Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer tomaten en pepers zaaien

DeaZi

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben sinds dit jaar voor het eerst aan het zaaien gegaan.

Is het nu de juiste moment om mijn tomaten en peper zaad te zaaien ?

Het enige probleem is dat ik geen enkele raam naar het zuiden heb voor mijn zaai bakjes.

Ik beschik wel over plastiek tunnel serre.

Mvg bjorn

Je kan zeker nu al wel je pepers zaaien. Zeker nu al doen. Pepers nemen vaak langer om te kiemen, en hebben een lang groeiseizoen nodig.

Tomaten wacht ik persoonlijk nog even mee, die gaan veel sneller en dan zit je al snel met grote planten die niet naar buiten kunnen.

beide warm zaaien ( 20+ graden ) en na opkomst koeler en vooral héél licht. Niet speciaal in de zon hoor. : héél licht.

Zie voor alle info over warmte, licht, vochtigheid en wanneer en hoe verspenen alle topics op die gebieden op het forum. Snuffel lekker rond. Er zijn overal heel veel topics over.

Pepers kan je inderdaad nu al zaaien. Ze moeten verpot worden als ze 4 echte blaadjes hebben. Ze kunnen na de ijsheiligen de tuin in of al eerder de kas in. Denk er aan dat je ze goed en een week laat afharden. De eerste dag 1 uur buiten, de tweede dag 2 uur enz.

Geef ze in het begin mest met veel N, maar als ze zo'n 20 cm zijn moeten ze minder N en veel P en K krijgen. Neem het liefst organische mest voor de spoorelementen waar Mg aan toegevoegd is.

Laat ze vooral niet te natte voeten krijgen. Pepers zijn goed in potten te kweken. Neem een flinke pot (10 liter of meer) en meng tuinaarde (50%) met cocopeat(40%) en wat perliet (10%). Perliet koop je bij be bouwmateriaalhandel (niet bij Gamma e.d) Meng 1 l perliet met 0,5 l water. Perliet reguleert het vocht, het neemt veel vocht op en staat het weer af als het droog is. Als ze in potten gekweekt worden kan je ze onder een afdak zetten tijdens een stortbui of in de luwte tijdens een storm.

Heb je binnen een plaats met veel indirect zonlicht? Indien wel, zou ik meteen zaaien.

Met een tunnelserre zou ik echt niet langer wachten.

Ik zet normaal begin april m'n tomaten en pepers in de serre.

Er zijn mensen die hun tomaten en pepers nu al overdag in hun serre zetten en 's nachts binnen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!