Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kerstomaat Rosso Cremlin F1


dvdmeer

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een paar vragen over de kerstomaat. Het gaat om "Rosso Cremlin F1", "rood type Sweet 100" van Sluis Garden.

Op de beschrijving staat er dat er na verloop van tijd bijgemest moet/kan worden met tomatenvoeding.

Is dit een daadwerkelijk product en is dit ook benodigd? Of volstaat bijvoorbeeld enkel compost?

 

Kunnen kerstomaten per plant in een 12 liter emmer (met gaten )? Op het pakje staat "een opkweek in grote potten behoort zeker tot de mogelijkheden."

 

Dienen kerstomaten ook gesnoeid te worden, in de zin van dieven en toppen (op het pakje staat van wel)? Hoe groot worden deze planten überhaupt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomaten voeding/mest heb je in vloeibare vorm of in korrelvorm, die laatste gebruik ik. In potten is bemesting nodig en in de volle grond eigenlijk ook wel (maar een goede basis bemesting is dan wel aan te bevelen als je minder tot niet wilt bemesten). Tomaten geef je pas mest nadat de eerste bloemetjes bevrucht zijn.

 

12 literpotten zijn ruim voldoende voor 1 tomaat per pot (ik gebruik 10 liter potten).

 

Als je kerstomaten behoren tot de stamtomaten moet je inderdaad dieven en toppen. Je hebt ook struiktomaten en dwergtomaten die je niet moet toppen en minder moet dieven.

 

p.s. niet te veel mest geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige kleine dwergjes schijnen geen dieven te krijgen. Ik heb vanochtend voor het eerst gediefd: Garden Pearl, en die staat gewoon in een bloempot. Die krijgt ook al bloemen trouwens, knopjes.

Bij de andere kleintjes zie ik tot nu toe nog totaal geen dieven. Ik ga die dwergtomaatjes niet in potten van 10 liter zetten. Die ruimte heb ik niet.

In mei ga ik er straks wel een aantal in de volle grond zetten, in de volkstuin. Kijken wat het verschil is tussen pot en volle grond.

Ik geef trouwens wel een beetje erg verdunde mest, omdat ik ze in kleine potten zal blijven houden. En ze moeten toch ergens hun voedsel vandaan moeten halen. Ik heb universele (bio) mestkorreltjes. Daar doe ik een beetje van in een oude melkfles (van 2 liter), flink wat water erbij... en zo nu en dan een scheutje. Misschien hardstikke fout, maar voorlopig ziet alles er puik uit.

Sommige tomaten heb ik vanmorgen verpot, en anderen aangeaard met rijke compost. Beetje afhankelijk van de situatie. Mijn stamtomaten wil ik zo lang mogelijk klein houden, omdat ze nog vier weken binnen moeten doorbrengen. Door het verpotten groeien ze niet zo hard, en worden ze tijdelijk weer kleiner.

De dwergjes voor vensterbank en balkon mogen inmiddels hun gang gaan... daar ga ik de bloemetjes niet uit weghalen. Gewoon kijken wat het wordt. En ik doe vandaag ook een laatste zaaironde. Nog een keer tomaten inzaaien. Ik geef ook veel weg, hoor. Maar ik wil ook weten hoe alles uitpakt. En daarna zijn er genoeg liefhebbers voor tomatenplanten in de buurt.

Er staan ook een paar tomaten al een tijdje buiten. Die groeien niet zo, maar gaan ook niet dood. De soort Siberian zou tegen kou moeten kunnen: en dat klopt!! Maar de Siberians die binnen staan, zien er toch imposanter uit... ha, ha... meer gegroeid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

de mest.. ik gebruik een mix die voor kruiden / fruit / groente is, heb je direct voor alles wat. Hier zit ook nog is wortel activator door en diverse schimmels die de plantjes weer meer resistent maken erg handig zo'n mix

Toch zou ik bij tomaten kiezen voor de tomatenmest. Die mix is toch te algemeen. Waarom? Tomaten hebben veel fosfor nodig maar weinig stikstof en tomatenmest is niet eens zo duur. Het is soms ook te koop bij de lidl, action en aldi (of is dat al geweest).

 

De beste verhoudingen voor tomaten mest schijnen te zijn:

 

  • Fertilizing Tomatoes
     
    Add a complete garden fertilizer at the time the soil is prepared. For tomatoes, use a fertilizer low in nitrogen (N), high in phosphorous (P) and medium to high in potassium (K). Among the best analyses for tomatoes are 8-32-16 and 6-24-24. Avoid using ammonia fertilizers such as urea or ammonium nitrate for tomato fertilization.
     
    Use a maintenance rate of 1 pound per 100 square feet after the proper fertility level has been developed from previous soil tests and fertilizations. If only 5-10-5, 5-10-10 or similar analyses are available, apply 2 pounds per 100 square feet.
http://extension.missouri.edu/publications/DisplayPub.aspx?P=G6461
 
Plantaardig spreekt over : Ofwel 100 g/m² samengestelde meststof NPK 12+8+18.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dvdmeer: als het de verhouding heeft die dennis aangeeft bij zijn groente,fruit kruiden mest dan zou ik voor tomaten mest gaan. Maar het kan natuurlijk wel hoor, tomaten mest is alleen beter om te geven vanwege de verhoudingen. Teveel stikstof is niet aan te raden bij tomaten terwijl ze van de andere 2 wel wat meer mogen hebben.

 

@dennis: nee meer strooien is erg slecht. Voor de rest is over het algmeen een tomaat in een 10 liter pot hetzelfde in verzorging ongeacht of het nu een kerstomaat of een trostomaat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...