sterrenmeisje Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Hallo!Ik ben nieuw hier en heb gelijk een vraag, de zoekfunctie gaf geen antwoord Wij hebben een moestuin met kas gekocht, en in de kas staan een prachtige perzikboom, een witte muskaat druif en een frankenthaler druif. Tot nu toe heb ik best wat moes-ervaring, maar totaal geen kas-fruit kennis en ik vraag me dan ook af hoeveel water ik moet geven. Er zal vast verschil wezen tussen de druiven en de perzik, maar moet ik denken aan een emmer per week voor de perzik, of vaker? En de druif? Nou ja, alle tips zijn eigenlijk welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Is niet zo 123 te beantwoorden, hoeveel bladmassa, hoeveel verdamping? ligging van de kas ... welke soort grond ? dit soort dingen spelen allemaal mee. Zou zeggen leer je planten kennen , kijk naar ze... voel met ze mee..en krijg dat fingerspitse gevoel, slap hangend blad kan gebeuren in een kas met direct felle zon(trouwens een perzik houden in een kas) is een vak apart, door een perzik moet lucht en wind kunnen waaien, en dan hebben we het nog niet eens over de extra gevoeligheid voor de kas spintmijt. succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Staat de boom er al een tijdje in? En is het zo'n normale - kleine - volkstuinkas? Dan is er een grote kans dat de boom gewoon van het grondwater meegeniet, en je alleen bij een hele droge zomer water hoeft te geven (ga ik er even vanuit dat hij wel in de volle grond in de kas staat). Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Ja, je moet eigenlijk wel zeggen, of de druif en de perzik in de volle grond staan. Ga ik maar vanuit: dan niet veel hoor. En zeker geen emmer water in de week. De druif in ieder geval niet. eigenlijk niks, tenzij bij hittegolven ofzo. Druiven wortelen echt erg diep. Die zit al op het grondwater met zijn wortels. Wel de kas veeeel luchten, ook schermen vanaf nu of anders toch zeker in april. ( zie die topics ) Van perzik heb ik geen verstand, maar die staat ook in de volle grond ? Veel luchten. Staat die al een paar jaar neem ik aan ( je zegt dat ie groot is ). Dan is hij voldoende geworteld, en zit ie diep genoeg hoor. Emmer in de week ? Nee , echt niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sterrenmeisje Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 dank voor jullie reacties.Ik weet eignlijk niet eens zeker of het volle grond is, het lijkt heel zanderig en droog en de kas heeft een betonnen fundering rondom, maar waarschijnlijk zal het dan toch wel in verbinding staan met het grondwater. Nooit bedacht dat dat ook zou kunnen! haha in een kas regent het niet was mijn redenering Naar het blad kijken is inderdaad logisch, maar er zit nu nog niet zo veel blad aan dus weet niet zo goed waar te beginnen De perzik staat er al jaren en gaf altijd goed veel vrucht volgens de buren. Er zit wel schildluis op, maar dat was ook al zo kennelijk. Er is een gaas scherm voor de deur zodat er geen vogels in kunnen en de deur in de zomer wel open kan blijven en de 2 dakluiken net zo.Ben heel benieuwd, staat nu prachtig in de bloesem, en de druiven beginnen ook al uit te lopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ouwe plant Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Dag Sterrenmeisje, wellicht een verlaat antwoord maar sinds korte tijd staat en een uitgebreide verhandeling over perzik en abrikoos in de kas onder de kop TEELTVERSLAGEN. hopelijk heb je er nog wat aan. Groeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts