Ga naar inhoud

Doperwt Kleine Rheinländerin, wanneer oogsten?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kleine Rheinländerin

Ik heb vandaag bij de Lidl Kleine Rheinländerin (lage doperwten van 40 cm) gekocht. Volgens de info is het een vroeg ras. Maar ik kan nergens vinden wanneer de oogst dan plaats zal vinden (doperwten, geen peulen wil ik)

Ik heb nog geen ervaring met doperwten om op terug te grijpen. Tot voor vorig jaar waren de aardvlooien zo dominant, dat erwten telen geen optie was. Voor de tuinplanning en de opvolgoogsten wil ik graag de maand van oogst weten indien mogelijk.

Geplaatst:

Als je ze in april zaait valt de oogst in juli. Zo is dat in ieder geval met de petit provençale. Dit soort doperwten geeft meestal de oogst in een paar plukbeurten af..en is dan snel uitgeput.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Reken op half juli, Jasmin. Misschien zelfs eerder, want je oogst ze waarschijnlijk jong en groen. Mijn ervaring is dat kleine soorten ook niet heel lang doorbloeien. Tenzij je weer zaden wilt oogsten, dan moet je zeker een maand a 6 weken extra rekenen om die te laten rijpen.

Een tip waarmee je het aardvlooienprobleem waarschijnlijk grotendeels kunt vermijden: Zaai ze voor in halve kartonnen wc-rolletjes. Dan kiemen ze sneller (voorweken kan dan ook, scheelt weer 2 dagen in opkomen). Als ze een cm. of 3 boven staan, dan zet je ze met rolletje en al in de grond. (Als je veel langer wacht, dan wordt de wortel al erg lang en kwetsbaar). Leg er losjes een insectengaas over, afsluiten aan de grond, zodat het kan "meegroeien" voor een weekje of 2 a 3, dat helpt tegen die vlooien en ook tegen vogels die - als je pech hebt - systematisch alle heel jonge plantjes uitpikken voor het erwtje dat nog in de grond zit.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...