Jump to content

Te sterke wortelgroei tomaten en gutteren

Berry

Recommended Posts

Dag allemaal,

Ik vermoed dat de eerste 4 tomaten die ik een paar weken geleden heb uitgeplant, een te sterke (wortel)groei hebben. Ondanks dat ik vond dat ze toch mooi geworteld hadden.

De planten groeien niet echt de hoogte in, stevige stam, korte afstand tussen de takken.

Herkent iemand dit? Nemen jullie bepaalde maatregelen?

Twee dagen geleden heb ik andere tomaten uitgeplant in een kleine kas (3x2).

Nu zie ik dat de planten de hele dag gutteren. Ik las dat dit wel een goed teken is maar dat ze eigenlijk alleen in de ochtend gutteren en dat de bladeren ook moeten kunnen drogen de rest van de dag.

Nu werkt het weer van deze dagen ook niet mee, erg nat, hoge luchtvochtigheid..

Kan het geen kwaad?

Meer tomaten hier op het forum die dit doen?

Hoor het graag, dank alvast!

Groet!

Het 1e deel van je vraag snap ik eigenlijk niet wat je bedoeld. "té sterke wortelgroei " ? Wat is daar mis mee, en waaraan zie je dat ?

Het 2e deel van je vraag is het gutteren : druppels aan de uiteinden van de bladeren ( aardbeien bv ) ( ik ken dat begrip pas een week of wat uit dat topic )

Weet je zeker dat dat gutteren is ? Is dat niet gewoon de hoge luchtvochtigheid in je kasje van de laatste week ?

Onderstaande vond ik op plantaardig.com:

als je zeer jonge planten uitplant zullen deze sneller inwortelen en uiteindelijk al veel vroeger een sterke groei vertonen. De periode van matige groei is dan veel korter. Maar de tweede periode zal des te sterker zijn. Waarschijnlijk in veel gevallen te sterk, met zelfs slechte vruchtzetting en overdreven krulkoppen tot gevolg. Vandaar het advies om een tomatenplant uit te planten als de eerste bloem binnen de week open zal gaan. Wie kleiner plant heeft dus te “te sterke” groeiproblemen. Bij wie groter plant zal de periode van matige groei langer duren en meer zichtbaar zijn. De plant moet dan immers twee dingen doen : inwortelen en vruchten zetten. Dit gaat hoe dan ook onvermijdelijk ten koste van de inworteling die trager zal verlopen.

Er zit een behoorlijk verschil tussen de planten die ik eerder heb uitgeplant dan die van een paar dagen geleden. Bv de afstand tussen de takken is bij de eerste erg weinig, het zijn erg compacte planten. Daarom had ik het idee dat ze hun energie in de wortels gooien ipv de lengtegroei van de plant.

Ik zal morgen eens een foto maken.

En tja, dat gutteren, dat zou natuurlijk ook kunnen. Maar het is toch niet goed dat de planten de hele dag nat zijn?

Ik moest even opzoeken wat "gutteren" is...... Kwam op deze link, die bovendien meteen al een stukje antwoord geeft op jouw vragen:

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/gutteren-bij-glasgroenten-een-aanwijzing-van-goede-groeikracht/

Gutteren wordt er als volgt uitgelegd: Het verschijnsel is momenteel opvallend bij de vruchtgroenten onder glas. ‘s Morgens zie je bij heel veel planten waterdruppels aan de bladranden hangen. Alhoewel het gutteren positief kan zijn moet je er toch op beducht zijn dat de bladeren niet de hele dag nat blijven.

Ja: Ook bij de tomaten in mijn plastic kasjes volop druppels = gutteren. Zo erg bij dit koude en natte weer, dat ik hoe dan ook probeer te luchten en ventileren. Ik heb zo een tomatenkasje met groen verstevigd plastic en er heel rigoreus een raampje in gesneden van 20 x 30 cm. om toch wat ventilatie te krijgen. Want bij soms harde wind, zoals vandaag, kun je de voorkant niet echt openzetten. Vochtigheid op tomaten: ik ben bang dat ze anders in het kasje nog eerder aardappelschimmel krijgen dan buiten, waar de wind ze makkelijker droog laat waaien. Eigenlijk is een gesloten kasje voor tomaten niet ideaal, zeker als je rassen kiest die best wat kou kunnen hebben. (Er zijn bijvoorbeeld een aantal rassen met Siberische oorsprong op de markt) Een transparant afdak erboven en evt. een omheining van pakweg 1 m hoog zou voor tomaten de beste groeiomstandigheden geven. Ergens op dit forum las ik dat er mensen zijn die zelfs ventilatoren plaatsen om in een kasje, bij vochtig en vooral vochtig-warm weer, te zorgen dat vochtigheid en nattigheid minder worden. Als ik er ergens een betaalbare tegenkom die ook nog op zonne-energie draait, dan koop ik het direct!

