Victorus Geplaatst: 16 mei 2014 Geplaatst: 16 mei 2014 Zijn er regels over het laten wennen aan zonlicht en zonnewarmte van jonge plantjes (zaailingen)? Gaat het net zo als bij het afharden, dus steeds iets langer in de zon laten staan of moeten de jonge plantjes eerst een bepaande grootte of leeftijd hebben voordat ze in de zon kunnen? Quote
Bit Geplaatst: 16 mei 2014 Geplaatst: 16 mei 2014 Hmm. erg wisselend is mijn ervaring. Er zijn ook echt zaailingen of jonge of grotere planten die gelijk het volle licht in kunnen. Je ziet het vaak een beetje aan het blad. Dun helder-groen blad schrikt. Grijzer of viltig blad schrikt minder en kan meer hebben ( bv Artisjokken ) Ik zet vaak, als ik twijfel, wel een dag of zo nodig 2 dagen een schermpje op vol zuid. ( Vooral wat verder in het seizoen ( nu ) ivm zonstand/lichtsterkte, bij blauwe lucht dan he ? )bv: Quote
RobO Geplaatst: 16 mei 2014 Geplaatst: 16 mei 2014 ja, afharden is ok, of een paar dagen een vliesdoek erover heen, dempt t licht(zeg maar zoals bij jezelf als je een kater hebt...) Quote
Victorus Geplaatst: 17 mei 2014 Auteur Geplaatst: 17 mei 2014 Het verschilt inderdaad van plant tot plant. Pepers (Capsicum Annum) hebben er bij mij geen last van gehad maar ondere soorten (Capsicum Chinenses) wel. Ook bij de goudbes zijn een aantal blaadjes verbrand, evenals bij gezaaide afrikaantjes van ongeveer 7 cm hoog. Ik heb alle verbrande planten binnen gehouden en het komt wel weer goed, ze trekken bij en groeien nog steeds. Het probleem is bij mij wat erger dan bij anderen omdat ik in Zuid Frankrijk woon. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.