lucifer Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Ik heb diverse lappen tekst gelezen over wisselteelt maar ik vind allerlei verschillende meningen. Moet ik nou gewoon elk jaar wisselen?Ik weet gelukkig nog ongeveer hoe ik het in 2013 willekeurig 'last minute' in de grond heb gezet: Behalve de chinese kool en de prei (die maar 2cm lang was ) is alles ondanks dat ik pas laat ben begonnen toch gelukt. Dit jaar wil ik de volgende dingen gaan verbouwen in volle grond (ik heb dus de kasteelt niet meegerekend): 1. Wortelgewas:ZomerwortelWinterwortelKnoflook (voorjaar planten)Knoflook (najaar planten)Ui (sturon)Lenteui 2. Bladgewas:WinterpreiHerfstpreiIjsbergslaPeterselie 3. Aardbei 4. Aardappel Ook de pompoen heb ik er uit gelaten omdat ik die ergens anders ga kweken. Ik heb begrepen dat Aardbei in een apart stuk moet, en Aardappel ook in een apart stuk. Dus dat zijn 2 groepen.Verder heb ik het geloof ik zo goed ingedeeld naar Bladgewas en Wortelgewas.Ik heb geen peulgewassen (ik kan niet eten tegen alle boontjes die ik altijd aangeboden krijg) en ook geen koolgewassen (eten wij niet) en vruchtgewassen staan in de kas. Nu heb ik hierover diverse vragen: 1. Vorig jaar hebben we alles door elkaar gezet. Ik had geen flauw idee van wisselteelt. Ik dacht dat dit alleen bij aardappelen zou gelden en niet bij andere soorten.Hoe kan ik het dit jaar het beste indelen? 2. De aardbeien staan er nog, net als de peterselie. Maar ik begrijp dat ik deze dus moet gaan verplaatsen? 3. Vorig jaar had ik 2 bedden, gesplitst door een smal looppaadje. Maar dit looppaadje heb ik niet gebruikt want ik liep langs de 2 zijkanten.Voor dit jaar wil ik de 2 bedden samenvoegen en dan gewoon een paar staptegels ertussen leggen. Op die manier heb ik meer ruimte. Is het geen probleem dat alleen een tegel van circa 30cm breed de bedden 'scheid'? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 wisselen doe je liefst elk jaar zodat na 3 of 4 jaar (5 of 6 is beter) een gewas weer op dezelfde plek komtaardbei blijft 3 jaar op zijn plek en schuift dan door met afleggers of verse planten jij kunt dus met 5 bedden toe, die chinese kool en de prei moet je echt goed doorschuiven anders lukken ze niet zo best meer door aaltjes of erger tussen de bedden is geen scheiding nodig, wij leggen telkens een plank om op te lopen of in het aardbeibed stapstenen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 5 bedden bedoel je omdat wij 4 'groepen' hebben, en 1 groep (aardbei) 3 jaren blijft staan?Zodat wij die 4 groepen kunnen afwisselen elk jaar terwijl 1 bed de eerste 3 jaar vast blijft? Fijn dat de aardbeien kunnen blijven staan.We willen dit jaar ook meer aardbeien, dus daar zullen we het hele rechtse bed voor gebruiken (op het plaatje de rechtse).De linkse zullen we dan gebruiken voor de aardappelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 ja, dat klopt en als het kan dan dus ook al rekening gaan houden met wat er straks op het aardbeiveld mag en war daar dus na 3 jaar gaat komen . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts