GPcare Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Beste forumleden, Ik heb voor het eerst aardbeienplanten en in principe verloopt alles wel goed.Heb even een flinke spintplaag gehad ( jonge blaadjes aangetast) en een enkel rupsje, maar dat was het wel zo'n beetje. Ik heb 26 planten van verschillende soorten in een bed staan en 4 planten in 2 emmers.Nou heb ik bij 2 planten in een emmer een rare bladvlekziekte (rode vlek ziekte?) en het lijkt wel of het ook op die andere 2 emmerplanten ( ander soort) over is gegaan.Deze staan wel dicht bij de ramen en op de tocht, misschien dat dit de oorzaak is? Ik hoor graag jullie mening over de foto's en ook over mijn andere planten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bobvanschie Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Zijn de vlekjes soms eerst wit geweest? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jokat Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Schimmelziekte zoals op bessenstruiken ?Overwinteren in verdorde bladeren.Verschiet niet van de naam : Drepanopeziza (Pseudopeziza) bij de bessenstruiken, zoek eens op of het hetzelfde is. Zal wel iets soortgelijks zijn.Als het beperkt blijft tot een paar bladeren is het toch niet erg. Als het te veel wordt zou ik toch iets zoeken in de richting van fungicideprodukt om te gebruiken.Kijk ook goed of er geen luizen zitten, zodat je niet verkeerd behandelt (als het al nodig is).Zelf zou ik meer gaan voor bepoederen met basaltmeel e.d. om de plant en zeker de omringende planten te versterken. Verwijder het slechte blad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GPcare Posted April 21, 2014 Author Share Posted April 21, 2014 Nee de vlekken zijn niet eerst wit geweest, dan had het eventueel meeldauw kunnen zijn.Luis en spint heeft er niet ingezeten, ze hangen 2.5 meter in de lucht. Het zijn trouwens frigo planten,had ze gekocht met puur alleen het hart en wortels. Nouja echt verspreiden doet het niet echt meer volgens mij, het zijn denk ik wel de twee lambada planten waarover het gaat.Gelukkig hangen deze apart van het aardbeienbed, anders was ik minder blij geweest.wel opvallend dat jullie ook niet meteen zien wat er mis mee is... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Ik zou zeggen 'grauwe schimmel '. Is geen ramp als het heel beperkt is. Lekker luchtig houden , niet inpakken in stro nu. Hangt ie in de lucht wat je zegt is dat voor nu prima. Potten in de lucht niet laten uitdrogen. Dit blad wegplukken.Vind je planten die in die bak staan op de grond wel erg vochtig / schaduwrijk / weinig luchtig staand, er uit zien. Maar daar is geen ziekte te bekennen toch ? Indien wél, dan staan die planten gewoon niet goed. Vind het blad erg hoog. Hoe komt dat ? Staan ze voldoende zonnig ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GPcare Posted April 21, 2014 Author Share Posted April 21, 2014 Hallo bil, De andere planten hebben inderdaad geen zieke of iets dergelijks. Het lijkt krap maar staan toch ruim 25bij 25 cm uit elkaar, op dit moment raken de bladeren elkaar nog niet. Ze staan perfect op de zonkant, als ik niet zou schermen staan ze van 7 tot 16.00 in de zon. Maar ga volgend jaar wel ruimer zetten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 tsja, pas als er vruchten komen weet je meer : linkjeik vind ze wel erg ingepakt staan...dus ik denk best wel hoge temperaturen/ lage lchtvochtigheid voor een bosplantje( bil...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Waarom zou je schermen ? Scherm je nu ? Ik weet niet waarom je dat doet, maar dat is echt niet nodig. Ze staan toch niet binnen of wel ? Ik begreep dat de grote foto buiten was.Vind het blad erg lang en dus kwam bij mij op dat ze juist te weinig zon hebben, maar dat is dus niet zo.De rechter tegelrand zou ik neerleggen: meer luchtcirculatie, minder opeenhoping van stilstaand vocht. Vind ze ook met 25x25 cm wat te dicht opeen staan hoor.Op de grote foto een plant iets rechts-onder. Die steel met blad. Die steel is wel 25 cm lang. Dat is echt heel lang. Had je ze eerst een tijd binnen wellicht ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 30cm tussen 2 planten in een rij , en 50 cm tussen de rijen , dat zijn normale afstanden. ze staan idd "opgeschoten" zoals we dit hier noemen. Gebrek aan licht of binnen gestaan , zo lijkt.zoals reeds gezegd , ja zorg dat ze meer open staan , doe die rand idd maar weg , want dat is nergens goed voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GPcare Posted April 22, 2014 Author Share Posted April 22, 2014 De aardbeien staan binnen in mijn kas ( 3.20 hoog, 2.40 goothoogte) dus opzich genoeg ruimte qua temperatuurschommelingen. Maar als het buiten 12 graden is en ze zon schijnt volop op de kas, dan wordt het al gauw 2-3x zo warm binnen, vandaar dat schermen.De aardbeien in het bed zien er gewoon gezond uit en hangen, net als in de emmer al helemaal vol met groene aardbeien en bloemen.Die hele grote planten waren inderdaad van een eerdere levering, die hebben eerst 2 weken in een diepe emmer (3stuks per emmer) in de serre en in de zon gehangen. Ze hebben dus altijd veel zon gehad. Ze zijn ook opeens als kool gaan groeien.... Die tip van die tegels plak leggen ga ik zeker toepassen, het was nu vooral bedoelt als afrastering en voor het worteldoek.Het bed is trouwens +-2.50 meter bij 1.20meter ongeveer, dus zo'n 8,50 plant per m2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GPcare Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 Ik zal nog even een update geven: De ziekte heeft zich niet meer verspreid, het lijkt juist wel alsof het minder is geworden. Misschien had het ook wel te maken met een voedingstekort, want sinds ik de planten ben gaan bemesten zien ze er beter uit en groeien ze voller in blad. De planten in pot hebben daarom ook geen nieuwe vlekken o.i.d. gekregen,dus ik denk dat dit topic gesloten kan worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 even uppen: onze aardbeien krijgen lichtgroen blad tussen de nerven, hebben heel goed gedragen, 6 m2 gaf een kilo of 6ik denk aan wat stikstof tekort volgens dit handige linkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts