Geplaatst: 4 mei 201411 j 2 jaar geleden heb ik papavers (een grote en vaste soort) gezaaid.Twee zijn mooi uitgegroeid, en de laatste die het vorig jaar (op een andere plek) ook goed deed wordt nu wit en is gestopt met groeien.Hij had al een grote knop gevormd die nu net zo wit is als de rest van het blad.Ongedierte heb ik zo op het oog niet kunnen ontdekken, verder lijken de bladeren ook niet aangetast. Iemand een idee waardoor dit komt? Ik ben heel benieuwd. Wat foto's:
Geplaatst: 4 mei 201411 j Auteur Ik heb wat gegoogeld.Wat ik heb kunnen vinden tot nu toe is dat er onkruidbestrijdingsmiddelen zijn, die ervoor zorgen dat de fotosynthese gestopt wordt, en de plant daardoor wit wordt en afsterft.Niet zo'n fijn idee.De papaver maakt een lange penwortel, vorig jaar was er nog niets aan de hand, dan zou er misschien iets dieper in de grond kunnen zitten. Ik ben benieuwd of er nog andere oorzaken zouden kunnen zijn.
Geplaatst: 4 mei 201411 j Ik kan 3 mogelijke oorzaken bedenken: 1. Bestrijdingsmiddel kan oorzaak zijn. Of plaatselijk verontreiniging van de bodem? 2. Maar als ik het goed begrijp is dit maar 1 plant en doen de andere het goed? Dan zou het ook nog kunnen gaan om een mutatie of virus dat de genen van een plant verandert. Niet elke zaailing is levensvatbaar... Zal ook wel aan het soort plant liggen.....maar ik heb dergelijke en andere afwijkingen in de loop der jaren ook wel eens waargenomen bij zaailingen of planten van o.a. tuinbonen, paprika's, pelargoniums, prikneus, paardenbloemen en nog meer. Vergelijk het met een witte merel of mus. Meestal zijn dergelijke mutaties niet (lang) levensvatbaar, maar heel soms leveren ze een nieuwe variëteit op: diverse bondbladige pelargonium zijn mutaties door virussen in een deel van een plant geweest, die via stekken verder zijn vermeerderd. 3. Het verplanten zelf heeft deze de kop gekost. Papavers wortel diep met penwortels en zijn daardoor moeilijk te verplanten. Plant heeft proberen aan te slaan en het niet gered. Waarschijnlijk doordat de wortels te beschadigd of beperkt bleken om het te halen. Daarbij kan droogte of structuur van de bodem ook een rol spelen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 4 mei 201411 j Ja. Wat weknow zegt. Een virus ( gewoon plaatselijk , toeval , nou net met die plant ) is ook een mogelijkheid. Meeste planten / struiken / bomen die normaal groen zijn , kunnen met een virus tot een bonte variant gekweekt worden. Bladkleurvariaties en bloemkleur-vlekken zijn ook vaak gelegen in virussen. Gewoon natuurlijk. Ziekte dus. Jou plant kan gewoon de griep hebben zeg maar.
Geplaatst: 4 mei 201411 j Auteur Dankjewel voor je meedenken en uitleg. Het was niet helemaal duidelijk in de eerste post zag ik, maar deze heb ik niet verplant. Toen ik hier kwam wonen zag de tuin eruit als een braakliggend stuk, op het gras na. Er lag zelfs een berg puin toen ik voor het eerst ging kijken.Er stond weinig, en het kan natuurlijk dat vorige bewoners bijvoorbeeld WEL een hekel aan onkruid hadden dat er volop was. Er zijn twee kleine plekken in m'n tuin waar de planten het altijd minder doen.Ook links van deze plant, het groeit daar allemaal niet zo uit als zou kunnen, maar nog niet zoals dit.Dat kan natuurlijk weer van alles betekenen.En deze papaver heeft het daar juist wel heel mooi gedaan vorig jaar. Een mutatie zou dus ook kunnen, dat klinkt ook als een goede mogelijkheid.Hopelijk is het dat, ik kijk het gewoon nog wat aan. @bit ook dank voor jouw reactie, die zie ik nu ik dit wilde plaatsen, dan ga ik daar gewoon van uit.Wat een rottroep ook, die bestrijdingsmiddelen, ik was daar net in de afgelopen tijd weer over aan het lezen.
Geplaatst: 4 mei 201411 j Ik zou in dit geval zeker niet van bestrijdingsmiddelen uit gaan. Geen reden voor ( is alleen deze plant )
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.