Het viel me ook op, dit jaar voor het eerst nu ik een stuk of 10 rassen heb gezaaid, dat de wortelvorming van tomaten per ras enorm kan verschillen. Ace 55 VF is een soort die heeeel weinig wortels vormt, terwijl andere (Nyagous en Red Cherry) juist veel meer wortels vormen. Andere zitten er wat tussenin. De groei van die Ace blijft echter niet achter: dus misschien zegt de hoeveelheid wortels niet zo veel....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Oké. Nu ja, ik vind dat stukje tekst erg ingewikkeld, en moeilijk goed te volgen.

Wat ik me kan voorstellen , en me in kan vinden, is, dat een plant wat je in de volle grond uitzet, dat die plant eerst weer energie in zijn worteling zal stoppen , waarna er een periode van inderdaad alleen vegetatieve groei zal volgen. Daarná pas weer bloei en vruchtzetting. Maar daar is niks mis mee lijkt me ? Wellicht dat de vruchtzetting dus wat later zal vallen , dan de plant waar je de wortelgroei van beperkt ( pot ) en daardoor eerder tot bloei komt ? Maar of dat uiteindelijk voor het resultaat beter is ? Denk het niet. Wel als je voor snelle vrucht kiest. Maar wil je dat ? Het is pas mei toch ?

edit. Mijn antwoord geldt het antwoord van TS vóór weknow

Ja, ik denk dat het ventileren nog een lastig iets wordt in dat kasje. Ik had wel de deur en het raam een stukje open, maar ben weer bang dat het dan weer te koud en te tochtig is.

Ben ook erg bang voor die aardappelziekte. Gelukkig heb ik nog genoeg planten die ik in een pot buiten zet. Ben benieuwd welke "groep; grote/kleine kas/buiten" het het best doet dit jaar.

Grr...waar blijft die zon!!

Ik heb wel een foto van de druppels aan de bladeren.

tomaten-gutteren30391369166919.jpg

Oké. Nu ja, ik vind dat stukje tekst erg ingewikkeld, en moeilijk goed te volgen.

Wat ik me kan voorstellen , en me in kan vinden, is, dat een plant wat je in de volle grond uitzet, dat die plant eerst weer energie in zijn worteling zal stoppen , waarna er een periode van inderdaad alleen vegetatieve groei zal volgen. Daarná pas weer bloei en vruchtzetting. Maar daar is niks mis mee lijkt me ? Wellicht dat de vruchtzetting dus wat later zal vallen , dan de plant waar je de wortelgroei van beperkt ( pot ) en daardoor eerder tot bloei komt ? Maar of dat uiteindelijk voor het resultaat beter is ? Denk het niet. Wel als je voor snelle vrucht kiest. Maar wil je dat ? Het is pas mei toch ?

edit. Mijn antwoord geldt het antwoord van TS vóór weknow

Ja, precies, zo begrijp ik het, maar het zou wel ten koste kunnen gaan van de vruchtzetting. Dat zou ik jammer vinden.

Nee, niet voor een snelle vrucht maar een mooie vruchtafzetting zou ik toch wel fijn vinden. De weckpotten moeten wel gevuld worden,

Maar mss maak ik me te snel zorgen, zoals manlief zegt. Ik wacht het maar af.

Bedankt!

Ik denk dat je het over een verschil van 2 weken , hooguit 3 weken hebt. Het is echt nog vroeg in het seizoen. Komt allemaal goed !

( of we krijgen een prutzomer, en het komt helemaal niet meer goed , maar allá )

Berry schreef:

maar ben weer bang dat het dan weer te koud en te tochtig is.

Te koud? Valt wel mee: zolang temperatuur boven 8 a 10 graden blijft: niets aan de hand; kan tomatenplant tegen.

