheuten laat komen die dan de vruchten dragen.

Jouw plant is nog lang niet zo ver.

1e ding wat mij opvalt is dat je de druif deels achter het rooster geduwd hebt. Op zich kán dat wel. Maar besef dat de druif met de jaren helemaal in het ijzeren rooster vergroeid zal raken. Hij zit nu wel erg strak daar in verweven.

De druif groeit lekker snel vanaf nu. Je moet nu nadenken wat je wil. Wil je 1 verticale stam omhoog hebben met links en rechts de armen die dan gesteltakken kunnen worden ?

Zo ja : dan nu al ingrijpen en die ene stam omhoog behouden. De andere wegsnoeien. één of twee zijtakken kun je willen behouden nu en die vast proberen die horizontaal uit te buigen naar links of naar rechts.

De druif gaat straks na half mei uitlopen en hard aan de groei. Laat dat eerst even gaan. Kijk dan es in juni waar de groei precies zit en wat je daar dan weer mee wil. de huidige zijarmen die je laat zitten kun je dan verder verlengen door de nieuwe groei verder horizontaal verder uit te buigen en vast te zetten. Overige scheuten daar kan je een stuk inkorten dan ( zomersnoei ). Zo dwing je de plant daarheen wat JIJ wil. het te veel aan groei kort je steeds wat in. Je laat dat gaan, wat je wil, om je gesteltakken verder uit te bouwen.

De hoofdstam. de verticale stam dus. laat je verder omhoog gaan, zet je eens per maand verder vast tot hij de hoogte heeft die jij wil. Einde schutting neem ik aan ?

Daar top je de scheut als hij daar is. Volgend jaar maakt hij dan weer meer zijtakken , en daar kies je de verdere gesteltakken uit.

Je hoeft dit komende jaar nog geen oogst te verwachten. Je hebt daar eerst het geraamte voor nodig van de plant. Komt er wél ergens een tros tot ontwikkeling, das dan leuk en meegenomen, maar is nu nog niet je doel. Eerst de plant tot het geraamte laten groeien wat jij wil.

Je kan ook de huidige beide verticalen laten zitten, dan heb je gewoon hetzelfde verhaal , maar met 2 verticalen. en dan bijvoorbeeld alle gesteltakken ( zijarmen ) van de linker naar links laten gaan en alle zijarmen van de rechter naar rechts,

Op zie zijarmen ga je later als de druif ouder is op vrucht-dracht snoeien.

Je hebt dan dus de verticale ( 1 of zoals nú : 2 ); de zijarmen horizontaal en dáárop ga je op knopen snoeien volgend jaar en de jaren daarop.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...