verbruggen Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 (aangepast) Als beginner zit ik met een aantal vraagjes ivm de moesuin.mijn tunnelserre (3x2) is jammer genoeg te klein om alles wat ik erin wil hebben erin te krijgen.heb momenteel 3x komkommer futura F113x tomaat saint pierre2x spaanse cayenne peper6x paprika ( deze heb ik aangebkocht in tuincenter 2x rood 2x geel en 2x oranje)5x Tomaat sweetie totaal dus van 31plantjes en maar plaats voor 11plantjes in de serre denk ik nu was ik aan het denken aan de volgende opstelling op de foto liggen stenen waar ik eventueel de verschillende plantjes zou zettenachteraan in de serre 3 x de komkomerdan heb ik nog langs de twee zijkanten totaal 8 plaatsen vrij daar zou ik de paprika's zetten en dan heb ik nog 2 plaatsen voor de tomaat nu heb ik gehoord dat er tomaathoezen te gebruiken zijn, dus zou ik de andere tomaatplantjes buiten zetten. zou dit lukken? wat ik niet weet is de paprika, moet deze in de serre of kunnen die ook buiten in open lucht? anders zou ik in plaats van 6paprika's in de serre er maar drie zetten en drie buiten zo kan ik toch wat meer tomaat in de serre kwijt en de sweetie tomaat ook.ook de cayenne peper waar kan ik die zetten buiten of moeten deze in de serre, anders twee in plaats van drie komkommers?word wat kiezen en delen vrees ik. Ook het gebruik van de tomaatenhoezen, hoe werkt dat juist, wanneer doe je die erover mijn plantjes zijn nu 35cm word er gewacht die erover te doen tot ze groot genoeg zijn of doe ik dit nu al vind er namelijk niet veel van op het web. alvast op voorhand dank voor jullie hulp. Mvg, Verbruggen 12 mei 2014 aangepast door Gast Quote
Missmass Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Komkommer en tomaat moet je echt gescheiden van elkaar zetten, die hinderen elkaar in de groei en het zou daardoor kunnen dat je van allebei geen of een tegenvallende oogst hebt. Gezien de ruimte in je serre zou ik of de een, of de ander erin zetten, maar dus niet allebei. In principe zijn dit wel allemaal gewassen die je in een serre kunt kweken. Degene die het denk ik het meeste nodig heeft, zijn de tomaten. Die kunnen wel in de open lucht (doe ik zelf ook altijd), maar het is beter om ze overdekt te houden als je daartoe de mogelijkheid hebt. Je hebt dan toch minder kans op ziektes (aardappelziekte vooral). Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Jan L Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Wel wat is de wereld klein, nog een beginnende Balenaar op het forum De paprika zou buiten moeten lukken onder een afdakje. De peper weet ik niet, ik gok dat die toch wel een serre nodig heeft. Hopelijk kan iemand anders je hiermee verder helpen. Succes! Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color]
Riverdale27 Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 (aangepast) Ik hoor van kenners op het peperforum (http://www.chillipeper.nl/) dat pepers en paprika buiten ook prima lukken. Ik heb vorig jaar buiten tegen een warme muur onder een afdakje een peperplant en 3 paprikaplanten gezet. De peper deed het zeer goed. Massaal veel pepers gehad, rijp ook. De paprika viel mee. Van drie planten had ik 6 paprika's. De opa van mijn vriendin zet paprika ook vaak buiten en dat schijnt prima te lukken, zelfs zonder afdak. Misschien lukt het trouwens wel véél beter als je geënte planten gebruikt. Dus paprika en peper MOETEN alvast niet in de serre. Tomaten beter wel. Je wil namelijk niet dat die bij iedere zwoele regenbui nat worden, want dan heb je achteraf de plaag. Komkommer ook best in de serre, anders blijven ze kleiner naar het schijnt. In die serre kan je aan elke kant, op het zicht zo, toch wel 8 a 10 planten kwijt? Dus 20 in totaal. Dan heb je wat mij betreft genoeg ruimte voor alle tomaten en komkommers. Ik heb drie bakken met afdak van 60 cm op 150 cm en ik zet daarin telkens vier planten. Die staan dus ongeveer 35 x 60 cm. Ze staan bovendien redelijk naar achteren toe, tegen een bakstenen muur voor extra warmte en minder schuine regen. De deden het vorig jaar echt uitstekend. Als ik jouw serre zo eens bekijk, dan heb je eigenlijk twee kanten van elk 300 x 160 cm. Als ik dat vergelijk met mijn tomaten, die 60 x 35 cm staan, dan kan je aan elke kant toch makkelijk 10 planten kwijt? Makkelijk! Hoezen kan je gebruiken maar is een echte klucht in gebruiksvriendelijkheid. Water gaat toch sowieso nog door de gaatjes zodat je nog steeds een vochtig microklimaat krijgt onder de hoes, blijft goed voor schimmels. Bovendien bij elke dief je die eraf wil trekken met die hele verdomde hoes er weer af, waarbij je makkelijk bladeren breekt. Makkelijker is gewoon een afdakje te knutselen. Het zal je misschien verbazen, maar dat kan best even duur als de prijs voor een aantal hoezen. Wat hout en golfplaat is echt niet duur. Maar wat mij betreft kunnen er toch zeker 20 planten in die serre. 12 mei 2014 aangepast door Gast Quote
Estemy Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 (aangepast) Alle deze planten kunnen ook prima buiten groeien. Tomaten kunnen nu al prima buiten (als ze maar boven 10-15cm zijn en de onweer dat we nu hebben over is) en de paprikas ook als het s'nachts boven 10 graden blijft. Als ik moet kiezen zou ik het liefst alle komkommers, alle cayenne en wat paprikaplantjes in de serre laten groeien (als alles niet past, ook geen probleem). Tomaten zou ik buiten laten groeien, want ik heb daar al een paar jaar ervaring mee, altijd super oogst gehad en weinig werk. Nooit gehoord dat komkommers niet naast tomaten kunnen groeien.Mijn Surinaamse peper breng ik buiten in een pot, meestal rond midden/eind mei (mijn plant is al 3-4 jaar oud en in de winter staat hij in de zolder)Hier is een foto van mijn tuin vorige zomer. In de eerste rij zijn de kleine paprika plantjes en in de achtergrond is mijn kerstomatenbos. Alle deze groente groeit ook prima in grote potten, als je niet genoeg volle grond heeft. En plant ze niet te dichtbij (zoals op de foto), dan is het makkelijker om voor ze te zorgen. Hier is hetzelfde tuin begin juni. 2 rijen bloemkool, rij aubergine, rij paprika, rij kerstomaten en in de achterkant uien en aardbeien. Later heb ik hier ook komkommers geplant, maar dat was midden juni. Ik had voor eind mei en juni een makkelijke tunnelserre gemaakt voor de kleine planten (want het was vorige jaar best koud in mei). Gewoon plastic buisjes uit bouwcentra + plastic folie (2euro in Hornbach) + wat plakband om alles dicht te maken. De serre was alleen s'nachts dicht of als het slecht weer was en na begin juni heb ik hem helemaal weggehaald. Hier hetzelfde tuin in midden/eind mei, voor dat ik de plastic zelfgemaakte serre heb gebouwd. Zoals jullie kunnen zien was het toen ook slechte weer. Geen schade aan tomaten ze kunnen met alles mee. 12 mei 2014 aangepast door Gast Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Riverdale27 Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Estemy, doe jij iets speciaals met die tomaten in open lucht? Hoe is je ervaring goede vs. slechte zomers? Spuit je zwavel of bordeauxe pap of iets dergelijks als preventie? Of laat je gewoon alles biologisch zijn gang gaan? Quote
verbruggen Geplaatst: 12 mei 2014 Auteur Geplaatst: 12 mei 2014 alvast al dank voor de reacties, de komkommers moeten zeker in de serre, had het verkeerde zaad gekocht en deze soort is uitsluiten voor onder glas.ik ga eens proberen van de zes paprika's er drie in de serre en drie buiten te zetten, eventueel kijken iets te maken van schutting ofzo. Mvg, Quote
Estemy Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Ik heb het nu 3 jaar gedaan. De eerste jaar met 1 tomaat uit tuincentra. Dat ging goed, maar dan hebben mijn schoonmoeder en vriend gezegd dat ik hem moest snoeien. Na snoeien kreeg de plant tomatenrot en ik had geen oogst. Daarna volg ik altijd het principe, dat buiten wil je niks doen dat je tomaten zwakker maakt. Dus nooit snoeien, of als je echt moet dan alleen een klein beetje. Ook oppassen dat je de bladeren niet nat maakt, dan heb je minder kans op ziektes.Tweede jaar (2012) had ik een mini plastic kas van 1mx1m. Ik begon met een aantal (7?) kerstomaten (Sweet Million F1). Binnenkort waren de tomaten 3 keer zo hoog als die kas, maar ik heb de dak gewoon weggehaald en ze daar laten groeien Helemaal niks gedaan, geen compost, geen mest, NIKS! Ik had volgens mij rond 7 planten en kilo's en kilo's van rode vruchten. Die jaar ook geen tomatenrot en geen problemen.Derde jaar (2013) staat op de foto's. Ik kreeg later wel om te maken met tomatenrot (wist toen nog steeds niet dat bladeren niet nat mogen worden en tijdens het vakantie heb ik gebruikt gemaakt van een verkeerde automatische bewateringssysteem), maar ik heb mijn planten wel kunnen oogsten voordat ze dood gingen. Nog steeds kreeg ik heel veel oogst. Ik heb zelfs wat tomatensaus ingemaakt voor de winter en de vriezer was vol van tomatensoep. Ook heb ik geleerd dat tomaten een beetje zoals onkruid groeien. Namelijk op de plaats waar in 2012 de kleine kas stond waren wat rotte tomaten gevallen tijdens het seizoen. In 2013 kwam ik vaak in de tuin tomatenplantjes tegen waar ik ze zelf had niet geplant. Binnenkort had ik rond 7 extra plantjes overal in de tuin . In 2013 nog steeds geen compost, maar wel een klein beetje mest gegeven.Ik ga meestal op vakantie in augustus - de maand dat tomaten bijna klaar zijn. Soms ben ik 3-4 weken weg en nog steeds doen de tomaten het zeer goed. In 2012 deden ze zelfs goed met alleen regenwater. In 2013 had ik een bewateringssysteem dat je zou bij gras gebruiken, dat is niet goed, want zo worden de bladeren elke dag nat en daarom kreeg ik tomatenrot. In 2014 ga ik de druppelsysteem gebruiken, maar ik heb nu ook een kas voor meeste tomaten, paprikas en komkommers. Maar nog steeds laat ik 3 tomaten buiten groeien en ook wat paprikas en (olif)komkommers, want mijn kas is te klein voor alle extras dat ik op MTFD heb gekregen. De eerste tomaat staat nu al buiten (Roma) en mijn 2 komkommers ook (olifkomkommer en Miniature White). Het is nu heel koud, nat en een sterke wind waait hard, dus we kunnen goed zien wat deze 3 planten gaan doen. Het kan zijn dat het te vroeg is, maar ik wil het graag zien om wat te leren, want het is ook, bijvoorbeeld, mijn eerste jaar met olifkomkommers en sommige tomatensoorten. Als het mislukt, dan heb ik genoeg planten voor de tweede poging, maar ik denk niet, de planten zien daar tot nu toe heel goed uit en morgen wordt het al mooi weer. En ook geef ik deze jaar compost, koemestkorrels en wat mest. Ik denk niet dat ik daardoor 2x grotere oogst krijg, want zoveel tomaten passen niet op een plant, maar we zullen het zien. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
AnneB Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Wat gaaf om te lezen Estemy! Dit geeft hoop Met betrekking tot het zo min mogelijk schade brengen aan de tomatenplant, mag ik dan het volgende vragen: Hoe dief en top je dan? Of helemaal niet? OnT: sorry TS, kan er weinig zinnigs over zeggen want zit min of meer met hetzelfde dilemma. Ben nu van plan van alles zowel enkelen binnen als een deel buiten te zetten. Ben erg benieuwd hoeveel het bij jou (en bij mij) scheelt in opbrengst! Quote Home is where the harvest is.
Riverdale27 Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 (aangepast) Tomaten snoeien? Daar heb ik nog niet van gehoord, tenzij je gewoon dieven en toppen bedoelt? Iedere okselscheut gaat weg, dat is dieven. Ik pits die er gewoon met de vingers uit als ze jong zijn, ook buitentomaten. Toppen doe ik na 4 bloemtrossen. Dan snij ik de kop uit de tomaat zodat ze niet meer groeit en focust op vruchtzetting. Dat ging prima buiten, maar zoals gezegd: onder afdak. Als je die problemen met rot en de plaag wil vermijden in de buitenteelt, kan je eigenlijk gewoon een afdakje bouwen. Dat moet echt niks speciaals zijn. In de Gamma vind je voor ongeveer anderhalve euro wel geimpregneerde houten balken van 240 x 4 x 2.5 cm. Daarmee kan je al heel wat constructies bedenken. Ik gebruik die balken voor vanalles: afdak voor tomaten, kooi voor insectengaas, noem maar op. Eens je die balken hebt kan je daar wat lichte golfplaats op schroeven of eventueel gewoon stevige bouwfolie. Een afdak zorgt immers dat je tomaten bijna nooit nat zullen worden, tenzij bij hevige regen. Je spaart jezelf heel wat miserie uit Alternatief kan je sproeien met ecologische bordeauxse pap. Dat werkt preventief tegen de plaag en allerlei schimmels. 12 mei 2014 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Tomaten in de open lucht levert mij met zekerheid Phytopthora op. Met als gevolg: géén tomaten. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Probeer eens zo'n afdakje. Kost je ongeveer 5 euro per plant en gaat makkelijker 2-3 jaar mee, wellicht nog veel langer zelfs. Aan tomaten haal je het er dus zeker terug uit! Tomaten in de winkel zijn ook niet zo goedkoop, laat staan smakelijk Check dit: http://www.vier.be/demoestuin/videos/okselscheuten/51249 Quote
Drentenier Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Ik heb op 2,5 x 2 (kleinere kas dus) de volgende indeling: Totaal staan er: 2 komkommers8 tomaten (6 in potten, 2 voor de komkommers)4 aubergines (2 per pot)21 pepers (7 potten, 3 per pot) Pepers krijgen minder ruimte dan tomaten. De komkommer krijgt de meeste ruimte per plant en de minste zon; de 2 tomaten staan met opzet voor de komkommers omdat de zon anders wel eens te fel zou kunnen branden (ik heb een glazen kas, zonder zonwering). Met deze indeling wordt het achterin wel een drukke boel, maar het ging al eerder goed. Het enige wat ik hiervan ooit buiten heb geteeld waren komkommers. Dat ging prima, maar met een simpel buiten ras (Tanja).Als je 1 komkommer plant voldoende ruimte geeft kun je er al moeilijk tegen eten, dus ik zou in jouw geval hooguit voor 2 planten gaan. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Hoeveel liter neem je per pot voor tomatenplanten? Quote
Bavadu Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Ik heb zelf een aantal jaar tomaten in de volle grond geteeld met van die geperforeerde hoezen. Dat lukt aardig maar is wel veel werk. De idee is dat je die dingen over je plant hangt en dat ze mee met de plant omhoog komen. Tomaat is echter heel schimmelgevoelig hier (je kweekt een subtropische plant in een gematigd klimaat). Ik heb het dus nooit aangedurfd om die hoezen er zomaar over te laten. Onder die hoezen ontstaat namelijk vrij snel condens waardoor je plant toch weer in een vrij vochtige omgeving staan. In de praktijk was het bij mij dus: als het gaat regenen, hoezen erover; als het weer droog was, ze er zo snel mogelijk weer afhalen. Ik denk dat een afdakje inderdaad praktischer is. Ik heb dit dan ook maar een jaar of twee volgehouden. Tegen het eind van het seizoen zijn schimmels hoe dan ook niet te vermijden maar dan had ik al een mooie opbrengst gehad. Daarna ben ik ze in grote potten onder mijn afdak gaan zetten. Ook dat lukt prima. Dit jaar heb ik voor het eerst een tunnel (net dezelfde als jij). Ik zet er wel veel minder planten in als hier gesuggereerd wordt. De ruime plantafstand is preventief tegen schimmel. Ik heb in de mijne zeven tomatenplanten en drie komkommers staan. De ruimte die er nu over is, wordt ingenomen door koolrabi en sla. Je kan dichter op elkaar planten maar dan neemt volgens mij het risico op schimmel toe en ik denk dat je opbrengst ook lager wordt. Hoe heb je je tunnel verankerd? Enkel met die piketten die erbij waren? Quote
bobvanschie Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Check dit: http://www.vier.be/demoestuin/videos/okselscheuten/51249Vermakelijk Quote
verbruggen Geplaatst: 12 mei 2014 Auteur Geplaatst: 12 mei 2014 Hoe heb je je tunnel verankerd? Enkel met die piketten die erbij waren? Ik heb de tunnel niet met de piketten verankerd, ik heb de folie Onderaan naar buiten gelegd en daarop rondom volledig met klinkers erop gelegd. Met de wind van afgelopen dagen staat ze toch nog mooi op haar plaats. Quote
Bavadu Geplaatst: 12 mei 2014 Geplaatst: 12 mei 2014 Die piketten zou ik gewoon in de vuilbak gooien. Daarmee kan je nog geen barbietent verankeren. De folie zou ik ingraven en dan eventueel die klinkers ertegen. Kwestie dat de wind er zeker niet onder kan. Bij mij is hij gewoon ingegraven. De constructie zelf heb ik verankerd met zes betonzijzers van één meter. Alle verbindingen van buizen (behalve het grondvlak) heb ik versterkt met ducttape. Maar misschien overdrijf ik. Quote
Drentenier Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 @Riverdale27:Ik gebruik voor tomaten potten van 12 liter, ingegraven. Kleinste potten zijn 10 liter, zitten de pepers in. Ik gebruik vooral potten om het een beetje overzichtelijk te houden met water geven en bemesten. De komkommers staan niet in potten, maar in een wat ruimer stuk waar ik de bodem heb verbeterd. De kas bodem is hier verder een droge zandbak. In de potten zit dit jaar een mengsel van oude stalmest en een beetje zanderige tuingrond. Uit 2012 heb ik nog wel een foto, toen was de indeling vergelijkbaar met mijn eerdere schema: Quote
T0M Geplaatst: 13 mei 2014 Geplaatst: 13 mei 2014 Zoals eerder gezegd kan je best geen komkommer en tomaat bij elkaar zetten. Niet alleen omdat ze elkaar gaan overwoekeren, komkommers houden van vochtige warmte, tomaten hebben alleen warmte nodig, liefst niet te veel vochtige lucht want dat werkt schimmelvorming in de hand. Zet ook je tomaten niet te kort op elkaar, als ze te kort op elkaar staan werk je ook weer schimmelvorming in de hand. Plant ze breed uit elkaar. Vorig jaar had ik ze 50 x 60 cm gezet en eigenlijk is dat nog te kort, want ik heb vaak zitten bijsnoeien. Tevens ga je altijd over dezelfde stukjes lopen waardoor de grond erg aangetrappeld wordt nabij de wortelkluit. Het gevolg is dan dat de bodem minder gemakkelijk water opneemt, althans hier toch in de leemstreek (kan je wel oplossen door een PET-fles met gaatjes naast je wortelkluit in de grond te steken. Als ze breed staan kan je er makkelijk tussen om te oogsten, te dieven en om water te geven. Daarnaast krijgt de plant meer licht waardoor je tomaten beter afrijpen. Persoonlijk zou ik het kastje houden voor de komkommers. Voor de tomaten zou ik gewoon wat hout gaan halen en een goedkope constructie optrekken. Paprika's en pepers kan je telen onder een plastic tunneltje. Gewoon wat plastic en electriciteitsbuizen en je kan er wel wat plantjes onder kwijt. Conclusie: Je kan nooit een te grote serre kopen Quote http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
verbruggen Geplaatst: 14 mei 2014 Auteur Geplaatst: 14 mei 2014 Heb uiteindelijk de beslissing gemaakt om achteraan in de serre de 3 komkomers te zetten, langs elke zijkant de drie paprika en 1 peper dus totaal 11 plaatjes in de serre. Voor de tomaat ga ik zoals me hier is aangeraden een afdak bouwen. Zo ben ik zeker dat de serre niet te vol zal staan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.