Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, wij waren er bijna ingetrapt....dachten een paar dagen geleden met jonge lieveheersbeestjes te maken te hebben, maar net ontdekten wij dat het een soort van slakjes zijn. Wie weet hier iets over, en hoe te bestrijden? Wil er nog bij vermelden dat het hier in de Saône-et-Loire al weken heel warm is en droog.

groetjes.beesies-00229731403465886.JPG

Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.

Geplaatst:

Oordeel zelf, Willy.

In de link die ik zojuist gaf zie je onder de foto's van de kevertjes ook diverse foto's van larven van het lieveheersbeestje.

Op Wikipedia ziet een larve van de coloradokever er zo uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Coloradokever

Dan denk ik toch: lieveheersbeestje. Wat zeg jij?

Ze zitten inderdaad op een aardappelplant en er is vraat. Dus ik ben niet zeker van wat ik zie.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

100% larves van de coloradokever. Direct weghalen, ze vreten alles kaal. Laten zich vallen als ze volgroeid zijn, kruipen in de grond en verpoppen. Volgens mij kunnen ze wel twee tot drie cycli in een jaar hebben.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Ik heb ook zitten googelen en ik denk dat Willy gelijk heeft. Zoals ik al schreef wij waren er bijna ingetuind denkende aan lieveheersbeestjes.

Geplaatst:

Kroongj, ookn bedankt voor het antwoord. Het vreten was ondertussen al begonnen. Ze zitten nu op de aardappelplanten. Zouden ze de andere gewassen ook aansteken?

Geplaatst:

Larven van lieve heer beestjes worden geen cm groot. en ze zijn bijlange zo dik niet. Coloradokever dus.

Ze vreten toch duidelijk van het blad, of zie ik niet goed?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Geplaatst:

En nu snap ik ook waarom mn moeder denkt dat de ontpoppende Lieveheersbeestjes in mijn tuin (op de aardappels) ook Coloradokeverlarven zijn.

Lijken op het eerste gezicht écht op elkaar...

Marieke, zou je je foto van de Coloradokeverlarve ook in het topic:

insecten-foto-s-en-verhalen-t5261-680.html

willen plaatsen? Dan kunnen we het verschil goed zien en ervan leren.

Geplaatst:

Nochtans zijn ze heel verschillend zowel qua vorm als kleur.

Coloradokever larven zijn precies bolletjes en hebben een uniforme kleur met twee rijen zwarte stippen op de zijkant.

Lieveheerbeestjes larven zijn veel platter van vorm en hebben een schutkleur, ze zijn gevlekt en hebben één rij witte stippen. Ook zijn ze behaard, hebben gelijk kleine stekeltjes.

Google ze eens naast mekaar dan ziet ge het verschil goed, alleen oppassen want bij de afbeeldingen staan ook andere beestjes maar niet veel.

Geplaatst: (aangepast)

Willy, jij vergelijkt de coloradokever met een lieveheersbeestjes larven. Vergelijk het eens met een lieveheersbeestjes pop/verpopping. Die lijken op het eerste gezicht toch echt op elkaar.

aangepast door Gast
Geplaatst:

ik heb het toch over lieveheersbeestjes?

dit is het stadium tussen larve en liefheersbeestje

IMG045774791402872397.JPG

(mooie foto van erny)

en hier is te zien dat dit toch echt een liefheersbeestje is, de vervelling ligt er nog naast.

IMG0509m93121402872398.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Hét verschil tussen de verpoppende larve van het LHBeestje en de Coloradokeverlarve is dat de pop van het LHBeestje niet beweegt en de larve van de Coloradokever dat wel doet. En ondertussen ook je complete aardappelplant op eet.

Als je coloradokeverlarven gaat plukken kan je dat gewoon overdag doen. Ze laten zich in principe goed zien op de bovenste bladeren van de plant. Let wel op.. ze varieëren in grootte van 1mm tot 1cm. Ik pak zelf een bakje, tik ze van de plant, in het bakje. Dan keer ik het bakje om boven een stoeptegel en laat mijn laars het karwei afmaken. Eerlijk gezegd heb ik een gruwelijke hekel aan het doden van dieren, maar hier moet ik toch een uitzondering maken..

aangepast door Gast

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Kroonjg schreef:

Eerlijk gezegt heb ik een gruwelijke hekel aan het doden van dieren, maar hier moet ik toch een uitzondering maken..

Ik herken dat gevoel. Probeer mijn geweten te sussen door slakken bijvoorbeeld te vangen en ze dan aan de kippen te voeren. Zouden die coloradokever-larven lusten?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Persoonlijk denk ik ook bij de foto van Marieke aan coloradokevers ( Doryphore genoemd in Frankrijk)

Als je deze in je tuin vind op je aardappels kan je wel van deze kever uitgaan. Controleer dan ook heel goed de onderkant van de bladeren op de oranje eitjes..anders heb je er zo weer honderden..

Edit: hier staat de larve in het vreetstadium duidelijk op de foto: http://www.au-jardin.fr/post/2006/07/10/83

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Uit eigen ervaring (maar al heel lang niet meer gezien): larven van de Colloradokever, geen twijfel mogelijk.

Toen ik nog klein was, kwam die gelijk vaker voor. Ik herinner me nog dat ik ze samen met m'n vader ving.

Elke dag al je planten inspecteren en kevers en larven vernietigen.

Geplaatst:

Hier ook gezien! Zaten bij een iemand op het complex, complete plaag. Maar alleen op ZIJN aardappelplanten en niet bij iemand anders! Probleem is dat ie op vakantie is, ik zal eens de goede buur uit gaan hangen en die beestjes uitroeien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...