Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn vericuteermachine doet het niet meer. Heb vrijddag de hele dag met dat ding gevericuteerd, en daarna in de schuur gezet (beetje van modder ontdaan), maar de volgende dag en de dag erna niets meer. Is er een zekering stuk of iets dergelijks mischien?

Geplaatst:

Elektrisch of benzine motor?

Indien elektrisch, gromt de motor als ge probeert te starten? Zo niet eens de verlengkabel controleren of er wel spanning aan de stekker komt.

Indien de motor wel gromt dan zit uw machine mechanisch vast, losmaken maar eerst de stekker er uit!!!!

Als er spanning is en de motor gromt niet dan beter een elektricien erbij halen voordat ge zelf stommiteiten doet.

Bij een benzine motor kunnen er veel meer oorzaken zijn, daar dan weer een mecanicien erbij halen. Dat is zo ongeveer de beste raad welke ik van zover en met zo weinig info kan geven.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Volgens mij zit er geen zekering in, kabel naar schakelaar nog goed?

Ik zou ook eens spanning meten achter de schakelaar

Het zou ook kunnen dat de blokkeringbescherming is aangegaan, maar dan zou je toch iets van geluid gehoord moeten hebben

(iets dat vastzit tussen de messen)

Is de diepte goed ingesteld & het gras niet te hoog?

Geplaatst:

Wat houdt de blokkeringsbescherming in. Kabels zijn prima. Diepte is ook goed, heb daar niets aan veranderd en geen geluid gehoord. Spanning achter de schakelaar zou kunne, ik weet alleen niet hoe je dat meet. Heb geen instrument daarvoor.

Geplaatst:

blokkeringbescherming zorgt ervoor dat de motor niet aanslaat als het mes geblokkeerd is door bvb een steen.

Om de schakelaar te testen heb je een multi meter nodig zodat je de spanning kan meten aan de uitgang van de schakelaar wanneer je deze indrukt

Geplaatst:

Waardoor zou die schakelaarspanning uitgeschakeld zijn? Heb je een idee. Er zit verder niets in de rollen of messen aan de onderkant, of er moet 1 van die rollen vastzitten, maar dat is niet zo naar mijn weten. 1 blokkade kan de motor uit laten staan?

Geplaatst:

Haal er een elektricien bij voor ge ongelukken hebt, dat is een goede raad hoor, voor uw eigen veiligheid want zo te zien kent ge er niets van, afblijven is dus de boodschap.

Te veel mensen worden geëlektrocuteerd of door een machine gegrepen omdat ze ergens aan werken waar ze feitelijk geen benul van hebben.

Sorry dat ik het zo cru zeg maar zo is het.

Geplaatst:

Ge neemt me de woorden uit den mond Aalterse (alleen gebruik je wat andere woorden... ).

Denk ook dat het misschien beter is om hem voor controle weg te brengen. Als je er geen verstand van hebt (zoals ik dus ook) is er het gevaar dat je iets kapot maakt ipv herstelt...

Geplaatst:

Ja, was ik van plan, maar ik was even benieuwd wat er nu aan de hand kon zijn. Probeer overal iets van te leren. Snap dit in ieder geval niet. Er wordt duidelijk iets geblokkeerd. Zal de schakelaar wel zijn. Hoe kan dat gebeuren is dan de vraag van mij. Overbelasting?

Geplaatst:

Die plastieken dingen gaan ook wel gemakkelijk kapot hoor, heb er ook al ene moeten veranderen, maar ik was in een vorig leven wel elektro-mecanicien.

Geplaatst:
Ja, was ik van plan, maar ik was even benieuwd wat er nu aan de hand kon zijn. Probeer overal iets van te leren. Snap dit in ieder geval niet. Er wordt duidelijk iets geblokkeerd. Zal de schakelaar wel zijn. Hoe kan dat gebeuren is dan de vraag van mij. Overbelasting?

Piekstromen bij opstarten van de motor..

ster driehoek schakeling is voor een reden uitgevonden

Geplaatst:

van wiki..

Bij eenfasige motoren maakt men gebruik van twee wikkelingen die onderling 90 elektrische graden verschoven zijn. De eerste wikkeling wordt de hoofdwikkeling of arbeidswikkeling genoemd en de tweede wikkeling wordt de hulpwikkeling genoemd. Beide wikkelingen zijn parallel geschakeld op het net.

Nuvola single chevron right.svg Zie eenfase-inductiemotor voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Om echter een draaiend veld te bekomen, evenwel een ellipsvormig veld, is er nog een derde element nodig namelijk een condensator (of een extra spoel of een ohmse weerstand, alhoewel de condensatormotor het meest voorkomend is.). Deze condensator wordt in serie geschakeld met de hulpwikkeling. Bij toepassing van de netspanning en bij een gesloten kring zal de stroom in de hulpwikkeling ongeveer 90 elektrische graden voorijlen ten opzichte van de stroom in de hoofdwikkeling. Hierdoor ontstaan opnieuw twee wisselende velden die niet op hetzelfde ogenblik maximum of nul kunnen zijn. Dit resulteert opnieuw in een ronddraaiend veld. Daar de hulpwikkeling enkel nodig is om de motor te starten (de hulpwikkeling wordt meestal uitgeschakeld eenmaal de motor draait) is deze zwakker uitgevoerd dan de hoofdwikkeling die de motor moet draaiende houden (zie theorema van Leblanc), hierdoor komt het dat de fluxvector een ellips beschrijft in plaats van een cirkel zoals bij driefasige motoren.

Dus ook een eenfasige motor heeft een piekstroom, vandaar dat men meestal met de condensator werkt en deze zou wel eens stuk kunnen zijn

de ster-driehoek verwijzing was eigenlijk omdat hier meer en eenvoudigere uitleg over beschikbaar is indien de OP iets wil leren

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...