Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Paar jaar geleden deze bijzondere boom aangeplant, verleden jaar 3 vruchten. Dit jaar +/- 50 tal vruchten ,deze zijn al rijp, wegen ongeveer 80 gram, hebben roze-rood vel, en oranje vruchtvlees. De smaak is ongeveer dezelfde als de abrikoos, alleen is deze toch wel extra vroeg en heel mooi.

2bsm5e.jpg

Geplaatst:

Aprium is een soortkruising tussen een Abrikoos en een Japanse pruim.

Hiervan is meer dan 50% van het erfelijke materiaal afkomstig van de Abrikoos, ( vandaar dat de smaak meer aan een abrikoos doet denken.)

Er bestaan nog meer soortkruisingen tussen Abrikoos en Japanse pruimen welke exact elk 50% erfelijke eigenschappen bezitten, deze worden Pluot genoemd.

Bron : Fruitlent

• 1 year later...
Geplaatst:

Om je een foto te laten zien ben je wat laat, want ze zijn al allemaal op ,en een deel afgevallen ook. Er waren er voor heel de familie, en heel lekker ook, wel wat kleiner dan verleden jaar, waarschijnlijk door de droogte.

De cherrykose kan ik je wel laten zien, deze hangt ook helemaal vol, maar ook daar is al duchtig van geplukt.

jtbeoz.jpg

Ziezo, nu kan je je een idee vormen hoop ik.

Groeten

Geplaatst:

Mjammie! (Jammer dat ik geen familie ben )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Wat vinde 'we' van deze Pluot rassen?

http://familytreefarms.com/products/plumcots/http://familytreefarms.com/products/plumcots/

Heb steeds meer het idee dat ondanks dat we internationaal een naam hebben mbt planten, dat alleen maar om traditioneel spul gaat, met innovatie (en beschikbaarheid van planten voor de consument gaat het errrrug langzaam of zelfs helemaal niet.) jammer jammer!

Ik zwengel ook nog even de innovatie van de 'Abrikoos aan', dit heeft ook zo 'n 100 jaar stilgelegen denk ik, maar hoor dankzij de moderne rassen dat er steeds meer belangstelling voor komt, zelfs hier en daar gaan telers er zich ook mee bezighouden voor de huis-verkoop.

Voor Pluots in NL en Be is die bekendheid nog veel verder te zoeken, zo nu en dan zie ik wel eens iets van pluots die bij de A.H. grootgrutter aangeboden worden, onverpakt worden ze gewoon aangeboden als 'Pruim" Onbekend bij 9 van de 10 klanten, wat de boer nie kent ...koopt hij ook niet, ik herinner me, vroeger kon je zelfs nog eens een stukje of schijfje proeven...maar die tijden zijn voorbij vrees ik. Het zal nog lang op zich laten wachten voor hierin verandering komt, ik kom het regelmatig tegen dat 'fruit vakken vullers' tegenwoordig niet eens weten welk soort fruit ze op de stapel 'kiepen''...

Dan Pluot ervaringen in de achtertuin, ja ik heb een aantal variëteiten met enkele geschikte bestuivers erbij, een jaar of vier nu en ze geven inmiddels enkele vruchten, geen makkelijke bomen, dit geldt vooral om de (zeer vroege) bloesems, succesvol bestoven te krijgen, dit gaat via kruisbestuiving je moet het vooral van onze solitaire bijen hebben, onze honing bijen negeren deze bloesems, manueel stuifmeel verzamelen is erg lastig want de bloesems beschikken over een minimaal aan pollen.

Over de smaak kan ik weinig zeggen, geen krachtig aroma, althans niet zoals we dit kennen van onze pruimen of abrikozen.

Geplaatst:

ben geen fan van pluot, vlees nog vis. en dan nog de vroege bloei en slechte bestuiving van een aantal rassen. heb ze gerooid. ik vraag me altijd af: wat is de meerwaarde van deze soort kruisingen.?

geef mij maar of eu pruim of echte abrikoos.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Alleen spijtig dat jullie deze bomen niet kunnen versturen ,Frank. Anders was ik zeker kandidaat!

Heb al deze soorten steeds moeten zoeken in het buitenland omdat je er geen versturen kan, ik vind dit wel spijtig!

groeten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...