Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb me zojuist aangemeld en voorgesteld in de huiskamer.

Ik had echter wel een vraag. 10 dagen geleden ben ik begonnen met zaaien in mijn eerste bak ever.

Een bak van 120 bij 60 cm. Voor nu hou ik stukjes aan van 30 bij 30 cm, maar dat kan naar inzichten natuurlijk veranderen.

Bij het zaaien heb ik de traditionele tip gevolgd: ga uit van 1, 4, 9, 16, 25, ... gaatjes afhankelijk van het soort plant.

En gooi er per gaatje zeker 2 zaadjes in ihg een rotte zaad niet kiemt.

Ik heb nu het volgende in de bak zitten

- Stamslaboon (9 gaatjes)

- Rode Bietjes (9 gaatjes)

- Palmkool (1 gaatje)

- Pluksla (4 gaatjes)

- Snijbiet (4 gaatjes)

- Wortel "nantes" (16 gaatjes)

- Rucola (9 gaatjes)

(ik heb nog een vak over; die reserveer ik voor de basilcum)

Nu heb ik het geluk dat vrijwel iedere zaad heeft gekiemd. Uit vrijwel iedere gat zie ik 2 of zelfs meer kiemplantjes. Jeuj! Hardstikke leuk!

Nou las ik dat je nu al de kiemplantjes moet reduceren naar eentje per gaatje. Nu vraag ik me af of dit inderdaad nodig is. Ik ben zo onervaren dat ik niet eens weet of uit iedere zaad maar één kiemplantje komt. Dus wat doe ik? Voor de palmkool heb ik het wel gedaan, maar voor de overige planten moet ik dit nog doen. Ik zal in een reactie wat foto's plaatsen, dus vergeef me de overload aan foto's.

Geplaatst:
  • Auteur

De rucola

11rucola10dagen50371403725722.jpg

De snijbiet

12snijbiet10dagen33551403725729.jpg

De wortel

13wortelnantes10dagen80041403725736.jpg

De pluksla

14pluksla10dagen30981403725745.jpg

De rode bietjes

15rodebietjes10dagen11511403725754.jpg

De stamslaboon

16stamslaboon10dagen47321403725761.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Hmm, de foto's zien er niet briljant uit; ik zal de volgende keer meer inzoomen met mijn camera.

Geplaatst:

Welkom. Mooi toch ?

Je kan overigens je openingspost ( en élke eigen post ) naar inzicht altijd achteraf ook aanpassen / aanvullen / wijzigen / weghalen etc. Dus steeds een nwe post achtereenvolgens is geeneens nodig.

Zie daarvoor de 'edit' -knop wat jouw eigen bericht heeft.

Je vraag. Ja. Is meestal/ vaak wel gewenst dat je 1 van de zaadjes die zaailing wordt aanhoudt.

Geen haast en niet verplicht. Maar 2 kolen in hetzelfde gaatje is niet handig.

Het verschilt wel wat per teelt, bij de Basilicum is het geen ramp ( een ramp is het nooit hoor )

Bij wortelen wel 1 laten staan. Bij bonen is het zelfs wel gebruikelijk er meerderen in 1 gaatje te stoppen. Uitdunnen kán, hoeft niet. Voor een mooie krop sla is 1 wel slim ja.

Gewoon lekker doen, komt allemaal niet zo nauw.

Leuk dat het allemaal lukt.

Succes !

Geplaatst:
  • Auteur

@Bit

Dank voor het reageren. Ik vind het inderdaad prachtig dat dit zomaar groeit. Je denkt de eerste dagen toch van "zou het?" en dan plop, plop, plop, verschijnen overal die kiempjes. En ze verschillen ook nog best van elkaar. Hardstikke leuk!

Als ik jouw stuk zo lees, dan luistert het niet allemaal zo nauw, maar kan ik het beste de plantsoorten wel uitdunnen tot 1 kiemplant per gaatje, op de bonen na. Nou, dan ga ik dat een der komende dagen maar doen (gewoon afknippen ipv uit de aarde trekken).

Ik ga er ook van uit dat uit 1 zaadje, 1 kiemplant ontstaat. Lijkt me eigenlijk wel logisch. Ahum.

Geplaatst:

Bij bieten heb je vaak 2 of 3 plantjes uit 1 zaadclustertje

Geplaatst:
  • Auteur

@Nynkef

Inderdaad! Die bietenzaadjes hadden tov de andere planten rare vormen. Het zijn dus zaadclustertjes waar meerdere zaadjes in kunnen zitten!? Wouw, weer wat geleerd.

Hehehe, dat verklaard waarom ik er bij de ene plek maar 2 kiemplantjes zie en bij de ander wel 5 (terwijl ik er 2 zaadjes in had gegooid).

Geplaatst:

Klopt helemaal Frodo

Geplaatst:

Die rucola kan je gewoon zo laten staan hoor, die hoeft niet uitgedund te worden.

Geplaatst:
  • Auteur

@Erny

Thanks! Voordat ik mijn vraag stelde had ik ze al uitgedund naar 2, en als ik jou hoor dan hou ik het daarbij. Ben benieuwd!

Ik had meer zaadjes per gaatje gedaan omdat die zaadjes veel te klein waren voor mijn kolenschoppen om netjes uitgeteld per twee gedumpt te worden.

Geplaatst:

Rucola zaai ik altijd in een rijtje, nooit per zaadje...

Geplaatst:
  • Auteur

Je bedoelt, greppeltje maken (greppel is wat veel gezegd denk ik) en daarlangs zaaien?

Geplaatst:

Ja, je trekt met je vinger (of achterkant van je harkje oid) een "greppel" en daar de zaadjes in verstrooien en dan weer lichtjes afdekken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.