Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat is er met de phacelia gebeurd?

veldkers

Aanbevolen berichten

Momenteel heb ik 2 tuinen, op 2 verschillende lokaties. Volgend jaar wil ik namelijk verkassen van het ene adres naar het andere. Om die periode te overbruggen én om mijn 'nieuwe' tuinlokatie geschikt te maken voor volgend jaar, heb ik dit jaar in de 'oude' tuin mijn groenten en in de 'nieuwe' tuin (hoofdzakelijk) phacelia gezaaid.

Ik heb goede ervaringen met phacelia en heb dat al eerder gebruikt. Maar eergisteren was er iets vreemd aan de hand. 's Ochtends had ik nog gewied, 1 phacelia-bed stond op het punt om te gaan bloeien. Maar 's avonds hing een groot deel ineens heel slap en bezig te verdorren. Hetzelfde bij de zonnebloemen: 's ochtends niks aan de hand, de volgende dag ineens geel en dor. Ook de kroten hingen helemaal slap. Bij de buurman (die dezelfde zonnebloemen en kroten heeft, want die hebben we gedeeld) is niks aan de hand.

De wortels van de phacelia mankeren niks en zijn niet aangevreten ofzo. Heb in het vroege voorjaar wel veel veenmollen gehad, maar dan zouden de planten omvallen en de wortels schade hebben. Bij overige buren is niks aan de hand (afgezien van de gebruikelijke seizoensongemakken).

Wat opvalt is dat er echt een brede, dorre baan dwars door het bed loopt, alsof er iemand gif gespoten heeft ... Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

1607201447663261405503540.jpg1607201447539691405503611.jpg

1607201447771821405503568.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen uitsluitsel, maar ik zou gif inderdaad niet uitsluiten. Ziet er wel een beetje naar uit.

Kennen ze je inmiddels op die nieuwe tuin ?

Je kan proberen uit te leggen dat Phacelia geen wind onkruid is, zware zaden heeft die in jouw tuin blijven. Je hébt mensen Mijn buurvrouw heb ik het allemaal erg uitvoerig moeten uitleggen en laten zien, dat zij van mij phacelia geen last heeft.

Maar goed. Dat zit in mijn hoofd, hoeft bij jou helemaal niet te spelen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat herken ik wel: steeds maar uitleggen wat je gezaaid hebt en waar het voor dient. En dat doe ik dan ook graag want ik begrijp heel goed dat sommigen zich zullen afvragen of het volgend jaar niet ook in hún tuin zal opkomen. En ik realiseer me heel goed dat sommige tuiniers het toch vreemd vinden: wie zaait er nou alleen bloemen? Maar gelukkig zijn de meeste medetuiniers erg geïnteresseerd en ook wel gerustgesteld als ik ze vertel wat de bedoeling is.

'Onbekend maakt onbemind', dat is maar al te waar. Maar ik ben geen onbekende daar, er zijn een aantal tuiniers die ik ken van vorige lokaties en bovendien sluit ik me niet af voor contact en stap juist zelf makkelijk op mensen af. Maar er is wel een grote stoorzender op de tuin, die zich erg doet gelden en waar meerdere tuiniers over klagen. Helaas is dat mijn overbuurman. Ik kan me voorstellen dat hij een ontmoedigingsbeleid voert zodat hij mijn tuin erbij kan nemen. Maar ja, dat is gissen natuurlijk.

Gisteren heb ik alle 'ouwe rotten' op de tuin om advies gevraagd en ze mijn tuin laten zien. Die overbuurman (die zich normaliter meteen overal mee bemoeid en met ongevraagd advies klaarstaat) was ook aanwezig en opvallend 'stil'. Dus mocht hij er iets meer over weten dan heeft hij kunnen zien dat iedereen geïnformeerd is over de situatie in mijn tuin. Dus als dat geen signaal is ...

Maar goed, eerst eens kijken of de gezonde planten nu alsnog het loodje gaan leggen. Zo nee, dan hou ik het bij bovenstaand scenario. Gelukkig groeit phacelia heel snel. De 'aangetaste' planten kan ik nu niet composteren, dat is wel jammer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...