Kaylee Geplaatst: 28 april 2014 Geplaatst: 28 april 2014 Hallo allemaal! Ongeveer anderhalve maand geleden heb ik bij de intratuin een vijgenboompje (Brown turkey) gekocht. Ik had hem eerst een tijdje buiten tegen een muur staan op 8 hoog, maar daar ving hij misschien te veel wind dacht ik. Er viel namelijk een vijg vanaf. Ik heb hem daarna verplaatst naar mijn kasje (hij staat in een grote pot). Dat hielp helaas niet: weer 2 vijgjes vielen er vanaf. Op internet kan ik niks vinden hierover, behalve dat het kan zijn dat de vijgen misschien bevrucht moesten worden. Is dat bij de Brown turkey nodig? Bij de intratuin heb ik daar ook niks over gehoord. Kan er niet een ander probleem zijn? Ik heb niet heel veel water gegeven omdat ik las dat de vijg dat niet nodig heeft, maar de blaadjes zien er wel goed en stevig uit. En alle andere planten die ik verzorg (paprika, courgette, tomaat, kropsla, prei, wortel, radijs en nog wat andere, die doen het wel allemaal goed... Sorry voor mijn misschien stomme vraag, dit is eigenlijk pas het eerste jaar dat ik überhaupt een plant water geef En alvast ontzettend bedankt voor de reacties! Groetjes Kaylee Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 28 april 2014 Geplaatst: 28 april 2014 vruchtval is een soort rui en kan veroorzaakt worden door het overpotten, of de plant is nog té jong om een paar vruchten te ontwikkelen.Zorg voor een zeer goede ontwatering, pas gieten wanneer de grond droog aanvoelt.Vijg kan erg goed tegen 'droge' wind. Quote
Caatjeh Geplaatst: 4 mei 2014 Geplaatst: 4 mei 2014 Ook bij mij zijn de kleine vijgenvruchtjes van de boom afgevallen. Had ze goed beschermd tegen de kou gedurende de winter. Ze lijken wel verschrompeld. Vorig jaar een redelijk grote boom gekocht, staat nu al een jaar in de pot. Alleen twee grote vijgen blijven aan de boom hangen, de rest is foetsie. De grond volgens mij niet te droog, of te nat. Volgens mij ook geen nachtvorst als boosdoener geweest, woon in het westen. Iemand nog een idee hoe dit kan? Quote
Rob Ster Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Dit is vrij normaal bij een jonge vijg. Een Brown Turkey geeft zowel een voorjaars- als een najaars oogst. De voorjaars oogst wordt breba-crop genoemd en ontwikkelt op het oude hout. Het probleem bij een jonge vijgenboom is dus dat het voorjaar ook het groeiseizoen is. De plant zal dus zijn energie steken in het ontwikkelen van takken en bladeren waardoor de voorjaars vijgen er vaak af vallen. Telers in Frankrijk snoeien de nieuwe uitlopers boven de voorjaars vijgen vaak weg zodat de boom zijn energie in vijg-ontwikkeling zal steken. Bij een jonge boom is dit uiteraard niet aan te raden, laat die eerst maar lekker groeien.Zitten er aardig wat breba-vijgjes aan en zou je er toch een paar willen proeven dan kan je de grootste er op laten zitten en verwijder je zelf alle kleintjes. Zo verhoog je de kans dat er toch wel wat af zullen rijpen. Op de nieuw ontwikkelde takken zal de boom zijn najaars oogst dragen, ook wel main crop genoemd. Deze zullen bij een Brown Turkey wel gewoon afrijpen.Succes! Quote
Caatjeh Geplaatst: 14 mei 2014 Geplaatst: 14 mei 2014 Hallo Rob, Dank voor je uitleg. Op de een of andere manier gemist dat er een reaktie was gekomen, vandaar nu pas mijn reaktie. Ik snap het nu, gelukkig. Het is al een behoorlijke vijgenboom, op stam. Ik denk bijna twee meter hoog, en al behoorlijke dikke takken. Dus niet heel piepjong meer. Wat mij ook opviel is dat de vijgenvruchten alleen aan de bovenkant van de tak verschenen, niet eronder. Had begrepen dat snoeien de vruchtontwikkeling kan snoeien, maar lees er zo veel verschillende berichten over, dat ik niet zo goed weet hoe dit aan te pakken. Nog een tip? Quote
Rob Ster Geplaatst: 14 mei 2014 Geplaatst: 14 mei 2014 Ik begrijp dus dat het een jonge boom op stam is in pot. Het lijkt mij dus niet de bedoeling dat hij te groot wordt, dit gaat ook ten koste van je vruchtontwikkeling. Je snoeit het beste in november. Als je een boompje op stam hebt, heb je op de stam waarschijnlijk een 3-a 4 tal uitlopers. Deze uitlopers snoei je tot de helft terug, het liefst op een naar buiten wijzende knop. D.w.z. je snoeit terug tot een knop die van de hoofdstam af wijst i.p.v. er naar toe. De nieuwe takken zullen dan dus van de hoofdstam af groeien. Dit zorgt dat het boompje open blijft waardoor er evenredig veel licht op valt. Dit proces herhaal je het jaar er op met de nieuw gevormde zijtakken. Zo zal je dus ook steeds meer vruchten krijgen. Quote
Lut Mol Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 dag,11 jaar geleden plantte ik een vijgenboom in volle grond. We hebben daar 4 jaren veel lekkere vijgen van gehad.Dan heb ik door verhuizing de boom verplant en weer kregen we vele vijgen.Na 2 jaren hebben we de boom weer moeten verplanten door verhuis en waar hij nu staat, blijft hij voor eeuwig. Dat is ondertussen 5 jaar. De boom groeit enorm! Hij wordt elk najaar gesnoeid, we krijgen heel veel vijgen, maar er blijft groen vlees in zitten. Ze krijgen de mooie paarse kleur, zien er goed dik uit, hangen naar beneden als ze rijp zijn, maar het vruchtvlees is niet rijp. Als je in de vijgen knijpt, zijn ze precies leeg. En dat is nu al gedurende 5 jaren zo. Het is een prachtige boom, maar het is o zo spijtig dat we geen vijgen kunnen eten.Kan iemand raad geven? groetjes,Lut Quote
windindewilgen Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 soms een mindere standplaats dan de voorafgaande?Ken zelf het probleem niet, hier ieder jaar goede vruchten, niet super daarvoor staat hij teveel op het westen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Persica († december 2016) Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Misschien staat de boom nu wel in een té rijke aarde, hierdoor gaat er teveel energie naar het blad waardoor de vrucht moet inleveren? en hol blijft? Louter speculatie van mijn kant. Quote
Kopervijg Geplaatst: 1 juli 2016 Geplaatst: 1 juli 2016 Hallo allen, Een vraag over onze vijgenboom. We wonen hier nu een jaar of 7 en hij/zij staat al veel langer, maar ieder jaar hetzelfde riedeltje. Heel veel vijgen aan de boom, maar zo in juli worden ze allemaal een voor een geel en vallen ze af. Of het nu een zonnig jaar is of een nat jaar, het gaat ieder jaar hetzelfde. Er komen ieder jaar maar een keer vijgen in. In het tweede jaar hier heb ik de boom helemaal teruggesnoeid, maar dat had geen enkel effect. Wat veel mensen tippen: snoeien, te weinig zon dit jaar, te veel regen enz enz, lijken niet op te gaan omdat we alle varianten in weer en snoei al langs hebben zien komen. Wat je ook hoort: - de boom wordt niet bevrucht? Kan dat? - Het is een boom met niet-eetbare vijgen. Bestaan die? Het is een fraaie boom, dus esthetisch doet hij al meer dan genoeg zijn werk, maar als we ook nog de vijgen zouden kunnen eten zo heel mooi zijn. Dit is de hele boom:Vol met vijgen:Een voor een worden ze geel....En tenslotte het blad, die zijn er prima uit. Ben benieuwd naar jullie reacties!Groet Daan Quote
Sin Fronteras Geplaatst: 1 juli 2016 Geplaatst: 1 juli 2016 Misschien een rare vraag, maar heb je al eens geprobeerd de afgevallen vijgen op te eten? Sommige rassen worden niet rood/bruin van schil en ook de binnenkant kan meer of minder donker zijn. Misschien zijn ze wel gewoon rijp? Hier heb ik vorige week de eerste vijgen van onze Brown Turkey geplukt (die overigens dus wel bruin worden...). Heerlijk! Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
windindewilgen Geplaatst: 1 juli 2016 Geplaatst: 1 juli 2016 Hier in het koele lelystad rijpt brown turkey half augustus. dus het kan evt best zijn dat jouw ras eerder rijpt., twijfel, je zult ze toch wel hebben geproeft?Vijgen geven vruchten zonder bestuiving, op een paar zeldzame uitzonderingen na, en waarschijnlijk ken je de naam van het ras niet.Ik heb wel de ervaring dat bij zware vruchtdracht en deel van de vijgen voortijdig afvalt. Of dat hier zo is?Ik laat enkel de vijgen rijpen die in de nawinter/vroege lente als embryovruchtjes te zien zijn. De erna zich ontwikkelende vruchtjes verwijder ik. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 1 juli 2016 Geplaatst: 1 juli 2016 Ik vind, zo op de foto's gezien, er wel erg veel aanhangen per cluster. Dat zou evt het probleem kunnen zijn. Als je nu eens dunt op 1 vijg per cluster.Je zal er waarschijnlijk nu al te laat mee zijn, normaal doe ik het zodra de vruchten goed pakbaar zijn. knikker groot. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Claudia69 Geplaatst: 1 juli 2016 Geplaatst: 1 juli 2016 Dit is vrij normaal bij een jonge vijg. Een Brown Turkey geeft zowel een voorjaars- als een najaars oogst. De voorjaars oogst wordt breba-crop genoemd en ontwikkelt op het oude hout. Het probleem bij een jonge vijgenboom is dus dat het voorjaar ook het groeiseizoen is. De plant zal dus zijn energie steken in het ontwikkelen van takken en bladeren waardoor de voorjaars vijgen er vaak af vallen. Telers in Frankrijk snoeien de nieuwe uitlopers boven de voorjaars vijgen vaak weg zodat de boom zijn energie in vijg-ontwikkeling zal steken. Bij een jonge boom is dit uiteraard niet aan te raden, laat die eerst maar lekker groeien.Zitten er aardig wat breba-vijgjes aan en zou je er toch een paar willen proeven dan kan je de grootste er op laten zitten en verwijder je zelf alle kleintjes. Zo verhoog je de kans dat er toch wel wat af zullen rijpen. Op de nieuw ontwikkelde takken zal de boom zijn najaars oogst dragen, ook wel main crop genoemd. Deze zullen bij een Brown Turkey wel gewoon afrijpen.Succes!Ik heb ook een Brown Turkey staan en de vijgjes die in de nazomer worden aangemaakt, komen nooit tot rijping. De vijgjes die in het voorjaar samen met het nieuwe blad tot ontwikkeling komen, wel. Quote
Waaslander Geplaatst: 16 augustus 2016 Geplaatst: 16 augustus 2016 Mischien een tip ? Kunt je de vijgen pellen zijn ze rijp . Hier worden ze ook gelig als ze rijp zijn . En ja overrijpe vruchten vallen af . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.