Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bodem waar jaren coniferen op hebben gestaan.

Guest

Recommended Posts

Hoi

Ik vraag me af wat ik met grond moet doen waar jaren coniferen op hebben gestaan. Momenteel ben ik een aantal dode coniferen eruit aan het halen en daarom heen alle zo veel mogelijke wortels eruit aan het zagen en trekken. maar als dit alles klaar is hoe krijg ik me grond dan weer voedzaam genoeg om daar fruit en groente neer te zetten.

Groetjes Jessica

125176_0_82_dsc03005.jpg

865566_0_82_dsc03006.jpg

Heb ik ook eens moeten doen met een oude conifeerhaag. Maar het ergste is achter de rug, lees ik.

Het voordeel is dat, met verwijderen van de wortels, de grond lekker gespit achterblijft. Maar een goede bemesting is wel nodig. Breng eventueel wat potgrond aan en/ of compost. Bemest met koemestkorrels of stalmest. En vergeet vooral niet kalk aan te brengen; coniferen grond is zuur.

Ook ik ben momenteel weer met hetzelfde bezig. Ik breng alle stronken en takken naar de composteerinrichting alhier en neem compost mee terug. Hieruit ontstaat - pas na een paar jaar - goeie moestuingrond, mits er ook flink bij bemest wordt.

Dus de eerste jaren kan ik er niks op zetten aan struiken of groente

En als ik nu een gedeelte uitgraaf een daar nieuwe potgrond en mest op gooi dan kan ik er toch wel wat planten.

Kan wel hoor, maar de grond heeft nou eenmaal tijd nodig om vruchtbaar te worden.

Je kunt het er direct inplanten zodra je de tuingrond/compost/potgrond erin gedaan hebt. Dan zou je eerst wat kunstmest of gedroogde koemestkorrels erbij kunnen doen, zelf (brandnetel) gier maken om de grond en de planten te helpen.

Dan denk ik dat ik een gedeelte ga afgraven. Daar nieuw potgrond in ga gooien en koemest erbij. Dan kan ik er redelijk snel wat in planten. Groetjes Jessica

• 2 weeks later...

Ook als je een fruit struikje of boompje er zou wilen planten zou ik me niet te veel zorgen maken en gewoon planten wel steeds (bij/be)mesten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl