Estemy Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Er zijn in Nederland heel veel soorten bonen: snijboon, black-eyed pea, tuinbonen, stambonen, sperziebonen, stamslabonen enz. Ik heb nu eigenlijk 3 vragen, want ik snap er helemaal niks meer. Het is mijn eerste jaar met bonen, maar ik had vorige jaar grote succes met erwten.1. Ik was in februari op zoek naar sperziebonen. Gewoon wat ik altijd in AH en Lidl kan kopen en eten. Ik ging dan naar de Boerenbond en ze hebben daar 50 soorten bonen, maar GEEN eentje met de naam sperzieboon. Ik wist zelfs dat het in Frans haricot vers is, maar nog steeds niks. Uiteindelijk heb ik lage slabonen (haricots nains) gekocht. Is dat een andere naam voor sperziebonen? Waarom is het in de winkel anders dan als zaden?2. Via zadenenvelop heb ik pronkbonen gekregen. Is dat een andere naam voor snijboon of is het iets heel anders? Met de snijboon (dat kon ik ook in de winkel niet vinden) eet je de peul en dat vind ik heel lekker. Met meeste andere bonen eet je alleen de boon en dan vind ik alleen sommige soorten lekker (red kidney bonen mmmm).3. In SQFG hoeveel mag je per vakje zaaien? In mijn boek (Je eigen groentetuin op 1m2) delen ze alle bonensoorten in 2: struikbonen en staakbonen. Struikbonen moet je in 2 vakjes naast elkaar planten (totaal 2x14 planten). Staakbonen hebben 1 vak nodig (8 planten in vak). Maar in welke groep zijn mijn "Lage slabonen" en "Pronkbonen"? Ik denk dat de lage slaboon is misschien een struikboon en de pronkboon is een staakboon. Helaas heb ik maar 3 zaden van die pronkboon genomen en als ik nu 8 nodig heb is dat een zonde, maar misschien krijg ik in de volgende envelop wat meer (of ik plant een paar erwtjes in hetzelfde vak).Misschien heeft iemand nog SQFG ervaring met bonen en zaait een heel andere hoeveelheid per vak. Deel dat dan met mij, want volgens mij is een echte ervaring vaak veel beter dan wat je in een boek kunt lezen. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakura Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Estemy, qua benamingen kan ik je niet helemaal helpen, aangezien ik zelf nog wat zoekende ben daarin. Mijn ervaring is dat het handig is als je op het zakje kijkt bij de beschrijving. Daar staat meestal aangegeven hoe hoog de steun moet zijn, van daaruit kan je al een beetje afleiden of het een struikboon of stokboon is. Pronkbonen zijn ook staakbonen, maar zijn een andere soort (phaseolus coccineus), in tegenstelling tot de gewone snijboon (phaseolus vulgaris). Een pronkboon is behoorlijk veelzijdig. Je kan hem als snijboon eten of laten afrijpen en de zaden opeten (zoals bij droogbonen). De pronkboon is een klimmer, dus voorzie een steun van minstens 2 meter. Ik heb zelf al 2 jaar bonen gezaaid in mijn SQFG, stokbonen dan. Persoonlijk maak ik een wigwam met 4 bamboestokken, die ik naar de hoeken van het vak toe plaats. Rond elke stok plaats ik dan 2 tot 3 bonen. Zo heb je in totaal 8 tot 12 bonen per vak. Hopelijk ben je hiermee een beetje geholpen. Quote Mijn moestuinseizoen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pascc Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 (edited) Hoi Estemy, het is ook het eerste jaar dat ik bonen ga zaaien en ik snapte er eerst ook niks van maar nu wel! Ik heb heel veel gehad aan http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/peulgewassen/boontjes/, ze legt heel duidelijk het verschil uit en ook hoe de boontjes smaken! Denk dat je er met die link wel wijs uit moet kunnen worden! Kort antwoord: sperziebonen worden in de handel princessebonen maar ook slabonen genoemd! En bij de Boerenbond hebben ze hier ook maar heel weinig keus in die soort bonen dus ik heb 3 soorten stokbonen online besteld, 1 soort sla/princesse/sperziebonen , 1 soort snijbonen (de platte dus) en 1 soort 'all purpose' bonen, die je dus jong helemaal op eet of laat drogen en als droogboon gebruikt. Ik ga ze in een pot kweken (32 liter inhoud, 50cm) en heb 3 bamboestokken van 2 meter die ik als een wigwam neer ga zetten. Tegen elke stok laat ik 5 planten van één soort opklimmen. Misschien kun je ook zoiets in je SQFG-bak maken? Edited April 3, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Ik snap de verwarring, Estemy. Wat jij zoekt en kent als "sperziebonen" heet meestal een slaboon. En die heb je in 2 groeiwijzen: stamslabonen en stokslabonen. Globaal kun je zeggen dat een stamslaboon ca. 40 a 50 cm hoog wordt en stevig staat op zijn eigen stam, dus geen steun nodig.Een stokboon is een echte klimmer en moet zich om goed te groeien rond stokken of zo kunnen draaien en daar steun vinden. Die worden afhankelijk van het ras tussen 1,50 tot wel 3 meter. Binnen de slabonen heb je weer allerlei rassen, typen en soorten. Dun en heel fijn = naaldboon, Franse boon, Chinese boon of haricot. Maar ook soorten die wat dikker zijn of plat of geel of roodbruin of hele lange zoals een "kousenband". Of de wat grovere types die ook wel spekboon worden genoemd. Wat snijbonen zijn, dat weet je. Groeiwijze/teelt is dezelfde als van slabonen, maar meestal klimmers (dus stoksnijbonen). Een pronkboon zit wat tussen een slaboon en snijboon in. Kan op beide manieren bereid worden. Het heet zo vanwege de mooie bloei. Meestal ook aan stokken geteeld, maar bestaat ook als stamvorm. Dan zijn er ook nog rassen die vooral als bewaarbare droogboon geteeld worden. Bijna allemaal aan stokken. Teeltwijze is dezelfde. Maar in plaats van de vrij jonge peulen te eten ("sperzieboontjes") laten ze de zaden dik worden en drogen. Tuinbonen, labbonen en aanverwanten zoals de duivenboon is een heel andere groep. Daar gaat het vooral om de verse of gedroogde boon. Die kunnen tegen vorst en kou en slecht weer en moeten ook heel anders geteeld worden. Hoop dat ik je hiermee wat op weg help. Als je twijfelt, kun je ook naar het plaatje op het zaadzakje kijken. Als het lijkt op een sperzieboon, dan is het ook wel zoiets. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pascc Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Estemy, als je wilt kan ik wel wat bonen voor je in de envelop doen, we zitten in hetzelfde groepje. Van deze soorten: http://www.123zaden.nl/subpagina.php?insect=&merken_id=34&categorie_id=42&subcategorie_id=44&produkt_id=259http://www.123zaden.nl/subpagina.php?insect=&merken_id=52&categorie_id=42&subcategorie_id=44&produkt_id=256http://www.123zaden.nl/subpagina.php?insect=&merken_id=52&categorie_id=42&subcategorie_id=44&produkt_id=1066 Alleen zie ik net dat jij voor mij aan de beurt bent met de envelop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted April 3, 2014 Author Share Posted April 3, 2014 Dank je wel iedereen, ik begin het allemaal nu een beetje te snappen . Gelukkig kan ik dus deze zomer struikbonen en staakbonen allebei uitproberen en dan kan ik volgende jaar beslissen of het iets voor mij is. Maar hoe is het met het aantal plantjes per SQFG vak? Passen 8 pronkbonen in een vak of niet? Ik denk dat ik ga voor ze iets bouwen om te klimmen. Bamboestokjes heb ik genoeg. En Pascc, dank je wel, maar ik denk dat ik heb genoeg. De bonen zijn meestal ook te zwaar voor de zadenenvelop. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Vreemd zeg, hier bij de Aveve (Boerenbond in België) ben ik die 2 weken geleden gaan kopen en daar noemen die wel gewoon Sperziebonen of Haricots Verts. Maar ze hebben inderdaad zo veel soorten dat ik ook even gaan vragen was wat nu wel en wat niet laag bij de grond blijft Uiteindelijk voor boterboontjes gegaan en nu aan het proberen om sperziebonen uit eigen gewonnen zaad te laten kiemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted January 5, 2016 Author Share Posted January 5, 2016 Ok, ik ben nu 2 jaar verder met mijn bonen en het is elke jaar een succesvolle onderneming geweest In SQFG vind ik stokbonen (hoog) beter dan slabonen (laag) omdat je op kleine oppervlakte veel meer oogst krijgt. En het is ook leuk om iets met stokjes te bouwen zodat alle bonen optimaal kunnen groeien. Ik plant meestal 8-12 bonen per vak, afhankelijk van de kiem %.De leukste indeling, voor mij, is 2 vakken snijbonen, 1 vak pronkbonen (mooie bloei, heel veel oogst en ik eet ze pas in de herfst als droogbonen), paar vakken stokslabonen (die dus eigenlijk sperziebonen zijn en ik laat ze vaak in de potjes groeien met de hulp van bonenkegel), 2 vakken gewone bonen (ik vind bijvoorbeeld cranberry bonen leuk) en dan nog 2-3 vakken om iets uit te proberen. Nu eten we hier vaak chili con carne en voor dat recept koop ik altijd red kidney beans (van Euroshopper/AH basic). Ik zou die bonen graag in mijn tuin willen hebben MAAR ik kan ze nergens als stokboon (hoge variant dus) vinden. Ik heb ook gelezen dat het een tropisch plant is ofzo. Nu is mijn vraag:1. Kan je de klassieke red kidney bean ook in Nederland kweken? Iemand ervaringen?2. Waar kun je de zaden van stok-red-kidney-boon kopen? Vreeken heeft ze wel maar in de lage vorm en daarvoor heb ik geen ruimte. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBT Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 GreydanusAardappelgroothandel & Transport BVDe Kuinder 128444 DC HeerenveenTelefoon: 0513 – 681268 Of probeer westcoastseeds.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts