Jump to content

Aardappels wecken

biogroentje

Recommended Posts

Hallo allemaal,

heb dit jaar voor het eerst (lekkerlanders) aardappelen uit zak, moet ze er vandaag of morgen uithalen, maar ik vroeg mij of je ze kunt wecken? heeft iemand goede tips waar ik op moet letten?

vind het al leuk om te kijken of ze gelukt zijn

blog.beringen.nl

Waarom zou je de aardappels willen wecken? Je kunt ze in de grond bewaren tot je ze nodig hebt, of donker en koel tot je volgend jaar weer nieuwe hebt, dus wecken lijkt me niet zinvol of nodig.

Je zegt dat je ze er nu uit moet halen, zijn je planten aangetast dan? Anders kun je ook best een plant nu doen en de rest nog even laten wachten.

Ik heb net een paar dagen geleden krielen geweckt.

1. Mijn vroegste aardappeltjes begonnen te rotten na de oogst

2. Daar had ik geen zin in bij de rest van de aardappels

3. Ik wou weten hoe dat ging met aardappelen

4. Altijd handig snelle maaltijden te kunnen fabriceren.

5. Vroege aardappels moet je niet op het land laten ivm phytophtora (erg bevattelijk), en ik wil die ruimte nogmaals gebruiken dit seizoen.

Eerst 10 minuten koken, dan in de weckpot met lichtgezouten, kokend water, afsluiten en in de weckpan nogmaals 90 minuten koken (tellen vanaf dat de potjes zelf koken).

Ik was boodschappen gaan doen toen ik zag dat ze gingen koken, en vergeten op tijd terug te komen. Bijna twee uur hebben ze gekookt. 1 Pot bleek niet vacuum gesloten te zijn, en die heb ik gisteren geproefd: mijn aardappels waren nog knetterstevig, helemaal niet tot pap gekookt. Lekker maaltijd mee gemaakt. Zo'n succes dat ik veel meer aardappels ga wecken. Dit waren trouwens Ratte d'Ardeche.

@wilmer,

de planten staan in een zak, daar kan ik ze toch niet onbeperkt in laten staan?, ik mag nu even geen aardappelen eten en wecken vind ik een makkelijk manier om ze te bewaren aangezien mijn kelder te klein is. De planten zijn nu dor en klaar om gerooid te worden, dus dacht ik nu moeten ze toch uit die zakken.

@jasmin

dank je voor de duidelijke uitleg, daar kan ik wel wat mee, ga het van de week doen en laat je het weten.

blog.beringen.nl

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jasmin, heb je de aardappelen geschild in de potten gedaan? Dan is er met je aardappelen niets aan de hand, de vloeistof krijgt dan een witte, melkachtige kleur. Wil je dit voorkomen dan doe je ze ongeschild in de weckpotten.