Witch Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Ik hoop dat deze vraag op de juiste plek staat, zo niet, excuses. Ik ben een composthoop aan het maken, nu heb ik nogal veel zevenblad en op de plek waar nu de paaltjes staan (vandaag neergezet) heb ik globaal de wortels weg gehaald en uiteraard alle stengels en bladeren. Het stukje oogt schoon, maar ik weet dat de wortels z'n 50cm diep gaan.Moet ik dit helemaal gaan afgraven en schoonmaken, of kan ik er zo op verder gaan? Ik ga er nog gaas omheen zetten en mocht ik worteltjes op gaan moeten graven is het handiger als ik dat doe voor ik het gaas eromheen doe. Alvast bedankt voor het meedenken Quote You say witch like it's a bad thing...
RobO Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Ik denk dat dat 7blad ook wel naar boven komt, je mist meestal wel een stukje wortel.... Maar hoe vreemd het ook klinkt: zet je compostbak op een stuk worteldoek en sluit zo de grond af. De wormen die je nodig hebt zijn niet de wormen die normaal in de grond zitten, je kunt een schepje compost van de buren vragen en je hebt eitjes zat. We hebben hier 3 jaar compostbakken op vijverfolie gehad en alleen schepjes oude eigen compost toegevoegd, leven alom! ps neem geen fabriekscompost want die is meestal te heet geworden voor de wormeitjes... Quote
weknow Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Consequent schoffelen wil bij zevenblad ook wel helpen. Als je iedere keer als er blaadjes verschijnen die kunt wegsteken verzwakt de plant na een aantal maanden en na een jaar zou ze zo nagenoeg weg moeten zijn. Maar dan moet je het echt wekelijks bijhouden. Voor je composthoop betekent het, dat je ruimte moet laten om rondom overal met de schoffel bij te kunnen. Voor de hoop zelf geeft Robo een uitstekende aanpak! Probleem is dat de voedselrijke grond onder en rondom de composthoop het onkruid steeds van voedsel voorziet en dat van onder de hoop de grond rondom weer bewortelt en omgekeerd. Je moet dus onder de hoop en ruim rondom alles aanpakken om er van af te komen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Witch Geplaatst: 30 april 2014 Auteur Geplaatst: 30 april 2014 Ik denk dat ik dan een stuk worteldoek ga proberen (moest ik toch al hebben omdat we een stukje vol aan storten met grind) want van de 120 m2 is er ruim 100 letterlijk overwoekert. Ik vecht er al een jaar tegen en hier en daar ben ik aan het winnen, maar vooralsnog zijn het eilandjes die ik met hand en tand verdedig. Op de plek waar ik de composthoop maak, is vorig jaar 1 keer alles bovengronds geplukt, nu op het plekje zelf een deel wortel verwijderd, maar dat lukt nooit helemaal natuurlijk, zeker niet in die 1 a 2 uur die ik er nu aan had besteed. Als ik niemand heb voor levende compost, wat zou ik dan het beste kunnen doen? Al mijn buren hebben stenen achtertuinen. Quote You say witch like it's a bad thing...
loes Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 geen volkstuin/moestuincomplex in de omgeving? Quote
weknow Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Als ik niemand heb voor levende compost, wat zou ik dan het beste kunnen doen? Eens op dit forum vragen of er iemand met compost in de buurt je wat wil geven? Moestuiniers zijn vaak de kwaadste niet om iemand te helpen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Nynkef Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Ik weet niet of je weleens in Rotterdam komt ? Zoja, dan heb ik wel een schepje compost met wormen voor je, wormen genoeg Quote
Witch Geplaatst: 30 april 2014 Auteur Geplaatst: 30 april 2014 Nynkef, mijn ouders wonen in Rotterdam, dus daar ben ik met enige regelmaat. Als ik een beetje mocht komen halen zou ik er erg blij mee zijn. Weet alleen niet precies wanneer ik er weer ben, sowieso pas volgende week. En, voor zover ik weet, inderdaad weinig vtv's hier. Alleen maar velden, koeien en wegen. Quote You say witch like it's a bad thing...
Nynkef Geplaatst: 1 mei 2014 Geplaatst: 1 mei 2014 ik stuur je even een peebeetje met mijn gegevens Quote
Eise Geplaatst: 10 mei 2014 Geplaatst: 10 mei 2014 ik heb precies dezelfde situatie, veel zevenblad rond en onder de composthoop. Worteldoek werkt al 6 jaar prima. Nog nooit zevenblad in de tuin gebracht op deze manier. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.