DjangoV Geplaatst: 10 maart 2014 Geplaatst: 10 maart 2014 Nu ik weer in mijn moestuin bezig ben, wil ik ook mijn balkon dit jaar een grondige opknapbeurt geven. Dit balkon is gelegen op het zuidoosten en wordt in de zomer heel warm (zodanig dat men er zonder wind eigenlijk niet lekker kan zitten). Zodoende ben ben ik nu bezig een plan te maken, maar weet niet goed welke nuttige (lees: eetbare en/of kruiden-)planten er tegen dergelijke hitte bestand zijn en in potten kunnen overleven. Zelf dacht ik in ieder geval aan een aantal druiven (over de volle breedte over/door het hekwerk) en wat lavendel. Dit sluit ook goed aan bij het aanwezige, gietijzeren, bistrosetje en geeft een leuk (Zuid-)Franse uitstraling. Hebben jullie nog tips? Het balkon is overigens ongeveer 4 bij 1,5 meter. Quote --------------------------------------Django
henkg Geplaatst: 10 maart 2014 Geplaatst: 10 maart 2014 Zo'n beetje alles wat zonminnend is, niet te veel ruimte nodig heeft, en ook niet al te diep wortelt.Dus bijvoorbeeld geen pompoenen, die worden veel te groot. Geen druiven, die wortelen liefst erg diep.Tomaten, paprika, pepers, aardbeien, tuinkruiden, en veel meer. Eigenlijk bijna alles dat in je moestuin moeilijk afrijpt. Op een balkon heb je het voordeel van hogere temperaturen, en zowel in het voorjaar als in het najaar minder last van bv nachtvorst. Verder is het "kleine boodschappen doen" voor de maaltijd veel makkelijker vanaf je balkon. Voor een paar takjes rozemarijn en oregano hoef je niet te reizen naar je moestuin. Als je niet iets weet te verzinnen om op hete dagen 2x daags water te (laten) geven, dan resteren alleen vetplantjes en iets als rozemarijn of lavendel. Of je neemt heel grote bakken, Dan heb je uiteraard meer waterbuffer. Watervoorziening is dus je op te lossen probleem. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Pascc Geplaatst: 10 maart 2014 Geplaatst: 10 maart 2014 Ik heb ook een heel warm balkon op het zuidoosten en ga deze zomer oa tomaten Tiny tim, twee soorten paprika's en aubergines in potten neerzetten. Hebben ook lavendel, die doet het prima inderdaad. Vorig seizoen begonnen met tomaten, deden het echt super. Diverse keukenkruiden kan je inderdaad ook proberen, hoewel het voor bijv peterselie en bieslook denk ik te warm en zonnig is (die staan bij ons op het kleine noordwestbalkonnetje bij de keuken). Verder is het op dagen als vandaag ook al heel warm en je zou dus ook juist van de warmte gebruik kunnen maken door vroeg te beginnen; dingen als pluksla, radijsjes etc. gaan hier nu ook al heel goed op het balkon. De bewatering was vorig seizoen inderdaad vrij tijdrovend daarom wil ik dit seizoen met petflessen gaan proberen te bewateren, zie https://www.moestuinforum.nl/pet-fles-voor-bewatering-t12784.html Edit: we hebben trouwens ook n patio appelboompje in pot sinds vorig jaar en die lijkt het ook prima te doen maar dat weet je natuurlijk pas na een paar jaar. Ook hebben we bamboe in pot, maar dat kan alleen met bepaalde soorten en dat is mijn vriend zijn ding dus heb verder geen idee wat voor Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.