Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Als ge ze nu zo beziet dan is het wel jammer dat ze uiteindelijk in de pan zullen eindigen.

Maar ja, ze zullen me beter smaken dan het meel en graan dat zij krijgen om te eten.

De temperatuur onder de lamp is 35°

IMG761647531400743016.JPG

IMG761719781400743037.JPG

IMG761862141400743055.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Uitgebroed met een broedmachine?

Geplaatst:

Zo zijn kippen toch op hun mooist hé.

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Geplaatst:

Jammer dat ze te snel groeien..

Geplaatst:

Of : Mooi zo een stukje zelfvoorziening !

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:
  • Auteur

Ze komen inderdaad uit de broedmachine en goed groeien moeten ze want in totaal mogen ze maar 17 à 19 weken oud worden, tot hun 15 weken buiten en dan apart binnen, elk in zijn eigen hokje.

Geplaatst:

Wat een toekomst, in ieder geval kunnen ze een paar weken buiten scharrelen.

Geplaatst:
  • Auteur

Die uit de supermarkt worden maar vijf à zes weken en komen nooit buiten, de mijne hebben een heerlijke tijd voor zolang ze leven. Toch tot voor het vetten, dat moet omdat anders het vlees te hard, gespierd, is.

Geplaatst:

Weinig consumenten die het van A tot Z willen meemaken. M'n complimenten Willy

Geplaatst:

Ik vind 't ook harstikke interessant

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Idd, deze beesten hebben tenminste nog gras gezien en kunnen rondlopen.

Belangrijk is ntrlk ook wel dat ze humaan afgemaakt worden als ze dan geslacht moeten worden.

Geplaatst:
  • Auteur

Kijk, daar heb ik het ook moeilijk mee zie.

Humaan afmaken? Hoe is dat? laten leven? dat is het humaanste en anders worden ze dood gedaan, kort en bondig. De pluimveeslachterij in en ze komen er uit gelijk ge wilt, in hun hele of in stukken.

En al bij al vind ik dat mijn ouders het nog humaner deden, ze vingen ze, de nek over de kapblok en met het hakmes de kop er af, nog rapper, niemand die vroeg of die kiekens er pijn van hadden of niet, tenslotte kunnen ze het toch niet vertellen hé maar daar was zelfs geen transport bij, hoop en al een paar stappen naar het schavot en dat wisten ze geeneens.

Kreeg ik een paar weken terug toch wel 14 Amrock haantjes, enkel en alleen omdat ze bij mij tot hun dood mogen buiten lopen in een grote weide.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het er voor het ogenblik ook wat moeilijk mee heb dat ik ze zal laten slachten hoor, ze lopen vlak voor mijn voeten als ik hen 's morgens eten kom geven, maar feitelijk zijn ze niet lief, ze hebben alleen grote honger.

En het mensdom is nu eenmaal zo dat ze kleine wezentjes graag zien en willen beschermen, dieren doen dat niet, waarom dat verschil?

Volgens mij staat het woord humaan gelijk met wreed, tout court !

Denk maar eens goed na, wat doen de mensen allemaal wat de dieren niet doen!

Ben ik een beul???

Geplaatst:

Willy, lees ik het goed dat je ze elders laat slachten?

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Wij mensen doen:"Ahhh wat lief! Ahh wat leuk! Wat schattig, wat zielig, wat sneu, ach jeetje"

Dieren doen dat niet Daar kunnen we nog een hoop van leren.

Geplaatst:

Tja met humaan bedoel ik met zoveel mogelijk respect voor het dier gezien de omstandigheid van het slachten.

Bvb. kop eraf in 1 hak met een bijl kan het dier volgens mij nooit beseft hebben, al kan ik dit natuurlijk nooit met zekerheid zeggen.

Hier gaan ze naar een slachterij waarvan we de uitbaters kennen, dieren worden eerst verdoofd en dan geslacht.

Kost wel wat maar mijn geweten is me ook iets waard;) (beetje hypocriet, ik weet het)

Geplaatst:

Ik beperk gewoon m'n kweek: 'k heb altijd m'n "single" haantjes een thuis kunnen bezorgen.

Dit jaar heb ik er zelfs eentje op bestelling.

Chapeau, Willy...

Ik heb éénmaal een haantje moeten afmaken... Het gekrijs klinkt nog in m'n oren. Brrr....

Ik vraag het wel aan m'n buurman, moest het nodig zijn.

Geplaatst:

Een beul nee waarom? De hanen mogen buiten scharrelen en kip zijn, slachten gaat snel en worden gegeten.

Belangrijk is respect voor eten, ik dank voor al mijn eten. Ook als ik groente pluk, dank ik de plant en god. Bewust zijn van je eten, er wijs en respectvol mee om gaan. Delen en schenken is dan helemaal mooi.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ga ze nu in Maldegem laten slachten ja.

Als die kerels eenmaal volwassen zijn dan wegen ze gemiddeld 3,5kg.

Dat geeft een hoop pluimen en ander afval waar ik ook geen blijf mee weet.

Daarbij komt ook nog dat ik al wat strammer word en alles zo goed nie meer gaat.

We gaan véél kip moeten eten volgende winter.

Geplaatst:

Moet ineens aan kipgerechten denken, hoe zou dat komen?

Geplaatst:

Ik ga ze nu in Maldegem laten slachten ja.

Als die kerels eenmaal volwassen zijn dan wegen ze gemiddeld 3,5kg.

Dat geeft een hoop pluimen en ander afval waar ik ook geen blijf mee weet.

Daarbij komt ook nog dat ik al wat strammer word en alles zo goed nie meer gaat.

We gaan véél kip moeten eten volgende winter.

Ok Duidelijk

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Smaken die Bresse kippen nu echt beter Willy?

Heb je al eens een ander ras dezelfde opgroeiomstandigheden gegeven

en kunnen vergelijken? (gelijke voeding, tijd om op te groeien etc)

Geplaatst:

Volgend jaar is het hier ook van dat. Ik krijg van iemand enkele poule de bresse kuikens dan om op te kweken en de slachten. Deze winter eerst de maisvelden afschuimen op restjes. Om de kippen mee op te kweken. Kwestie om zo economisch mogelijk de werken.

Dan de kuikens op de veld laten lopen waar ik in juni de pompoenen zal zetten. Zou dan mooi onkruid vrij zijn en bemest. Win/win situatie

Alleen het slachten, kuisen geen probleem maar het doden zal ik me er even over moeten zetten. En zoals Willy juist zei. Waar moet je naartoe met het afval van een tiental gedode kippen. Vuilniszak ? Containerpark ?

Ist vandage ni tis vo morge

Geplaatst:

Je zou het kunnen begraven, al weet ik niet of dit volledig legaal is.

Met het restafval meegeven zal wsl de beste optie zijn.

Best slacht je dan ntrlk vlak voor het opgehaald wordt; anders heb je snel een stinkboel met maden denk ik

Geplaatst:

Wij hebben emmers met gaten er in, waar het slachtafval of een eventuele dode kip in gaat. Plukje stro/hooi er op, en de vliegen doen de rest. Je ruikt er niets van (tenzij je met je neus boven de emmer gaat staan), omdat de maden al het stinkende opeten.

Die maden vallen daarna door de gaatjes van de emmer, omdat ze wegkruipen om te gaan verpoppen. De andere kippen staan daar onder de emmer al op te wachten, en vreten zich vol aan heerlijke maden

Geplaatst:

Oohh...dat klinkt lekker, Jorieke. Yuk....moet nog een boterhammetje eten hoor!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic