Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Waarschijnlijk komt een vraag als deze vaak langs, maar hoewel ik me in heb gelezen is het me nog niet duidelijk genoeg om zomaar te gaan snoeien.

Het is mijn eerste jaar met tomaten en heb van elke soort (3) maar één plant, dus wil die niet in z'n groei stoppen nu.

Welke is hier de dief, of is er geen dief? De stengel rechts heeft een bloemtros, dat is dus sowieso niet de dief. Welke wel? Of geeneen?

mijebt.jpg

Geplaatst:

toch wel

Vlak onder de bloemtros is er een blad en in de oksel van dat blad zit een grote dief die je mag verwijderen.(hij is bijna evengroot als de hoofdstengel)

Soms (zoals op de foto) moet je goed uitkijken naar wat de dief is en wat de hoofdstengel.

De hoofdstengel is de stengel met de bloemtros.

De dief zal echter vrij snel een eigen bloemtros gaan maken.

In de bladoksel onder elke nieuwe bloemtros ontstaat een dief die je best zo snel mogelijk verwijdert.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

even om te kijken of ik het zelf snap met wat paint skills

2u4k7pj.jpg

ik denk:

de groene lijn is de hoofdstam

de blauwe lijn is een zijtak.

dan is de rode cirkel een bladoksel en een dief groeit vanuit een bladoksel.

Geplaatst:

Denk het ook, maar de ' dief '. Is in dit geval een bijna ( op de bloemen na dan nu ) gelijkwaardige aan de rechter.

Tja. Als je purist wilt zijn kan je die dikke dief weghalen ( netjes scherp afsnoeien ), maar je zou er ook voor kunnen kiezen daar een splitsing in de hoofdstam te accepteren en te laten doorgroeien dus : beiden dus.

Net wat je wilt. Niets moet.

Geplaatst:

Hmm, kijk aan.

Normaal top je een plant na een tros of 6 toch?

En als je zoals nu twee hoofdstammen zou overhouden? 3 per stam?

Zou op zich nog wel handig kunnen zijn, aangezien mijn kas maar 1.60 m hoog is.

Ik heb deze duidelijk gemist in een eerder stadium, want de dief is wel enorm dik geworden...

Geplaatst:

de dief is net zo groot als de stam. ik denk dat ze ongeveer gelijk op zijn gegaan met de groei. dan is het ook veel moeilijker te zien.

Geplaatst:

De hoofdstam zit om een tomatenspiraal, maar die krijg ik nu moeilijk binnen de spiraal.. Diep door de spiraal laten gaan lijkt me een beter plan.

Is het dan handig de hoofdstam met touw te ondersteunen naar boven?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...