Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer mag ik pruim (Opal) snoeien?

vercouluh

Recommended Posts

Ik heb ook een Opal (jaar 3). In plantjaar niet gesnoeid, vorig jaar alleen wat takken uitgebogen (ik had ook moeten snoeien in de zomer; prachtig droog weer...).

Nu weet ik beter waar ik de boom heen wil hebben, en kijk ik aan tegen veel rechtopstaande takken die ik wil uitdunnen.

Ik wacht tot een warme droge week aan het eind van de lente (na bloei), zodat de boom daarna nog wat nieuwe takken kan maken binnen het seizoen.

Als de lente koud en/of nat eindigt wordt het begin zomer.

• 1 month later...

Het zou nooit in me opkomen om een vormsnoei in de lente uit te voeren. Als je hier en daar een sterk opgaande tak wegsnoeit, is het geen probleem. Maar misschien prikkel je nu tot het vormen van extra uitloop ?

Geen vruchten ? Zoveel nachtvorst is er toch nog niet geweest ? Toch maar afwachten.

Wat je wel kan doen ter vruchtontwikkeling is buitenste opgaande takken wat horizontale trekken (boom gaat dan meer opengroeien)- met koordjes beneden vastbinden. Stremming in sapstroom bevordert de vruchtontwikkeling.

Vormsnoei zou ik het bij mij ook niet noemen, ik heb vooral gedaan wat je zegt: een aantal rechtopstaande takken verwijderd en wat takken uitgebogen voor licht en lucht. Er zat al sinds aanschaf een vork in mijn boompje, die heb ik er maar ingehouden. Zonder centrale stam heb ik de kruin wat uit elkaar getrokken, zodat de pet er weer door kan (en ik zo min mogelijk hoefde te snoeien):

DSCN102914071398081690.JPG

Wat betreft nachtvorst is het inderdaad afwachten. Oost Nederland heeft in de nacht van 15 op 16 april wel een paar graden gehad. Dit is in ieder geval de schade aan mijn walnoot (6 meter verderop):

DSCN103099751398081721.JPG