Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Appelboompje in pot, toppen?

Tania

Recommended Posts

Een jaar geleden heeft mama een appelboompje gekocht, ik meen bij de Welkoop, en er niks aan gesnoeid. Model zat er dus niet echt in. Maargoed, snoeiboek bij de hand, en beginnen maar.

Vóór het snoeien, en de pot waar-ie in staat:

RIMG571934391402142115.JPG

RIMG572026921402142125.JPG

Ben rustig aan van onder naar boven gaan werken, scheuten inkorten etc, om er een beetje model in te krijgen. Volledig volgens het boekje gedaan, tot ik ergens op stuitte waar m'n boekje niks over zei: die top. Het midden bestaat uit een heel lange tak met kleine zijscheutjes, met drie vertakkingen bovenin. Wat moet ik hier nu weer mee? Het is daardoor ook niet zo'n stabiel boompje, 't wiebelt nogal. En mama vindt 'm zo lief, zou niet willen dat 't arme ding sneuvelt bij stevige storm Ik durf zo'n boompje ook niet zomaar te toppen, dus nu vraag ik me af, wat nu :V

RIMG572292681402142442.JPG

Top met 3 vertakkingen:

RIMG572359151402142451.JPG

Zullen hier vast zat zijn die wel wat weten over boompkes. Normaal zou ik niet rond deze tijd snoeien, maarja, ik had zo'n gevoel dat 't arme ding het niet tot het najaar zou redden, dus vandaar.

Ik vermoed overigens dat die intens lange middentak met drie scheutjes bovenin komt doordat ma 'm niet heeft gesnoeid toen-ie nog een jong boompje was met een paar kleine takjes - toen hadden eigenlijk alle scheuten al gesnoeid moeten worden, maar dat is niet gebeurd

Hij had het 1e jaar inderdaad getopt moeten worden en ik denk dat je dit alsnog kunt doen op het najaar. De boomwond behandelen met spul dat je daar speciaal voor kunt kopen (is n klein potje).

Vervolgens ga je de daaropvolgende jaren als volgt te werk:

snoei-appelboom68541402145340.jpg

Misschien kun je een tekening maken van de boom....gewoon schematisch weergeven hoe de takken lopen. Dat vergelijk je dan met het schema en probeert dit zo veel mogelijk te benaderen.

Ah, danku allen, bedankt voor de hulp Mama heeft me net nog verbeterd, boompje komt van de Karwei en niet van de Welkoop, en had vanaf het begin al geen goede vorm alleen was zij vergeten 'm in vorm te snoeien

Zal 'm vandaag nog voorzichtig toppen, misschien zo ff langs de Welkoop voor wondmiddel.

De meeste bomen groeien de wond prima dicht zonder wondbedekking. Ik zou niet speciaal naar de welkoop gaan daarvoor. Met droog weer snoeien en iets boven een oog zodat er geen 'kapstok' (een afgestorven stuk tak waardoor de wond niet dicht kan groeien) ontstaat.

Ah, bedankt Was gelukkig nog niet naar de Welkoop geweest omdat ik Eerst Nog Andere Dingen Moest Doen Boompje gaat zo getopt worden, scheelt ook erg dat-ie nog jong is en de stam dus nog niet zo dik

Boompje toppen doet altijd even een beetje zeer, hoe goed bedoeld ook. Mama vond 't een beetje eng, geloof ik - geen zorgen mammie, ik ook

Zo zorgvuldig mogelijk boompje getopt net boven een knoop. Zo ziet-ie er nu uit:

RIMG572682101402159517.JPG

Heb 'm net boven een knop schuin afgeknipt met scherpste snoeischaar die we hadden:

RIMG572833121402159597.JPG

RIMG573274021402159604.JPG

De schaar heeft wel een vlekkie achtergelaten op 't snij-oppervlak, hoop dat dat geen problemen geeft.

Vind m'n snoeiwerk wel aardig netjes lijken op 't voorbeeld in m'n boek Behalve dat de knop een pietsie kleiner is |D

RIMG573737611402160257.JPG