Jump to content

Vlier gestekt, wanneer kan ik bloesem/bessen verwachten?

Recommended Posts

Posted

Ik heb een paar vlierstekken op water gezet. Het zijn maar kleine takjes, Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat er bloesem in komt: 1 jaar, 2 jaar?

Als het erg lang duur ga ik wel een halve struik stekken... ha, ha... dan weet ik zeker dat er spoedig bloesem komt.

Nog een vraag: is er een techniek om de struiken klein te houden, en toch een oogst aan bessen? Ik weet hoe groot die struiken worden, maar ik zou graag een vlier willen en gewoon klein en compact houden. In een te kleine pot zetten en een patio-vlier creëren, of zo?

Posted

Dit ga ik even volgen...

Ik ga aan querilla gardening doen; heb een groot stuk wilde bossage van de gemeente achter de tuin van mijn nieuwe woning namelijk en daar wil ik graag op een nette manier gebruik van gaan maken door middel van bramen, bessen en fruitstruiken te laten verwilderen daar....

Vlier tref ik hier nergens aan trouwens dus die staat wel op mijn verlanglijstje.

Posted

Wild plant en zaaiers hier op dit draadje. Maar even zonder dollen je kan je vlier gewoon hakken en zagen hoor. Geen enkel punt. Bonzai met die vlier zou ik niet doen maar om de 2 a 3 jaar sterk verjongen is nog een mooie opbrengst aan bloesem of bes.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Posted

OK Stan, jij hebt verstand van de vlier... vanaf wanneer kan ik bloemen verwachten van een vlierstek? Als dat twee jaar is, ga ik straks enorme stekken maken van een halve struik of zo. om te kijken of ik dit jaar al iets kan scoren. De moederstruik is zo walchelijk groot, dat ik niet bij de bloemtrossen kan, zo hoog. Is niet mijn struik, dus stekken er af halen is geen probleem, de hele struik snoeien is wat brutaal lijkt me.

Posted

Hoi Jasmin, jammer genoeg voor jou komt er het eerste jaar normaal wel wat bloesem en dus ook bes maar dat is niet heel veel. Echt op gang komen ze idd pas vanaf het 2de jaar. Heb je zo veel nodig dan ? Ik heb afgelopen seizoen wel een beste bulk geoogst maar ik heb nog ruim voldoende siroop en stroop(o.a. om zelf snoep te maken) over om het hele jaar mee te kunnen doen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl