Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo!

Twee dagen terug mijn zonnebloem-zaailingen uitgeplant, ze waren een cm of 15 hoog, en zaten al flink in het blad. De volgende dag waren er twee geknakt, ze lagen naast het plekje waar ik ze geplant had. Nu dachten we nog dat het kwam van de forse wind, maar toen we vanochtend op de tuin kwamen waren alle zaailingen volledig verdwenen. Ik geloof niet dat ik ooit eerder zo bescheten heb gekeken als toen ik bij de kale stokjes aankwam.

Wie is de boosdoender en wat had ik hier tegen kunnen doen? Mijn buurman zijn zonnebloemen staan nog prachtig mooi bij het hek

Geplaatst:

Of ze eerst wat groter laten worden en dan pas uitplanten (als ze die haartjes hebben ontwikkeld aan de steel) zodat het geen éénhapscrackers meer zijn voor de slakken.

Geplaatst:

En ook mijn bieten hebben er aan moeten geloven, meer dan de helft van mijn zaailingen is verdwenen. Ik ben mij er terdege van bewust dat tuinieren ook betekend dat je verliezen moet kunnen incasseren, maar dit vind ik wel heel treurig. Ik heb geen slakkensporen of muizenkeutels kunnen ontdekken, en bij mijn buurman staan alle bietjes gewoon nog netjes in het gelid.

Geplaatst:

Hahaha ik zie het al voor me dat de buurman stiekem al mijn zaailingen laat verdwijnen

Helaas mogen we niet in het donker opmeet complex komen, we hebben nu bijna alles afgedekt met plastic en gaas en volgend jaar plant ik later uit als de plantjes groter zijn

Geplaatst:

Probeer ook niet teveel verstopplekjes te hebben, waarmee je slakken overdags faciliteert. Denk aan hoopjes met oude bakstenen en tegels, opgestapeld hout en takken, bepaalde vormen composthopen en landbouwplastic.

Trek dat eens voor de grap opzij, je zult verbaasd staan hoeveel slakken je vindt

Geplaatst:

Heb ik al gedaan, heb wat nieuwe zonnebloemen gezaaid en wat bietjes. Wat verstopplekken betreft, wij hebben onze tuin redelijk netjes aan kant, geen stapels hout/takken, en uiteraard wel een compostvat maar dit is een afgesloten vat. Onze buren echter zijn al ruim een half jaar niet op de tuin geweest, en zij hebben grenzend aan onze tuin een enorme houtopslag ( ik denk dat daar echt vanalles in woont!), en een oerwoud aan onkruid en doorgeschoten planten, het staat bijna 1 meter hoog. Daar kunnen slakken, muizen, fazanten ( die hebben we in overvloed op de tuin) zich prima in verschansen.

Geplaatst:

Dat had ik vorig jaar ook suus bij mij werkte de slakken korrels erg goed

Ik heb ook wat zonnebloemen een stokje gegeven omdat er ook een aantal omgeknakt waren door dikke slakken

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...