Tania Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Een jaar geleden heeft mama een appelboompje gekocht, ik meen bij de Welkoop, en er niks aan gesnoeid. Model zat er dus niet echt in. Maargoed, snoeiboek bij de hand, en beginnen maar. Vóór het snoeien, en de pot waar-ie in staat: Ben rustig aan van onder naar boven gaan werken, scheuten inkorten etc, om er een beetje model in te krijgen. Volledig volgens het boekje gedaan, tot ik ergens op stuitte waar m'n boekje niks over zei: die top. Het midden bestaat uit een heel lange tak met kleine zijscheutjes, met drie vertakkingen bovenin. Wat moet ik hier nu weer mee? Het is daardoor ook niet zo'n stabiel boompje, 't wiebelt nogal. En mama vindt 'm zo lief, zou niet willen dat 't arme ding sneuvelt bij stevige storm Ik durf zo'n boompje ook niet zomaar te toppen, dus nu vraag ik me af, wat nu :V Top met 3 vertakkingen: Zullen hier vast zat zijn die wel wat weten over boompkes. Normaal zou ik niet rond deze tijd snoeien, maarja, ik had zo'n gevoel dat 't arme ding het niet tot het najaar zou redden, dus vandaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Hij staat wel heel donker (schaduw), of zie ik dat verkeerd? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Nee hoor, normaal staat-ie lekker in de zon, mar kwam net een wolkje langs Tijdens het snoeien hadden we allebei vol de zon op de kop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Ik vermoed overigens dat die intens lange middentak met drie scheutjes bovenin komt doordat ma 'm niet heeft gesnoeid toen-ie nog een jong boompje was met een paar kleine takjes - toen hadden eigenlijk alle scheuten al gesnoeid moeten worden, maar dat is niet gebeurd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Hij had het 1e jaar inderdaad getopt moeten worden en ik denk dat je dit alsnog kunt doen op het najaar. De boomwond behandelen met spul dat je daar speciaal voor kunt kopen (is n klein potje). Vervolgens ga je de daaropvolgende jaren als volgt te werk: Misschien kun je een tekening maken van de boom....gewoon schematisch weergeven hoe de takken lopen. Dat vergelijk je dan met het schema en probeert dit zo veel mogelijk te benaderen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bobvanschie Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 Je kan m prima toppen hoor. (niet al te laag) Je kan natuurlijk ook de drie scheuten flink inkorten.Zo'n klein appelboompje moet toch niet veel groter worden. Jaarlijks netjes snoeien houdt de boom fit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Ah, danku allen, bedankt voor de hulp Mama heeft me net nog verbeterd, boompje komt van de Karwei en niet van de Welkoop, en had vanaf het begin al geen goede vorm alleen was zij vergeten 'm in vorm te snoeien Zal 'm vandaag nog voorzichtig toppen, misschien zo ff langs de Welkoop voor wondmiddel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eise Posted June 7, 2014 Share Posted June 7, 2014 De meeste bomen groeien de wond prima dicht zonder wondbedekking. Ik zou niet speciaal naar de welkoop gaan daarvoor. Met droog weer snoeien en iets boven een oog zodat er geen 'kapstok' (een afgestorven stuk tak waardoor de wond niet dicht kan groeien) ontstaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Ah, bedankt Was gelukkig nog niet naar de Welkoop geweest omdat ik Eerst Nog Andere Dingen Moest Doen Boompje gaat zo getopt worden, scheelt ook erg dat-ie nog jong is en de stam dus nog niet zo dik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tania Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Boompje toppen doet altijd even een beetje zeer, hoe goed bedoeld ook. Mama vond 't een beetje eng, geloof ik - geen zorgen mammie, ik ook Zo zorgvuldig mogelijk boompje getopt net boven een knoop. Zo ziet-ie er nu uit: Heb 'm net boven een knop schuin afgeknipt met scherpste snoeischaar die we hadden: De schaar heeft wel een vlekkie achtergelaten op 't snij-oppervlak, hoop dat dat geen problemen geeft. Vind m'n snoeiwerk wel aardig netjes lijken op 't voorbeeld in m'n boek Behalve dat de knop een pietsie kleiner is |D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts