Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dennensiroop


jasmin

Aanbevolen berichten

Internet zit vol met goede tips. Ik schaam me wel een beetje voor het knip- en plakwerk, en als het te erg is, moeten jullie het maar zeggen, maar het volgende recept is gewoon erg interessant...

 

Dennensiroop:

Al dagen de onfortuinlijke bezitter van een lopende neus, vervelend gekriebel in de keel of een koppig hoestje? Dit kan misschien de aanleiding zijn om volgend kruidendrankje eens te proberen. Het voorgestelde kruidendrankje brengt namelijk verlichting bij deze kwaaltjes en dat is zeker geen geheim bij onze landgenoten in de Ardennen, menige generaties aldaar kennen de heilzame werking van dennensiroop, natuurlijk staan er meer dennen in hun biotoop maar ook bij ons zijn ze ruim in het landschap of in de tuin terug te vinden.

 

Opgelet : voor de kruidendrank gebruiken we wel dennenscheuten van de gewone groene fijnspar (Picea abies).

 

Ingrediënten :

 

*

 

Jonge lichtgroene dennenscheuten

*

 

Rietsuiker , kandijsuiker of griessuiker

 

Bereidingswijze :

Spoel vers geplukte, jonge (lichtgroene) scheuten van de dennenboom, in de vrije natuur of gewoon in de tuin geplukt . De jonge scheutjes mogen niet volgroeid zijn (begin en tot rond 15 mei). Neem een steriele bokaal (confituur, conserven,…) met een goed sluitend deksel. Leg eerst een laag suiker, vervolgens een laag dennenscheuten. Herhaal dit tot de bokaal vol is, eindig wel met een laag suiker. Druk alles zeer goed aan.

 

dennensiroop2.jpg

 

Plaats de goed gesloten pot op een donkere, koele plaats. Na enkele dagen nog wat suiker toevoegen tot de pot terug goed gevuld is. Na een drietal maanden zal de suiker een dikke kleverige siroop zijn doordrongen van harsachtige geuren en geneeskrachtige stoffen van de dennenscheuten.

 

dennensiroop%203.jpg

 

Indien rietsuiker of kandijsuiker gebruikt zal de stroop zwart van kleur zijn (zie foto), met witte griessuiker zal het eerder een lichtbruine emulsie zijn. Men kan de scheuten verwijderen maar dat hoeft zeker niet, ze mag ook zo gebruikt worden.

 

dennensiroop%205.jpg

 

Hoe en waarom gebruiken?

Dennensiroop versterkt de longen en is daarom aangewezen bij bronchiale hoest door zijn bronchiënverwijdende eigenschappen. Ook bij hoestbuien, verkoudheden, astma kan deze siroop verlichting brengen.

 

De siroop werkt slijmoplossend en heeft een hoog gehalte aan vit C (weerstandverhogend), ze is tevens bloedzuiverend.

 

Gebruik :

4 maal daags na de maaltijd een theelepel dennensiroop – dit bij de eerste symptomen van ziekte- kan helen en verlichten, ook kinderen mogen deze siroop gebruiken.

 

De siroop kan na 4 maanden gebruikt worden. Steeds het deksel goed sluiten na gebruik. De houdbaarheid van de siroop is beperkt (max. 1 jaar), dus ieder jaar opnieuw dennensiroop maken is de boodschap !

 

Met de bovenstaande argumenten, het makkelijke recept en ook met veel respect voor de eeuwenoude traditie van onze landgenoten uit de Ardennen, die me trouwens de siroop via collega Hofmeester Piet leerden kennen, wil ik dit kruidendrankje promoveren tot supertip !

 

 

http://users.skynet.be/hofmeester/tuinartikels/dennensiroop.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Volgens mij heb ik zo'n boom in mijn voortuin staan. En die maakt aardig wat van die lichtgroene scheutjes. Hangt ook vol met van die 'appeltjes'. Eens kijken of ik die kan gaan gebruiken hiervoor.

Hmm zo te lezen kan je niet gelijk dat spul gebruiken als je een kriebeltje of hoest hebt, ofwel verkouden bent. Dan moet je nog 3 maanden wachten. Ja dan zijn die symptomen al lang over

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
Kan het ook met larix?

Die moeten we snoeien...

 

kennelijk wel: http://www.anthemis.nl/aroma/larix.htm

 

 

De naalden bevatten een zoete substantie de Larix manna. Samen met naalden van ander naaldbomen wordt hieruit, ook tegenwoordig nog, een naar honing smakende siroop gekookt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Ik heb een recept, weet even niet van wie het staat in een boek dat nu in Hongarije ligt, dat je de siroop in elk geval eerst 2 weken in de ZON zet, daarna in de schaduw, dus niet donker, misschien gaat het dan beter? Ik ga het zelf dit jaar voor het eerst doen met sparrentopjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Met wat voor soort blauwspar kun je dit doen, ik heb een blauwspar in de achtertuin al heb ik geen idee wat voor soort (als daar tenminste nog verschillende soorten in zijn ) is door de vorige vorige vorige bewoners geplant.

Maar het lijkt me heel erg lekker, dit is onze blauwspar met heel veel jonge uitlopers Weten jullie of deze ook geschikt is

2rel4iq.jpg

 

357lg6f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik heb ook geen idee of er meerdere soorten zijn, een weekje geleden waren de scheutjes nog heel zacht groen, veel lichter dan ze nu zijn en ze ruiken heerlijk. Maar ik weet bijvoorbeeld ook niet of er ook giftige soorten zijn

Ik zal zo maar eens even googlen, misschien kom ik er nog wel achter.

Dennensiroop en dennensuiker lijkt me in ieder geval heerlijk.

Zou je het ook met honing kunnen doen

 

Ik vond op wikipedia dat ik waarschijnlijk de soort picea pungens heb en daar stond ook dit:

"Other uses [edit]

 

The Navajo and Keres Native Americans used this as a traditional medicinal plant and ceremonial item.[15]"

 

Als ik dus de goede soort te pakken heb dan zou ik deze ook voor de dennensiroop moeten kunnen gebruiken.

Iemand die wat zekerder is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Mijn dennensiroop(suiker) ziet er nu zo uit.

 

huk8ap.jpg

 

Er gebeurt dus wel iets in ieder geval . Maar ik heb een paar vragen.

Hij staat nu 3 weken voor het raam in de zon (voor zover die geschenen heeft) moet ik het net zo lang in de zon laten staan tot de siroop zich helemaal gevormd heeft of moet het al in het donker?

En kan ik nu nog suiker bijvullen want het is een beetje gezakt, of moet ik het nu gewoon laten gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

ik groef de potten in 3 maanden geleden (stond ergens op het net dat ze koel moesten staan van de week krijg ik mooie likeurflesjes en daar ga ik het dus in bottelen. dit recept voor siroop is erg gemakkelijk uit te voeren, en zeg nu zelf is het niet leuk en spannend om een fritessausemmer vol potten in het bos in te graven

 

ik zoek hierbij nog andere toepassingen (culinaire) dan het gebruikelijke theelepel-innemen, heeft er iemand idee-en ?

 

fotoos-kunstclub-10-08-14-tm-arnhem-16-08-14-05181991408267493.JPGfotoos-kunstclub-10-08-14-tm-arnhem-16-08-14-04682411408267549.JPGfotoos-kunstclub-10-08-14-tm-arnhem-16-08-14-06059221408267605.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ziet dat er heerlijk uit stadsboertje.

 

Dennensiroop is heerlijk en idd erg gezond. Vol met vitamine C, mineralen, stimuleert de stofwisseling en helpt als een trein tegen verkoudheid.

Maar!! Het hars uit coniferen stimuleert en/of irriteert de nieren. Dus als je al een nierziekte hebt moet je uitkijken met dennen en niet te veel innemen. Ook is het niet aan te raden als je zwanger bent.

 

Dat bij sommigen de suiker niet wilt smelten heeft denk ik met het soort suiker te maken, je moet er echt FIJNE kristalsuiker voor gebruiken. En idd in de zon zetten tot de siroop gevormd is. En ik heb ook altijd geleerd dat er een paar schijfjes citroen in moet. En voor een nóg betere hoestdrank kan je er een paar blaadjes van de weegbree in doen.

“To plant a garden is to believe in tomorrow.”

― Audrey Hepburn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...