Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nieuweling in kruiden kweken

matthijs0

Recommended Posts

het lijkt me wel leuk om verschillende kruiden te gaan kweken (heb wel koriander via zaad en 2 soorten munt via stekken in de vensterbank gekweekt). nu zag verschillende online winkels en daar worden verschillende hoeveelheden verkocht (zoals hobbyzaden met hoeveelheden van 50 ipv 1000). heb je echt zoveel, 1000, nodig? of bederven de zaden na een jaar bijvoorbeeld zodat je beter minder kan kopen? ook zag ik laatst afgeharde plantjes te koop staan, is dat makkelijker / minder foutgevoelig / goedkoper in verhouding?

1000 zaadjes ? Dat is wel veel he ? Al zou het van een kruid zijn , waarvan het zaad tig jaar kiemkrachtig zou zijn ( dat bestaat ), dan nóg. Kan je honderd jaar lang elk jaar nieuwe kruiden van steeds hetzelfde kweken ? Béétje veel dus ja Maar goed, als dat maar 1.50 kost ? Wat geeft het.

Het ligt er natuurlijk sterk aan, wat voor kruiden je dan wil kweken he >? Als je rozemarijn zou zaaien , kweek je plantjes, die in potentie tot grotere struikjes kunnen uitgroeien ( tot wel mans-hoog als je wil en lang genoeg wacht ) en dan heb je minder planten nodig he ? Neemt wel veel geduld natuurlijk.

Tijm kan je zelf zaaien, maar voordat je echt oogstbare hoeveelheden hebt, ben je al gauw een jaar of 2 verder of nog langer.

Bieslook gaat lekker sneller, maar wil je daar regelmatig van oogsten, moet je meer zaaien. 50 zaadjes is dan leuk om het 2e jaar van te gaan oogsten.

Peterselie gaat vlotter nog, daar heb je met 20 zaadjes al na een 4 maanden al wat oogstbaars.

Koriander gaat nog wat sneller , en Dille ook. Heb jij 20 dille planten nodig ? ( worden voor de bloei rond de 60 cm hoog en leuk oogstbaar na 3 maanden ong )

oke, dus als het met minder kan dan is dat praktischer. rozemarijn heb ik in de tuin staan, maar dat is maar 1 takje, stekken via zo'n naaltje af te trekken en in water werkt tot nu toe niet. citroenmelisse heb ik al wel verstekt. ik wil wel verschillende gaan kweken: ik gebruik nu peterselie, bieslook, dille en basilicum wel in de keuken, maar salie, bonekruid, kervel en maggi lijken me ook wel leuk om iets me te gaan koken. verder denk ik dat ik nog een laurierplantje koop, want dat schijnt moeilijk te kweken/stekken zijn?

ik zag bij de action een 6-in-1 mix van sage, koriander, bieslook, munt, rozemarijn en dille voor 0,79. misschien dat ze ook wel andere hebben dan?

en zijn lavendel, oregano en salie snel op te kweken of kan ik die beter in pot kopen?

Heb je al een beetje rondgekeken op het forum ? In de afdeling kruiden zijn echt honderden topics te vinden over de planten waar je nu info over vraagt. Kijk es rond en gebruik anders ook de zoekfunctie es

Oregano en Salie zijn lekker makkelijk te stekken. Lavendel ook wel, maar groeit wat langzaam he ? Zelfde met rozemarijn. Een naaldje van de Rozemarijn proberen te stekken is overigens kansloos. Maar er zijn topics over hoor. Kijk maar eens bij Lavendel-stekken. Rozemarijn werkt hetzelfde.

Bit, ik heb blijkbaar andere ervaringen met lavendelstekken, ik vind dat ze juist enorm snel groeien.

Ik had in november kleine stekken van het snoeien in de volle grond gestoken, een jaar later al een mooi bossig struikje.

Rozemarijn gaat moeilijker bij mij, weet niet hoe het komt.

• 1 month later...

Dag matthijs0, bedoel je voor rozemarijn letterlijk een naaldje stekken? Want je moet wel een takje nemen, geen naald. Gewoon een zijtakje afscheuren, zodat er nog een "hieltje" aanzit, en dan in water laten stekken. Van mijn drie stekken vorig jaar is er een overgebleven. De rest werd zwart na verloop van tijd, en stierf af.

• 4 months later...

Hier een plaatje van een dit voorjaar gestekte lavendel. Een takje dan he ? Zelfde met Rozemarijn.

Takje was van zacht hout met hieltje. In zandige potgrond gestekt en met weinig water geven van onderaf. Niet laten uitdrogen maar ook zeker niet te nat ( dan krijg je schimmels ) en niet te warm zetten. Vrij koel en uit de wind, best beschermd tegen de regen anders wordt de stek toch weer te nat.

Is nu een paar maanden oud. afgelopen maanden 3 of 4x getopt , steeds weer op uitlopers. Groeit dat ding mooi bossig en fris op. Staat nog in pot. Volgend voorjaar gaat ie de tuin op.

Door het toppen blijft dat ding dus wel klein bij mij ja, je zou hem zijn gang kunnen laten gaan en dan heb je sneller wat meer massa, maar het gaat mij er om dat ie mooi bossig wordt en niet later lelijk verhout en snel oud wordt.

Pot waar de stek nu in staat is 11x11cm en 22cm diep ( hoge pot dus )

DSCN613141731408528220.JPG

Als je munt plant te gaan kweken, alvast een gouden tip: kuip hem in, anders woekert ie binnen de kortste keren alles onder.

Wat laurier betreft, dacht ik dat er twee soorten waren: de eetbare en de niet-eetbare. Even googelen en zorgen dat je de juiste varieteit in huis haalt dus.