vercouluh Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Wie heeft er tips voor het maken van een 'Dubbele U' leivorm? Ik wil mijn 'Abate Fetel'peer hierin gaan vormen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vercouluh Posted April 27, 2014 Author Share Posted April 27, 2014 Iemand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Ik heb iets dergelijks een 20 tal jaren geleden es uit willen proberen. Met veel geduld en aandacht is het niet eens zo moeilijk. Zoek een zeer jonge struikvorm van de boom, of laat er 1 maken speciaal voor dit doel ( 1 jarige ent ) en begin gewoon. Neem de tijd. Neem ook een zwakgroeiende onderstam. Geduld, en met een aantal jaren heb je iets dergelijks. 1e 5 jaar goede kwaliteit tonkin stokken gebruiken. Geen ondergroei dulden.Op internet zijn duidelijke handleidingen te vinden.Een uitleg hier voert wel erg ver, dat zijn lange verhalen, maar op zich met een portie gezond verstand en vooral zonder haast en veel snoeien, is dit goed te doen. Zelf had ik een dergelijk iets, maar dan schuin ( 1 enkele U ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Ik heb dit vorige week gezien in de Jardins du Luxembourg, Parijs. Erg mooi! Heb je een foto van hoe je peer er nu uit ziet? Een peer groeit standaard al erg omhoog (niet breed) en is dus wel geschikt voor deze leivorm. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vercouluh Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 Dit is de perenboom hoe hij er nu uitziet. De onderste 2 takken wil ik uiteindelijk laten staan. Dit moet de basis van de boom worden.Er zit nog geen blad aan, deze is vorige week pas uit de koeling gekomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Ik ben geen expert, maar dit is een beetje wat ik uit de verschillende bronnen heb gedestilleerd. De onderstam is wel hoog voor dit type cordon denk ik.. Je buitenste twee takken staan wel al mooi naar buiten en zijn even dik, dat scheelt. Hoe flexibel zijn ze? Hoe jonger hoe beter. Opgewarmd door de zon zijn ze ook buigzamer dan als t allemaal nog koud is. Om de tweede splitsing te krijgen zoek je twee knoppen op die dicht bij elkaar zitten, een aan de binnenkant (rechts) en een aan de buitenkant (links). Omdat je boompje nog niet is uitgelopen weet je niet welke knoppen er uit gaan lopen, dus ik zou sowieso nog even wachten met snoeien. Je kunt wel alvast de twee onderste takken vastbinden. Een stevig frame van rechte bamboe stokken is hier, zoals Bit al zei, onmisbaar. De breedte van t frame kan bijvoorbeeld 90 cm zijn. Dan zit er 30cm ruimte tussen alle takken. De hoogte van t frame kan zo hoog als je je boom wilt hebben. Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Lijkt je appel in een pot te staan ? Zou sowieso er gelijk voor gaan, die in de grond te zetten, op een mooie plek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts