Elizabet Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 Hai allen, ik heb sinds voorjaar 2013 een compostton in de tuin staan. Van de winter ns onderin gekeken, en toen zag het er veelbelovend uit. Net dacht ik wat compost over mijn moestuin te gaan verspreiden, maar ik schrok een beetje van wat er onderin mijn ton zat... Er is wel veel zwart spul, maar het is heel vochtig en het stinkt. Het is ook vergeven van de beestjes, nou lijkt me dat deels goed (pissebedden enzo) maar ik zie ook héééél veel mini-huisjesslakken en heel veel witte puntjes, waarvan ik vermoed dat het eitjes van het een en ander zijn. Het lijkt me niet zo'n heel goed idee om dat nou te gaan verspreiden.. Ondertussen zit de ton wel flink vol, en vraag ik me af wat ik het beste kan gaan doen. Ik moestuin-stukjes in mijn gewone tuin, die niet erg groot is, dus plek voor een open hoop heb ik eigenlijk niet. Maar ik krijg toch het gevoel dat een ton niet echt tof werkt (en ook te zien aan de foto's, ja, ik zal ook wel wat preciezer moeten worden in wat ik erop gooi/eierschalen fijnknijpen/dat soort werk) Tips? Quote elizabet.nl
HuubvG Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 Hoe is het met de bodem en het contact met de ondergrond? Er moeten wormen bij kunnen, die je helpen de boel om te zetten. De witte bolletjes zijn hoogstwaarschijnlijk eitjes van de slakken. Het beste zou zijn: de kap eraf halen, op een plek ernaast zetten. Deksel van de kap open >> de compost van de bodem halen, bodem weer onder het vat, opnieuw in het vat scheppen. Is het erg nat, spreid het dan uit (op een dag als vandaag ideaal) en schep het daarna in het vat. het is waarschijnlijk dat het ditmaal gaat broeien, de slakken en -eieren gaan dan wel grotendeels dood. Tevens is de kans groot dat je mooiere compost krijgt dan nu. In het vervolg moet je vaker husselen met het puntijzer dat bijgevoegd is. In de gaten houden of het droog is of nat, en zo nodig het afval eerst drogen op kranten. Deze kranten kunnen vervolgens mee het vat in, mits het er niet teveel zijn. Quote
Itoero Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 Dat stinken komt doordat het rot en daar zijn slakken en pissebedden dol op denk ik.Composterend materiaal stinkt niet.Je kan er wat koeienmest of compostmaker op doen...en zorgen dat het vochtig is maar zeker niet nat! Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
appelvrouw Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 In de winter gaat compost sowieso langzamer dan in de zomer. Voeg je vooral keukenafval toe? Dan kan je nogal een kledderige massa krijgen/Maak alles zo fijn mogelijk inderdaad ( ei-schillen gooi ik vaak in een keukenpapier en daar knijp ik het in fijn..dan gaat het hele bupsje in de bak. Probeer wat meer droog en fijngeknipt spul toe te voegen..plantenstengels..blad. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Estemy Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 Als je een beetje Engels kunt kijk naar deze video, heel inspirerend. Zoals appelvrow heeft gezegd: goede compost heeft meer nodig dan alleen groenteafval. Daarom is het nu zo nat en stinkt. Je moet papier, karton, houtsnippers en andere droge ingrediënten bijvoegen.https://www.youtube.com/watch?v=OJxHdR9iJDg Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
weknow Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 (aangepast) Als ik de foto's zo bekijk, dan is de inhoud van de bak nooit gemixed en omgezet. Slakken komen voor in compost als ze er mee ingaan. Maar ik maak het nooit mee dat ze nog in de klare compost zitten. Ze zullen zich heerlijk voelen in de holten die er nu zijn. Het reclame-beeld dat een compostvat van boven wordt gevuld en dat je de klare compost er onder uitschept, klopt niet. Dat je alles er vrij grof opgooit, hoeft geen probleem te zijn, maar dan duurt het wat langer. Dat is geen enkel probleem, want compost wordt het uiteindelijk toch. Wel is het nodig om te mengen en af en toe je compostvat eens om te scheppen. (Zoals Huub ook beschrijft). Verder moet je er op rekenen dat na de laatste toevoeging van vers materiaal het nog minstens een half jaar moet staan om te verteren. Dus op een gegeven moment stoppen met toevoegen. Het is oh zo handig om 2 van die vaten naast elkaar te zetten. Met een spitvork of zo schep je het makkelijk om. Dan heb je geen te natte en te droge stukken zoals nu en ook geen last meer van grote luchtbellen (waar niets gebeurt en vertering wordt geremd). Het is vrij eenvoudig te herstellen. Zoals Huub het beschrijft, omzetten en wat mengen en opnieuw in de bak doen....voor het komende najaar heb je dan goede rijpe compost. Speciaal drogen of droge dingen toevoegen is hier niet nodig. Mengen en daarmee beluchten is genoeg! De reuk zal snel verdwijnen. Met een 2e bak kun je dan alle nieuwe te composteren materiaal daarin doen. + eventueel enkele scheppen uit het al wat verteerde onderste deel van deze bak als starter. Aanschaf van een speciale starter is onzin!! Dit is alles wat je moet weten en doen om met succes compost te maken in een vat.- Voldoende zuurstof krijg je door af en toe om te scheppen en te mixen. - Bij te nat is dit ook de oplossing. Er zitten gaten in de bak waar te veel aan water weg kan. Luchtige compost (in wording) houdt niet te veel water vast. - Bij te droog giet je er wat water bij met een gieter.Reken op 1 jaar voordat alles verteerd is. Wil je het proces wat versnellen:- Mix wat vaker en schep vaker om.- Maak ingrediënten klein.- Meng wat klare compost en/of wat dierlijke mest (niet van kat of hond) door je hoop.- Zorg dat je bak contact heeft met grond.- Zorg ervoor dat er geen luchtbellen zijn en dat je zowel "groene" als "bruine" materialen hebt. Groen = alle blad, wortels, stengels van planten, mest van planteneters, koffiegruis enz. Bruin = alle droge plantenresten (bladeren, stro, takjes enz)- 9 maart 2014 aangepast door Gast Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 9 maart 2014 Geplaatst: 9 maart 2014 Estemy schreef: goede compost heeft meer nodig dan alleen groenteafval. Daarom is het nu zo nat en stinkt. Je moet papier, karton, houtsnippers en andere droge ingrediënten bijvoegen. Wat je zegt, Estemy, kan ook. Maar het is niet essentieel. Bovendien klopt het niet dat papier, karton, houtsnippers nodig zijn om stank te voorkomen. Ik heb heeel veeel compost gemaakt en voeg dat nooit toe! Waar je naar verwijst is een bepaalde benadering om 2 dingen te bereiken: 1. Snelle compostering met hoge temperaturen. 2. Compost die een ideale balans heeft om een voedzame humus te worden. Deze techniek (waar mee bij hoort dan wat je noemt) is bovendien gedacht voor composthopen en werkt niet helemaal hetzelfde in een vat van max. 300 a 400 liter. Het bruine materiaal ( = niet precies hetzelfde als het droge materiaal!!) dient niet om de composthoop niet te nat te laten worden, maar voor een evenwichtige en snelle omzetting. Laat ik het zo zeggen: Wat ik in het vorige bericht beschreef is de eenvoudige basis voor compost maken. Waar Appelvrouw op doelt is al meer voor de gevorderde compostmakers. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Elizabet Geplaatst: 10 maart 2014 Auteur Geplaatst: 10 maart 2014 (aangepast) Dank allen! Denk dat ik dan inderdaad toch niet aan een tweede bak ontkom, (ik begreep al nooit hoe je met omzetten en dus altijd maar nieuw materiaal toevoegen ooit homogene compost kon krijgen, maar dat kan dus ook niet). Ik heb soms wel een beetje halfslachtig geprobeerd om om te zetten, maar dat lukte nooit goed (ik deed t dan ook met een spa..) zal inderdaad ns een hooivork aanschaffen, dat werkt ongetwijfeld beter. En nog even voor alle zekerheid: de bak moet dus wel gewoon op de grond staan? Ik had namelijk gelezen dat er wat ruimte onder moest zijn, dus hij staat op een paar klinkers.. 10 maart 2014 aangepast door Gast Quote elizabet.nl
Elizabet Geplaatst: 10 maart 2014 Auteur Geplaatst: 10 maart 2014 En oh ja, qua nat/droog: Is het nu aan te raden om het deksel op het vat te houden, of juist niet? Quote elizabet.nl
bio-fee Geplaatst: 10 maart 2014 Geplaatst: 10 maart 2014 Ik heb jarenlang succesvol compost gemaakt in zo'n ton en ik heb die nooit (helemaal) omgezet. Een tweede ton is m.i. echt niet nodig; hooguit als je zoveel afval hebt dat het niet in één ton past. Wat wel belangrijk is, en dat is al gezegd: regelmatig met het bijbehorende vorkdinges goed de boel beluchten en mengen. En dan zit na verloop van tijd de rijpe compost keurig onderin voor het deurtje, waar je het dan uit kunt scheppen. En ja, het vat hoort op de grond te staan, zonder stenen ertussen, dan kunnen de beestjes (o.a. wormen) gemakkelijk vanuit de bodem in je vat komen. Quote
Elizabet Geplaatst: 10 maart 2014 Auteur Geplaatst: 10 maart 2014 Hm, hij zit wel flink vol nu, dus wat dat betreft zou een tweede vat al geen overbodige luxe zijn.. Ik ga er nog even over denken. Het bijbehorend vork-dinges heb ik niet (vat overgekocht van een oud besje in t dorp) dus daar gaan we eerst maar ns iets aan doen. Maar als ik het goed begrijp meng jij wel, maar niet tot helemaal onderop, zeg maar (anders zou je ook altijd onverteerd spul onderin hebben zitten lijkt me)? Quote elizabet.nl
Elizabet Geplaatst: 10 maart 2014 Auteur Geplaatst: 10 maart 2014 Zo! Toch de ton maar even leeggemaakt, en gelukkig maar, dit was met omzetten echt niet meer te redden geweest. Enorm compacte natte klonten rottend spul met heeeeeeeeeeel veel pissebedden (en gelukkig wel hier en daar ook een mestworm) Alles dus uitgespreid en losgetrokken en zo laat ik t de komende paar zonnige dagen maar even liggen, met nog wat omscheppen her en der. Vooral die klonten zijn trouwens wel vergeven van de bruine eitjes (pissebedden, gok ik?) Nou doen pissebedden niks vervelends natuurlijk, maar ik hoop toch dat ze wel deels dood gaan straks. Verder kwam ik nog een paar schrikbarend enorme witte larven tegen. De meesten (2 van de 3 die ik gespot heb) leken al wel dood, maar voor alle zekerheid toch maar even doorstoken. Ze waren zo'n 4 cm lang en bijna een centimeter dik, zouden dat gewoon engerlingen zijn? Vond ze wel heul groot. Ribbelig wit lijf en niet een heel duidelijke kop.Het vat stond trouwens wel deels op de grond, maar het is daar niet vlak, vandaar dat de voorkant op klinkers lag. Is het beter om de grond daar vlak te maken dat-ie helemaal in contact met de bodem is? Op zich lijkt wat lucht van onder me ook wel heilzaam.. Quote elizabet.nl
HuubvG Geplaatst: 10 maart 2014 Geplaatst: 10 maart 2014 Heb je er wel een bodemplaat bij / onder? Edit: even terugkijkend naar je eerste post zie ik een soort schotel met opstaande rand. Zitten daar wel voldoende luchtgaten in? Quote
bio-fee Geplaatst: 10 maart 2014 Geplaatst: 10 maart 2014 Het erin prikken met het vorkdinges deed ik wel tot op de bodem zodat ook daar lucht bij kan komen, maar echt door elkaar roeren deed ik inderdaad alleen wat hogerin. En als ik dan compost er onderuit haalde waar nog onvoldoende verteerde stukjes in zaten, dan gooide ik die er gewoon weer bovenin. Misschien dat je vat nu ook wel (te) vol zit omdat je het niet goed gemengd hebt en het composteringsproces daardoor niet snel genoeg is gegaan? Tijdens het composteren krimpt je materiaal nogal dus wellicht dat je ene ton wél groot genoeg is, als het proces zometeen beter verloopt?Niet dat je van mij geen tweede ton mag hoor. Maar misschien is het niet nodig? Quote
Nynkef Geplaatst: 10 maart 2014 Geplaatst: 10 maart 2014 misschien kun je anders even een cement-emmer erbij pakken en daar een deel van de compost doen om het makkelijker te mengen? Dat doe ik ook Je "moet" eens kijken op google afbeeldingen naar regenwormeneitjes en slakkeneitjes. Da's toch een duidelijk verschil. Voordat je kostbare wormeitjes weggooit Quote
Elizabet Geplaatst: 10 maart 2014 Auteur Geplaatst: 10 maart 2014 Ja hoor, bodemplaat met gaten heb ik. Ik denk dat het probleem een combinatie is van veel keuken/groente-afval (soms héél veel in één keer, want ik cater, en wanneer ik dat vanuit huis doe, gaat al t groentenafval op de composthoop. Dan doe ik er wel repen krant bij, maar blijkbaar niet genoeg) en veel te weinig beluchten/omzetten. Dank voor je uitleg BioFee! Ik denk ook dat er weer veel meer in kan als dit een beetje gedroogd en gemengd is, dus misschien hou ik het toch maar bij één. Maar wel lief dat ik eventueel een tweede mag, van je De eitjes zijn nog een raadsel. Pissebedden leggen geen eitjes, lees ik, wormen een soort ei-coconnetjes en die zien er op de foto's ook anders uit dan 'mijn' eitjes. Iemand nog een idee? Roodbruin, de eitjes plakken niet aan elkaar maar zijn in een veldje gelegd, ze verschillen nogal van grote, van ongeveer een millimeter doorsnee tot de helft. Of zou het pissebeddenpoep kunnen zijn? Quote elizabet.nl
Elizabet Geplaatst: 10 maart 2014 Auteur Geplaatst: 10 maart 2014 Ha, gevonden. Pissebeddenpoep, inderdaad. Dat scheelt dan weer. Ik vond de oplossing in dit redelijk hilarische artikeltje: http://www.falw.vu.nl/nl/voor-het-vwo/wetenschap-in-gewone-woorden/biologie/2011/poepgewoontes.asp Quote elizabet.nl
bio-fee Geplaatst: 10 maart 2014 Geplaatst: 10 maart 2014 Pissenbeddenpoep, nou dat had ik ook niet bedacht hoor! Leuk artikeltje.Weer wat geleerd! Quote
Bertj71 Geplaatst: 12 maart 2014 Geplaatst: 12 maart 2014 Een element dat nog niet genoemd is: waar staat de ton? Schaduw, half-schaduw, zon?Wij hebben een groene GFT-container in de felle zon staan met deksel, zonder gaten. In de zomer komen daar dus ook larven en dergelijke in en is de zaak binnenin (gek genoeg) zeiknat.Ik vermoed dat jouw ton te nat is (dus deksel eraf) en wellicht in de felle zon staat (=> condens).De tip is dan inderdaad: meer beluchten door mixen met een hooivork. Andere tip is het installeren van een dikke regenpijp met 1000 gaten erin. Het toevoegen van papier/karton/houtsnippers laat het vochtgehalte ook zakken. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Hier staan nu alle berichten over die pook: compost-omwoeler-compostpook-wie-wil-er-g-een-t13068.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.