Te tochtig? Neen! Wind, verdamping, ventilatie hebben tomaten echt nodig! Aanhoudend natte bladeren, hoge luchtvochtigheid in combinatie met temperaturen tussen 15 en 25 graden zijn de slechtste omstandigheden.

Komt dat gutteren niet gewoon door de dauw?

Tomaten kunnen tegen temperaturen boven de 5°C denk ik.

Als de temp. lager zakt, belemmert dat de groei en zie je schade aan bladeren...bij mijn tomaten dan toch.

Als het een ganse dag koud is en regent (zoals gisteren) zet ik de hele dag de deur en een raam open.

Bij vochtig weer (warm of koud) altijd goed verluchten.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Te koud? Valt wel mee: zolang temperatuur boven 8 a 10 graden blijft: niets aan de hand; kan tomatenplant tegen.

Te tochtig? Neen! Wind, verdamping, ventilatie hebben tomaten echt nodig! Aanhoudend natte bladeren, hoge luchtvochtigheid in combinatie met temperaturen tussen 15 en 25 graden zijn de slechtste omstandigheden.

De temperatuur gaat hier de komende nachten naar de 4 graden Zal ik de tomaten in pot, die al een tijdje buien staan onder een afdak, maar weer een paar dagen binnen halen?

Voor de nacht binnen en morgenochtend meteen weer buiten, als je echt twijfelt en geen beschut plekje hebt. Als ze al een tijdje ook 's nachts buiten stonden zou ik niet echt bang zijn, zelfs van een kou-tikje herstellen ze wel...maar ik ben ook maar een kleine ervarings-"deskundige" (nou ja) en kan geen enkele garantie geven....

Ik heb zelf een stuk of 7 planten uitgeplant in de tuin sinds een week...en vandaag nog 3 onder zo een tomatenhoezen (rest in plastic kasjes).... Bij meerdere moestuinburen staan al flink wat tomatenplanten in de volle grond....

tomaten hebben warmte nodige om te groeien. Licht om hun tomaten te laten rijpen (geen fel zonlicht) en voldoende water (zeker niet te veel) om te groeien. Teveel water zorgt voor gespleten tomaten. Heb je geen automatische raamopener in je kasje? Bij mij gaat het dan open en dicht naar gelang de temperatuur wordt bereikt die je instelt. Onder de 15 graden gaat de plant in een soort van groeirust. Andere oplossing is dat je overdag het raam openzet en 'savonds weer sluit. En wees eens zuinig met water geven.

Omdat het vaker in deze draad ter sprake komt: "Tomaten hebben warmte nodig" toch even proberen dat wat te verduidelijken, om misverstanden te voorkomen. Want "warmte" betekent in de open lucht iets anders dan in een kasje.

Een graad of 20 a 24 is ideaal. Voor buiten is dat "warm". Een zomer zonder koudere en natte periodes, waarbij het meestal rond die temperatuur is, is ideaal voor de buitentomaten. Wij ervaren dat ook als een "goede" en "warme" zomer. De grootste bedreiging voor tomaten die buiten staan is dan nattigheid op de bladeren, omdat de aardappelziekte (phytophthora) snel kan toeslaan. Wind helpt om planten snel te laten drogen na regen en van dauw. Een beschutte en zeer lichte, wat zonnige plaats voor de planten helpt om plaatselijk, ook als het weer iets kouder is, die ideale temperatuur te krijgen/houden. Zo heb je de beste kansen op een goede en lekkere oogst.

In een kasje loopt de temperatuur als de zon schijnt gemakkelijk op tot 35 graden en soms veel meer. Zeker als je niet kunt ventileren en luchten, stijgt die bij wat zon enorm achter glas of plastic. Dat is veel te warm en zeker als de luchtvochtigheid ook nog erg hoog is, ronduit gevaarlijk voor je tomatenplanten. De planten staan er beschermd tegen grillige kou en vooral tegen regen en dat is ideaal. Maar bij zomerse omstandigheden, moet je proberen om de hoge temperaturen te temperen: zo veel mogelijk ruiten en deuren open en ventilatie in je kasje.

Je tomaten staan er echt mooi bij hoor ! En oké, de onderste foto laat ook wat slungels zien je , nou én ? Zie er goed uit. Ik heb er ook een paar slungels bij, geeft niks.

Maar die eersten zijn werkelijk echt mooi.