Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Je kan er geen aantal op kleven, maar alle oude bladeren wegnemen. laat de nieuwe blaadjes die er nu al staan allemaal gerust.

Het is nu hoog tijd die opkuis te doen. heb vanmorgen de mijne ook gedaan.

Geplaatst:

Ik heb gisteren mijn aardbeien bed opgepoetst en een hoop dorre en oude bladeren (of lelijke grote van vorig jaar) weggeknipt dus ik hoop dat dit inderdaad mag in maart. Mij leek het nu het ideale moment, maar ik ben echt geen expert.

Geplaatst:

Ben hier nog bezig. Nog anderhalf bed te doen. Tegelijk mest ik voor het eerst. Ik hoopte eigenlijk op wat regen, maar het blijft nog droog geloof ik. Al het oude blad gaat er af bij mij.

Geplaatst:
... Al het oude blad gaat er af bij mij.

Bedoel je hiermee dat je alleen de kale kern overhoudt? Ik moet mijn aardbeienbedden nog opschonen. Vandaar dat ik het vraag.

Pfff, moet ook nog onkruid tussenuit dus zal wel een klus worden met pak 'm beet 60 plantjes (+ uitloop)

--------------------------------------

Django

Geplaatst:

Nee, nee, Er zit ook al nieuw blad op. Dat verschil laat zich toch best goed zien. Andere kleur groen, zonder vlekken ofzo. Bruin en aangetast blad gaat er sowieso vanaf.

Ik zie het ook eigenlijk vooral aan de stelen van de bladeren, wat nieuw is en wat ouder. Ik knip in het hart, alle niet frisgroene stelen weg en daarna met de bladhark erover.

Onkruid, wat er bij mij ook best veel staat, gaat gelijk mee. Plukken plukken , kruipen kruipen. Ik doe 1 bed per keer. Inderdaad best wat werk. Ik ben er ook wat laat mee eigenlijk.

Geplaatst:

Zelf knip ik al het blad terug tot de kroon in september. Zo beperk je het ophopen van ziekten door nat weer in de herfst en winter. Zo heb je ook geen zoekwerk om in de lente alleen t oude blad te snoeien..

Bij mij hebben alle plantjes nu weer een stuk of 5-6 frisgroene blaadjes en de eerste bloemknoppen steken hun kopjes boven de kroon.

Weer een ander onderwerp, maar altijd de eerste bloemknoppen weg halen om de plant te laten focussen op sterke groei ipv de eerste vruchtjes.

Bzzzz...

Geplaatst:

haha. Dát was wel te verwachten he ? De opmerking van het wegnemen van de 1e bloemen lokt natuurlijk weer heel andere vragen uit.

Laten we proberen ontopic te blijven. De vraag of je bloemen weg kunt/moet nemen is echt een geheel andere vraag. Zijn ook topics over trouwens. Wil ik straks wel even voor je zoeken, maar kan je zelf ook natuurlijk.

( en toch geeft ie een antwoord maar vast ) Eenmaaldragers: als je daar de bloemen van wegneemt, heb je geen oogst, of minder. Is je plant al 2 of 3 jaar oud, kun je dat wel doen, de andere neuzen zullen nog moeten komen later. Maar is de neus zijn bloem kwijt, maakt hij geen nieuwe aan hoor. Wel de andere neuzen.

( neuzen : dat zijn de verdikte 'punten 'die op de grond staan of liggen, waar de eenmaaldrager reeds zijn bloei in ruste klaar heeft staan. De eenmaaldragende aaedbei maak zijn bloemen aan vóór de winter )

Doordragers kun je tot ver in het voorjaar de bloemen uit weg blijven nemen, die dragen dan wat later ( oogstspreiding )

Geplaatst:

Wat als je de bladeren gewoon niet weg haalt?

De bruine kapotte blaadjes heb ik weg gedaan, maar voor de rest is bijna alles groen nu. Die moeten toch niet weg?

Geplaatst:

Het bruin blad doet ook dienst als winterjas voor de intern aangelegde bloemen bij strenge vorst. Dit jaar niet aan de orde. Einde februari heb ik zelf het bruin blad verwijderd.

Om ziektes tegen te gaan heb ik wel alle blad geknipt na de oogst, na enkele weken hebben de planten terug nieuw fris groen blad om de winter in te gaan.

Tijdens de opruim van het bruine blad ben ik verschillende lieveheersbeestjes tegen gekomen, dus het blad heeft nut .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...