Guus D Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Hallo Zoals velen weten ga ik dit jaar weer pompoenen telen voor de sier. Welke rassen zijn nou mooie pompoenen die niet zacht worden. Vorig jaar had ik nl enkele die meteen zacht werden. Gr Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Ik had groene 'wrattenpompoenen' , schijnen overigens ook nog erg lekker te zijn. Ze liggen er nog bij iedereen die ze gehad heeft, ook in deze natte winter. Buiten dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 De pompoen Siam ( vijgenbladpompoen) kan je eten en als sier. Bij mijn vriendin ligt hij al voor de 2e winter... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Oogsten als het steeltje duidelijk sporen vertoont van hout-streepjes voorkomt dat je de pompoen onrijp oogst en zacht wordt. Ik had dat ook met enkele pompoenen. Sommigen werden zelfs na 3 maanden alsnog zacht. De soorten die ik nu nog steeds gaaf heb liggen van vorig jaar zijn turkse muts, rode van étamps, uchi kuri, table gold. Sier-kalebassen(gewoon zo'n mix) bleven 3 jaar geleden vrijwel allemaal lang houdbaar. 4 a 5 maanden Ik heb kleine gele wrattel-kalebasjes 2 jaar gaaf gehouden. Ineens werden ze grauw en at een schimmel al het vocht eruit.....de zaadjes rammelen er nu in....hele vrucht is verhout. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Ik heb vorige jaar een sier-pompoenen mix (niet eetbaar) uit Lidl gekocht en uit 2 plantjes ging 1 dood en de andere gaf me ~10 kleine oranje pompoenen. Als je naar de MTFD komt kun je alle zaadjes gratis krijgen, ik ga ze niet meer zaaien (ik ga deze jaar liever voor een echte pompoen). Uit mijn 10 sierpompoenen (kijk naar blog voor foto) gingen rond 5 rotten en op dit moment zijn maar 4 nog mooi en eentje is bijna rot. Volgens mijn schoonmoeder moet je de sierpompoenen leegmaken, want dan blijven ze voor jaren mooi (zij heeft een paar voor heel lang en ze zijn allemaal leeg). Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 @ estemy: ben je zeker dat ze niet eetbaar zijn? Mij hebben ze altijd verteld 'een pompoen is een pompoen en dus altijd eetbaar' alleen met kalabassen moet je oppassen. Probleem is misschien dat er sierpompoen op het pakje staat maar de helft eigenlijk geen pompoen is. Baby boo (prachtige kleine witte pompoen) door zijn erg kleine vruchten echt een sier pompoentje. Sweet potato (witte ovaal met donkere strepen) en banana pink jumbo (pompoen in banaanvorm) & zeker ook de carnival festival (mix kleuren pompoen) vind ik zeer mooie eetbare pompoenen met een hoge sierwaarde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Nee, ik weet niet zeker, maar ik wil dat ook niet proberen Maar er zijn zeker ook eetbare pompoenen dat mooi uit zien. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts