Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Iemand enig idee wat dit is, en of het kwaad kan?

druivenparels_zps12db90df.jpg

Het zijn geen vochtdruppels, je kunt ze echt vastpakken en niet platknijpen. Het lijkt/voelt nog het meest als silica-korrels, van die zakjes die in je nieuwe schoenen zitten om ze droog te houden

Geplaatst:

Zijn toch gewoon waterdruppeltjes hoor maar ze zijn gestolt/hard geworden door het druivensuiker. Is vrij normaal bij jonhe stekken, plant heeft daar geen hinder van. Heb ik hier iok telkens als ik stekken binnen in blad laat komen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ah, dat verklaard!

Dank je wel, ik was al bang dat er een of ander beestje eitjes had gelegd ofzo. En na mijn domme actie waarmee ik bijna mijn perzik om zeep hielp was ik al bang dat mijn druif er achteraan kon

Geplaatst:

Ik heb dit ook al gezien, zelf bij stekken die nog niet geworteld zijn. Heeft iemand een fysiologische verklaring hoe die 'bolletjes' tot stand komen? Ik heb ze ook al op andere planten gezien.

Geplaatst:

Eerdere topics hierover bleek dat er zelfs een naam voor het verschijnsel blijkt te bestaan, in ieder geval bij de Belgen onder ons. "Gutteren".

Heeft met worteldruk ed te maken. Overvloedige groeikracht. Plant kan zeg maar zijn eigen groei niet goed kwijt. Het barst door de porieën heen zeg maar. Er is een topic over.

Geplaatst:

Gutteren, vooral gekend van de aardbeitjes... Dat zijn echt waterdruppeltjes. Ik heb gelezen dat dit algemeen voorkomt bij klasgroenten onder invloed van grote dag-nacht temperatuurverschil.

Waar het hier over gaat zijn bolletjes op takjes van plantjes. Echt korreltjes, gaan waterdruppeltjes.

Zoals ik al schreef, ik heb zelfs van die bolletjes gezien aan het takje van een druivenstek die nog niet geworteld was... Onder invloed van welke worteldruk?

Volgens mij zijn het 2 verschillende fenomenen. Gutteren en dit.

tomaten-gutteren30391369166919.jpg

Gutteren bij tomaat

Geplaatst:

ik heb die pareltjes ook vastgesteld bij mijn druivenstekken. wanneer ze juist uitliepen hadden ze dit onder hun oksel zeg maar.

Ze groeien goed dus het lijkt me alvast niet erg schadelijk

Geplaatst:
  • Auteur

Het ziet er inderdaad echt anders uit, gutteren hebben ze eerder ook gedaan, maar zoals op de foto meer langs de bladeren en echt waterdruppeltjes.

Maar goed, verder loopt de druif prachtig uit en zie ik niks geks dus het zal wel goed zijn.

Geplaatst:

Dit is Epidermis Perldrüse. Op de jonge scheuten zichtbaar als tientallen kleine eivormige pareltjes, waardoor men denkt dat het om een aantasting gaat. Het komt er op neer, dat de poriën in de opperhuid van de jonge scheut wat sap doorlaat, door de grote stuwing van de sapstroom. Roofmijten gebruiken het als noodvoeder en drinkwater. Geeft totaal geen schade aan de plant.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic