Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

te vroeg gezaaid?


Aanbevolen berichten

hallo,

ik heb heel vroeg worteltjes en radijsjes gezaaid. Wellicht te vroeg want nadat de worteltjes allemaal goed opgekomen waren en sommige reeds echte blaadjes hadden, zijn ze in de loop van vorige week allemaal als sneeuw voor de zon verdwenen. Eerst dacht ik dat er een slak aan het werk was, maar dan zouden mijn slaplantjes die er naast staan toch ook moeten aangevreten zijn? Die zijn nog steeds intact. De radijsjes die even vroeg gezaaid waren, vertonen allemaal schade aan de blaadjes, maar dit is nu gestabiliseerd. Alhoewel ik hier nog geen ervaring mee heb, vermoed ik dat het wel eens de koude nachten kunnen geweest zijn die de blaadjes kapot hebben gekregen? (Ik heb nochtans een vliesdoek gelegd.)

Wie weet het?

Alvast bedankt.

Tony,
http://my-square-foot-garden.blogspot.com/
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde Tony, de helft van de ontkiemde wortelen zijn hier ook verdwenen. Ik wijd het aan de droogte, vorige week hebben ze thuis alleen dinsdag water gegeven, daarna pas weer zaterdag. Het was overdag toch behoorlijk warm dus dat lijkt mij logischerwijs een mogelijke oorzaak. De koude nachten zijn het hier waarschijnlijk niet geweest, en Gent is redelijk in de buurt van waar mijn moestuin ligt (Zeeuws-Vlaanderen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

zouden het geen slakken kunnen zijn? Ik heb er twee gevonden, kleinen naaktslakken van ongeveer 2 cm lang, ik heb ze verwijderd en hou nu nauwlettend de verhoogde bakken in het oog. Zou ik slakkenkorrels leggen, bv. aan de rand van de bak?

Ook is er iemand die de mogelijkheid van mieren oppert. Iemand daar ervaring mee? Mierenlokdoos of poeder?

Tony,
http://my-square-foot-garden.blogspot.com/
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me het haast niet voorstellen dat het mieren zijn geweest. In theorie kan het natuurlijk wel, tenminste dat lees ik in het veld handboek: "tuin mieren kunnen erg nuttig zijn maar bij te sterke vermenigvuldiging kunnen ze vervelend worden. Ze bijten namelijk wortels en stengels over, soms graven ze ook zaden uit en knagen ze aan bast of vrucht".

Het is moeilijk om te zeggen wat het nu precies is geweest, slakken kan ook, die zitten vlak onder het grond oppervlakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zouden het geen slakken kunnen zijn? Ik heb er twee gevonden, kleinen naaktslakken van ongeveer 2 cm lang, ik heb ze verwijderd en hou nu nauwlettend de verhoogde bakken in het oog. Zou ik slakkenkorrels leggen, bv. aan de rand van de bak?
Die kleine naaktslakjes komen 's nachts boven de grond en zijn bijna zeker de boosdoeners. Kleine wortelplantjes gaan niet zo snel dood door de droogte al staan ze enkele dagen helemaal droog en ook een beetje nachtvorst overleven ze. Ik zou inderdaad wat slakkenkorrels gebruiken maar dan vooral tussen en vlakbij de plantjes.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten hebben geen last van de korrels Tony en je hebt niet veel korrels nodig. Ongeveer 25 stuks per vierkante meter is meestal genoeg. De 'standaard' korrel bevat metaldehyde . Kijk even wat Wikipedia er van zegt :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Metaldehyde

 

Niet echt geschikt als je 100% biologisch wil tuinieren dus maar er schijnen korrels in de handel te zijn die daar wel geschikt voor zijn.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet echt geschikt als je 100% biologisch wil tuinieren dus maar er schijnen korrels in de handel te zijn die daar wel geschikt voor zijn.

Ecostyle slakkenkorrels bedoel je? Waar de directeur van het bedrijf ze op een presentatie ooit zelf heeft opgegeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou natuurlijk kunnen dat het (baby)slakken zijn maar in mijn tuin hebben de (baby)slakken de schuld gekregen van mijn warmoesvraat! En de wortels, in het bed ernaast zijn onaangetast (door de slakken, wel door mijn pup maar da's een ander verhaal). Die wortels doen het nog gewoon. Persoonlijk zou ik geen korrels gebruiken in mijn groentebedden.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die korrels vindt ik ook echt tijdelijk hun werk doen zolang ze er liggen, daarna moet je weer en weer en nog meer en weer kopen lijkt niet minder slakken op te leveren als eindresultaat,

Vorig jaar een vermogen aan uitgegeven want alleen de dure lijken te helpen, beetje goedkope zooi en ze vreten nog aan je ;plantjes, dit jaar probeer ik me meer op afschermen van de groente vooral als het jong is te richten.

En toch maar weer de bekende bakjes bier, en elke steen omkeren en slakken killen met me mes

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch maar weer de bekende bakjes bier, en elke steen omkeren en slakken killen met me mes

De grootste boosdoeners die het bij mij op de worteltjes voorzien hebben zijn niet de grote oranje achtige maar die kleine zwarte naaktslakjes van maar maximaal 1 tot 2 cm groot Hans. Die kleintjes hebben niet veel te vrezen van Rambo's die 's nachts met het mes tussen de tanden op slakkenjacht gaan.

En overdag zitten ze weer veilig onder de grond.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgen mij heb ik wel 5 soorten slakken, de huis en de wijngaard en dan 3 verschillende kleuren naaktslak,

ik gebruik veel houten vlonders dus jacht valt mee even omdraaien zo'n vlonder en ik heb prijs en dan vallen er slachtoffers

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo, de zaadjes voorkiemen (wortelen,knolselder en andere selder) doe een laagje scherp zand in een potje ong. 2 cm daarop een beetje zaad dan weer een laagje zand, weer een beetje zaad dan weer zand (vochtig niet nat) de laagjes kun vervolgens meerdermalen herhalen tot je genoeg hebt, bij 20 gr. laten kiemen (vensterbank) als aan de zaadje kleine kiemtjes verschijnen dan zaaien met zand en al, de zaaigrond goed vochtig houden dan gaat de rest als van zelf , veel tuinplezier gr Gerhard

breur van Hendrik Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...