Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Moestuin Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Wilde konijnen en overdraagbare ziekte op mens, dier en groe

Featured Replies

Dag iedereen, sinds jaren bewerk ik in Jette (brussel, belgië) een moestuin van 3 aren. voor de eerste keer sinds mijn begin zijn er talloze wilde konijnen IN de moestuin. Twee dagen geleden vond ik er ééntje,volledig apathisch, rode oogjes, snoetje bevuild met weet ik wat (schuim, slijm, ?). kunnen deze diertjes ziektes overbrengen of veroorzaken in mijn moestuin ? Graag ernstig advies a.u.b. flauwe kul kan ik missen als de pest. Schapengaarde/be

Waarschijnlijk myxomatose. Lijden veel konijnen aan en is heel erg besmettelijk onder konijnen. Voor mensen en andere dieren niet gevaarlijk.

Na de grote myxomatose-epidemieën kwamen er nog epidemieën van een ander virus. Blijkt VHS (bron: http://www.kennislink.nl/publicaties/dodelijke-virusziekten-bij-konijnen). Symptomen ken ik niet.

De symptomen die jij beschrijft lijken inderdaad op myxmatose. Maar het is zo'n 35 jaar geleden dat ik een konijn met myxomatose in mijn handen heb gehad en ik ben geen dierenarts.

Meer kan ik je niet vertellen en googelen kun je zelf ook. Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Als je wat resultaten hebt verkregen koppel je dat dan nog terug. De konijnenstand neemt nu langzaam weer toe in NL, dus misschien komen binnenkort meer mensen deze beestjes tegen.