AnneB Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Sinds gisteren ben ik trotse eigenaresse van een Rode Melde (Atriplex hortensis)! Ik begreep dat de jonge bladeren mals genoeg zijn om rauw te eten, de oudere bladeren worden eerst verwerkt als het goed is. Vandaag zat ik al verlekkerd naar m'n plantje te kijken en bleef maar met vragen zitten: Wanneer oogst je wat? Wat is nog jong blad en wat is al stug? Zie hier de aanwinst als voorbeeld. Dat grote blad bovenaan de foto is ongeveer 8 bij 5 cm. Is dat nog rauw eetbaar of al te stug? Die miniblaadjes in het midden, zijn dat die malse die bedoeld worden? Kan ik die later nog oogsten als eventueel vers mals blad of groeit het te hard? Alvast veel dank! Edit: vergeten tweede vraag toe te voegen: Klopt het dat je de wilde Melde ook kan eten? Quote Home is where the harvest is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 nou, ik zou die ieniemienie nog wel even laten groeien, ze worden een cm of 80deze blaadjes lijken me niet jong, er zit nog weinig groei in het plantjeals ie goed aan de groei is en vertakt kun je toppen gaan plukken niet vergeten te laten bloeien, heb je er volgend jaar weer plezier van Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Ik denk dat hem uit zijn potje moet halen en in de grond moet zetten, dan wordt het een hele grote plant. Ja wilde melde, of melganzevoet kan je ook eten. Ik pluk altijd de blaadjes ongeacht de leeftijd en smoor die met knoflook even in de pan ala spinazie. heel lekker! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnneB Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Ahh dank! Morgen gaat deze kleine de grond in en dan eten we de rest van de week melganzenvoet op z'n Hongaars Nog even voor de check: de toppen rauw en de rest even de pan in? Quote Home is where the harvest is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 in principe kun je alles rauw eten, het is meer vanwege de eventuele taaiheid dat je oudere bladeren even stoomt bijvoorbeeld. Maar dat is ook gewoon een kwestie van smaak, uitproberen dus! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts