Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2014)

Featured Replies

Geplaatst:

Jeetje, appelvrouw. Je hebt nu helemaal geen loopeenden meer? Waarom nam je toch dat besluit?

Geplaatst:
Oorwurmen zouden blijkbaar bladluis opeten, heb ik gelezen.... Hoewel een teveel eraan wel schade zou kunnen aarichten aan je groenten.

Vandaar dus maar 1 "huisje"...

Okee Dan ga ik liever op lieveheersbeestjeslarvenjacht als ik bladluis zo tegenkomen

Geplaatst:

Van nacht verzonnen en vandaag door echtgenoot uitgevoerd roosters onder de bakken in de kas en wortel doek want anders zit ik deze zomer met volle bakken met planten en een hoop groeisels op plekken waar ik dat niet wil.

Tip!!! voor anti wortel doek kan je prima oude big bags gebruiken .

DSC0292964671391435071.JPG

DSC0293026421391435079.JPG

Geplaatst:

Het is vandaag zoo heerlijk weer, heb dan ook volop genoten ( en gewerkt)in de moestuin

Vandaag een stellage gebouwd voor de doperwten ( voor het eerst in de moestuin, ben heel benieuwd) en daarachter gelijk hoge palen waaraan ik de courgettes hoog bind. Zo kunnen er 4 courgette planten staan, gewoon aan draad hoog leiden.

Vooraan, also gelijk naast het paadje het rek voor de doperwten..met gaas bespannen

Dscf019646831391436117.jpg

Dscf019743621391436129.jpg

Aan de dwarslatten tussen de hoge palen komen dan de draaden waaraan de courgettes hoog geleid worden.

En de vonds van de dag

een oude douchbak ombouw..van licht metaal. Zoo happy, heb er een koude platte kas van gemaakt. De eerste radijsjes en sla kunnen buiten staan.

Dscf019891811391436146.jpg

Jaa, de kleur is een beetje verschoten op de zijkanten , maar dat hindert mij niet.

Het gras dat nog zichtbaar is op de foto moeet nog grotendeels weg gehaald worden. Plaggen we af, kiepen het omgekeert weer neer. Daar komt de 2e kas te staan. En aangezien die grond zowiezo nog bewerkt moet worden, geeft dat niet.

Altijd iets te doen, maar het geeft zoveel voldoening, zeker als je dingen kunt bouwen van materialen die toch rond slingeren

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Geplaatst:

Een paar wigwams voor erwten enzo gevlochten (a la Jet), van allerlei snoeiafval. Voornamelijk kronkelwilg en klimop. Ziet er losjes uit, maar is toch verrassend stevig. Ga ik vaker doen!

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Een IKEA net over het bed met oerprei gespannen. Gisteren door mijn dochter opgespaarde peuken geweekt in water en vandaag verdund gegoten over het genoemde bed om aanwezige prei / mineer / fruitvliegjes te doden.

Geplaatst:

Neenee, ik schrijf de overtollige..in dit geval bedoeld als boventallig. Ik had er 4 maar wilde er maar twee..ik heb ze een tijdje aangeboden hier en op de site van Nederlanders in Frankrijk..geen serieuze reaktie gehad. Nu heb ik dus twee lekkere loopeendenboutjes en twee slakken etende loopeenden in de tuin.

Vandaag de boerenkool voor de zaadbank verplaatst naar een mooi plekje met lekkere oude mest. Veel gras afgehakt in het permastuk vanmorgen toen de aarde nog hard was van de vorst...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zij muurtje verder opgestapeld om een warme bak te creëren zodat de tomaten en paprika's lekker warm komen te staan. En het begin gemaakt van de tweede verhoogde bak. Morgen weer verder.

Geplaatst:
Een IKEA net over het bed met oerprei gespannen. Gisteren door mijn dochter opgespaarde peuken geweekt in water en vandaag verdund gegoten over het genoemde bed om aanwezige prei / mineer / fruitvliegjes te doden.

Is de nicotine niet schadelijk voor de planten?

Vandaag voornamelijk de tuin opgeruimd... Aanhangwagen is volgeladen voor het containerpark...

De hond heeft mij gezelschap gehouden... Ligt momenteel uitgeteld in z'n mand.

Geplaatst:

Voor zover ik weet niet nee.

Geplaatst:

Verdergegaan met stekken. Mooie pol Hysop voor een geïnteresseerde voor de MTFD eruit gehaald en opgepot, Bedje voor de wedstrijdprei klaargemaakt. De zaailingen vandaag in de koude kas gezet.

Nog gekropen om wat schoon te maken. Klein, laatste stukje gespit; het water was al weggetrokken. Het was lekker weer.

Opgepotte kluit Hysop voor de MTFD. Lekker kortgesnoeid.

