Jump to content

Melde (Tuinmelde en de wilde)

AnneB

Recommended Posts

Sinds gisteren ben ik trotse eigenaresse van een Rode Melde (Atriplex hortensis)!

Ik begreep dat de jonge bladeren mals genoeg zijn om rauw te eten, de oudere bladeren worden eerst verwerkt als het goed is. Vandaag zat ik al verlekkerd naar m'n plantje te kijken en bleef maar met vragen zitten: Wanneer oogst je wat? Wat is nog jong blad en wat is al stug?

Zie hier de aanwinst als voorbeeld.

IMG47002252841400523697.jpg

Dat grote blad bovenaan de foto is ongeveer 8 bij 5 cm. Is dat nog rauw eetbaar of al te stug? Die miniblaadjes in het midden, zijn dat die malse die bedoeld worden? Kan ik die later nog oogsten als eventueel vers mals blad of groeit het te hard?

Alvast veel dank!

Edit: vergeten tweede vraag toe te voegen: Klopt het dat je de wilde Melde ook kan eten?

Home is where the harvest is.

nou, ik zou die ieniemienie nog wel even laten groeien, ze worden een cm of 80

deze blaadjes lijken me niet jong, er zit nog weinig groei in het plantje

als ie goed aan de groei is en vertakt kun je toppen gaan plukken

niet vergeten te laten bloeien, heb je er volgend jaar weer plezier van

Ahh dank!

Morgen gaat deze kleine de grond in en dan eten we de rest van de week melganzenvoet op z'n Hongaars

Nog even voor de check: de toppen rauw en de rest even de pan in?

Home is where the harvest is.

in principe kun je alles rauw eten, het is meer vanwege de eventuele taaiheid dat je oudere bladeren even stoomt bijvoorbeeld. Maar dat is ook gewoon een kwestie van smaak, uitproberen dus!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop