SaskiaV Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Hoi medetuiniers, Kan iemand van jullie mij vertellen of het goed gaat met Basilicum plantje? Ik vind het zo lang. Maar nog niet eerder gekweekt dus misschien is het normaal.En de courgette. Gaat dat goed zo? Al mijn plantjes staan in een 9 cm bakje. Op de vensterbank. De hele dag in het licht en de ochtend volle zon. Ik geef ze heel gematigd water. 2 keer per dag. Geen idee waarom de foto's op zijn kop staan Ik kan draaien wat ik wil maar ipad blijft ze op zijn kop plaatsen. Excuses! Quote
Vierkantemoestuin Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Je basilicum is aan het strekken omdat die naar het licht toe aan het groeien is, bekend euvel van in de vensterbank kweken. Oplossing: in een kas zetten of onder een directe lichtbron. Als dat niet kan nog even wachten en opnieuw zaaien en dan zodra ze opkomen buiten zetten op een niet te zonnige dag zodat ze even aan het zonlicht kunnen wennen. Omdat er dan voldoende direct licht is zullen de plantjes niet gaan strekken. Je courgette lijkt er prima uit te zien, voor zover ik het kan zien zo op zijn kop. Quote Volg de vierkantemoestuin op: https://www.facebook.com/4kantemoestuin
SaskiaV Geplaatst: 24 april 2014 Auteur Geplaatst: 24 april 2014 Dank je wel voor je reactie. Aha, op de vensterbank is dus niet direct licht. Dat moet ook van bovenaf komen? Ik heb geen kas helaas. Zal dus als het straks wat warmer is opnieuw zaaien. Dan zie ik wel wat er van deze terecht komen. Quote
dennislp Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 In wat voor 'n vensterbank staat je basilicum? In een vensterbank op het zuiden zou het moeten kunnen lukken. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
SaskiaV Geplaatst: 25 april 2014 Auteur Geplaatst: 25 april 2014 De vensterbank staat op het oosten. Zon van ' s morgens 9 tot 12/13 uur. Helaas nergens een vensterbank op het zuiden. Gelukkig doet de rest het daar prima en schiet niet door. (Tomaat, paprika, komkommer, peper, kamille, courgette, kalebas) Quote
Kim Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Ik heb ook een vensterbank vooral op het oosten, maar wel wat langer zon erop geloof ik (wel, vanaf vroeger, vanaf een uur of 7?). Vorig jaar daar toch wat basilicum kunnen kweken, waarschijnlijk niet zo groot, mooi,... als buiten in de volle zon zou lukken, maar toch oogstbaar. Wel pas eind april, begin mei gezaaid geloof ik. Dit jaar in maart gezaaid, en merk ook dat ze veel vlugger de lucht in schieten. Lijkt bij mij ook wat samen te hangen met soortjes overigens, heb een gewone breedbladige soort en die blijf laag, terwijl de andere, inclusief die van vorig jaar ondertussen hoog op hun pootjes staan. Ga ze binnenkort even verpotten naar een groter potje met een aantal bij elkaar voor support en kijken of het helpt ze wat dieper te zetten (geen idee of dat werkt bij basilicum, denk wel dat ze dan zeker geen water meer van bovenaf mogen). En binnen een weekje of wat zaai ik opnieuw en kijk of het dan beter gaat. Denk het bijna wel. We zullen zien . Heb je zelf toevallig nog een andere vensterbank, bv op het westen, waar je later op de dag ook nog zon krijgt? Dan is het een optie om wat te lopen verplaatsen van oost naar west. Wel veel werk.Zou zoiezo zometeen nog even opnieuw proberen zaaien, nu het al weer langer licht is., en kijken hoe dat gaat. Quote
SaskiaV Geplaatst: 26 april 2014 Auteur Geplaatst: 26 april 2014 Dat is een mini vensterbank, maar ga dat inderdaad wel proberen. En overdag buiten? Quote
Kim Geplaatst: 26 april 2014 Geplaatst: 26 april 2014 Als het lekker warm is, en je hebt een lekker beschut plekje, kan dat zeker volgens mij. Heb zelf nog niet veel ervaring daarmee, weet wel dat ze best van veel warmte houdt. Niet meteen van binnen in stralende zon, even laten wennen zodat ze niet verbrandt. Beetje in de gaten houden van hoe warm het is buiten dus, en zeker nu nog snachts naar binnen halen. Maar misschien dat mensen met meer ervaring met basilicum buiten betere tips kunnen geven . edit: dit is ook wel een handige site: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/kruiden/basilicum/ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.