DSCN541858131391531317.JPG

Geplaatst:

De koude bak leeg getrokken wat er nog aan restanten inzat en gevuld met grove compost en aarde. Nu is hij wat hoger en minder nat. Ook de zijwanden beschermd met wat bergen aarde in de hoop op goede isolatie. Nu even wachten tot alle sneeuw weg is en de grond helemaal ontdooid. laat de zon maar komen!

Geplaatst:

Kruisbessen gesnoeid en opgebonden a la Bit..van de weeromstuit ook andere bessen nog een nagekeken en wat bij gesnoeid. Weer een ei gebroken in mijn jaszak ditmaal mijn jas maar in de beek uitgespoeld..ik blijf aan de gang

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Héél erg weinig gedaan op mijn eigen tuin vandaag. Tussen de middag even op de tuin om het raan in mijn kasje open te zetten en de deur op een kier. Temperatuur was er 23gr. Eind van de middag de boel weer dichtgedaan. Was het 12 gr.

Geplaatst:

Helemaal niets, had grote plannen

Geplaatst:

tegels aan het verplaatsen van de ene naar de andere tuin

au spierpijn

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Geplaatst:

de laatste winterandijvie geoogst, die wordt morgen opgegeten. Planning wasvandaag, maar geen zin/energie om te koken

Geplaatst:

Laatste stukje op de oostkant uitgegraven om er vééééééééééél mest in te verwerken.

Die grond moet zwart zien binnen de kortste keren, volgende week een ton compost gaan halen om er door te freezen, nu is het puur zand en het ziet groenig geel, deugd niet voor groente.

Ben ook een aanhangerke mest gaan halen, iets meer dan een ton denk ik, morgen maak ik dat leeg en spit het dan gelijk onder.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

@Appelvrouw: Hoe smaken de eenden en hoe oud waren ze?

De laatste schutting staat! En binnenkort wordt een bodemonderzoek gedaan en ga ik op zoek naar staalplaten oid of wellicht beton om de opgehoogde kanten te stutten. Heeft iemand ideeen? De hoogte moet zo'n 45-65 cm zijn.

Geplaatst:

foto helpt Gwen. Ik snap niet wat je bedoeld. Wil wel meedenken.

Geplaatst:

De grote werken raken stilaan gedaan.

IMG738550281391680058.JPG

Nu is dat vakje helemaal twee diep gespit, straks compost halen.

Spruitjes geplukt.

IMG738687411391680355.JPG

Bloemkool weeuwenteelt begint te krullen, hoop dat er gauw een kool in komt.

IMG738788041391680407.JPG

De look ziet er redelijk uit om zo laat geplant te zijn, was die vergeten.

IMG738837701391680471.JPG

Gestekte anjers, wie er wil kan wat krijgen, zolang de voorraad strekt.

IMG739056801391680545.JPG

Buxus stekjes, kandidaten?

IMG739190571391680609.JPG

Pelargorium als bodembedekker, wie stekken wilt?

IMG739251911391680648.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Bak met prei zaailingen in het kasje gezet. De grond van de moestuinbakken ben ik aan het mengen met

vermiculiet en turfmolm, doe het wel in gedeeltes rustig aan

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Geplaatst:

Gisteren de takken van een krulwilg die uit moet afgezaagd, vandaag de berg takken wat weg gewerkt. De kleinere takken in de takkenwal aan de compostbakken en de dikkere verzaagd voor de houtkachel. Verder de eerste palen in de grond gezet voor het tomatenafdak en 4 plantjes sla uitgeplant.

IMG2438-800x53328711391695008.jpg

Willy denk dat die pelargonium een Geranium is, een vaste plant

Geplaatst:

Vandaag ook maar eens lekker in ons bescheiden compost bakje zitten roeren, Alles op zijn kop gezet nog wat grof spul versnipperd het goede eruit gehaald, En zie de inhoud is een stuk geslonken

DSC0297781891391695998.JPG

Ik had nog een apart tonnetje met keuken afval staan en dat was al lekker aan het pruttelen en dat heb ik er lekker doorheen gemengd .

Wordt weer een smeuig prutje

Geplaatst:

Koude bak nu helemaal afgewerkt, ook aan de achterkant een aarden wal opgeworpen. Deksel dicht en opwarmen maar!

Het moestuinbed voor de peulvruchten verlengd, er stonden stapels dakpannen en stenen en er lag een hoopje dakgoten.

Wat snoeihout kwam weer te voorschijn onder de sneeuw vandaan dus al die stapels gesorteerd op drogen voor de kachel, hakselmachine of leemoven.

Een beetje onkruid weggehaald bij mijn 2 ontluikende rabarberplanten en ook wat uit de moestuin , grond is heerlijk los waar de sneeuw net weg is!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.