Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Afgelopen najaar hebben we onze gele frambozen verplaats. Hiervan hebben we afgelopen 2 maanden. Erg genoten, er zaten veel vruchten aan. Inmiddels zijn de vruchten op, is het oude hout weggesnoeid en staat er weer een volle bos te wachten op volgend voorjaar. Maar de nieuwe scheuten zien gelig. Mn onderaan bij de grond. Ook lijkt her en der wat dor blad te zitten.

Ik vermoed een tekort aan iets maar wat..? Vorig najaar is de grond over de kop gegaan, en is er aardig wat compost op gegaan verder niks.

Wat zou het tekort zijn? Waar komen de dorre bladeren vandaan?

image_zps356dfdfd.jpg

image_zps5d50b542.jpg

Die andere tik van mij: http://www.aqua-specials.nl

Geplaatst:

Ik denk ook droogte. (En/of het verplanten, ze moeten zich opnieuw "zetten", volop wortels vormen naar diepte en in de breedte.)

Geen paniek....zal waarschijnlijk vanzelf wel bijtrekken volgend jaar. Het globale beeld bij jou is niet dat ze er slecht opstaan! Inderdaad hebben frambozen het liefst voortdurend licht vochtige grond. Maar "het weer" in Nederland werkt helaas niet zo dat ze netjes 2 maal per week een afgepast regenbuitje krijgen. Ik zie niets heel uitzonderlijks of dramatisch. Het smalle bedje beperkt de wortelruimte wat....maar daar kunnen ze wel tegen. Ik vrees wel dat je tussen de zo mooi gelegde klinkertjes ook volop nieuwe scheuten gaat moeten verwijderen..... Je kunt wat droge koemestkorrels o.i.d. gebruiken of wat kalium voor bijvoeding. Maar het beeld van de wuivend frisgroene frambozentakken zie ik hier ook maar gedurende enkele maanden per jaar.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Oh Ok.. dat is goed om te horen! Ik probeer ze voldoende water te geven, maar niet te veel. Met dit warme weer 1 a 2 keer per week sproeien. Ze moeten natuurlijk niet te lui worden Ik zal eens wat koemestkorrels erbij doen. Volgend jaar wellicht dat ze er beter bij staan.

Als ik het goed gezien heb komt er een twee lichting framboosjes aan..

Geplaatst:
Als ik het goed gezien heb komt er een twee lichting framboosjes aan..

Aha.....dan is het dus een gele herfstframboos die je hebt. Waarschijnlijk het ras "Fallgold".

Dan vermoed ik dat het verhaal het volgende is (zie het hier zelf ook!) Door de zachte winter hebben de takken van verleden jaar in het voorjaar nog wat doorgedragen. Normaal zouden die in de winter zijn afgestorven en gesnoeid, Het zijn dus de oudere takken die nu wat bruin en geel worden en de nieuwe van dit jaar die alsnog gaan bloeien en vrucht gaan dragen. Al met al een volkomen normaal verhaal. Waarschijnlijk geen ziekte en geen gebrek dus!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Nee, dat is nu net niet het geval. Ik snoei elk jaar het oude hout weg, normaliter rond de herfst/ winter maar het leek me, en las, dat het beter was om direct na de de oogst de draagtakken geheel weg te snoeien. De takken waaraan gebloeid is zijn al weg gesnoeid. Dit zijn dus de nieuwe scheuten van dit (voor)jaar..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...