Jane Doe Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Kibas doe ik voor je, moerbei is met vraagteken of die nog op tijd gaat lukken. Lavendel is ook goed, hoeveel wil je er? Ga ik morgen voor je kijken en uitzoeken. Heb je mijn "vraag" nog gelezen? Kibas ik heb wel meer voor je, wat zou je graag nog willen? Braam, appelbes, moerbei (moet ik kijken of die aan slaat, nieuwe stekken gemaakt maar veel geluk en duurt heel lang), aalbes rood en zwart. Voor Zweden leuk, zullen mooie natuurlijke plek krijgen.Ben je vergeten te vragen om:AardakerBroccoli nine-star perennialWilde Nepal spinazie (achyranthes aspera), Die zouden wij nog heel graag willen. Quote
Kibas Geplaatst: 11 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2014 Ja , heb ik gelezen, maar nog niet verwerkt. Ik kan alle berichten niet zo snel bijhouden. Morgen werk ik alles uit. Voor nu stop ik er zo mee en ga slapen. Ik ben moe na een lange reis. Ik kan wel 8 lavendelstekken gebruiken, laat maar weten hoeveel je er kunt missen. Quote
Kibas Geplaatst: 11 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2014 Ik heb het toch nog even aangepast. Maar ik ben niet meer zo helder, dus het zou handig zijn als ieder even onderaan het eerste bericht checkt of het klopt. Quote
Nasuada Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Hi,Ik heb wel belangstelling voor de Valeriaan Vaste plant mocht deze nog beschikbaar zijn.Kijk even op mijn lijstje of er nog iets tussen zit waar je belangstelling voor hebt. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jane Doe Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 8 lavendelstekken Kijk zo even voor je, zal wel gaan Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Ik zet wel vlier voor je in een potje Quote
Kibas Geplaatst: 12 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 12 augustus 2014 Nasuada, jij krijgt de valeriaan. Ik heb het zaad van iemand gekregen via een ruil en heb er genoeg van, dus jij krijgt ook een deel. Ik weet niet hoe kiemkrachtig het is, want ik heb het zelf nog niet gezaaid. Jane Doe: mbt 8 lavendel: mag ook minder zijn hoor. Je vroeg me alleen hoeveel ik er gebruiken kan. Ik geloof dat we elkaar nogal wat werk bezorgen: ik met uitzoeken, inpakken en labellen van de lange lijst zaden, jij met al die stekken Angela, fijn dat je vlier in een pot wilt doen voor mij. Ik ben er heel blij mee! Is het de gewone vlier, er is namelijk ook een, weliswaar zeldzamer, giftig soort. Mocht je meerdere planten hebben, dan wil ik wel meer. Mijn man en ik zijn dol op vlier, maar hebben er in mijn volkstuin geen ruimte voor. In Zweden hebben we er heel veel ruimte voor en de vlier doet het schijnbaar ook heel goed in Zweden, want is zijn allerlei vlierbloesemproducten in de supermarkt te koop. Quote
Jane Doe Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Kibas komt helemaal goed, het is geven en nemen. 8 lavendel is geen probleem, worden alleen minder potten voor ruilen. Dat jullie veel plezier mogen hebben van alles, in Nederland en Zweden. Iedereen natuurlijk! Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Het is de gewone eetbare soort ik heb vandaag een stuk of 6 stekken in een pot gedaan nu nog afwachten of ze aanslaan.Ik heb ook nog dwerg kweeperen staan ze zijn nog klein maar ik kan er wel 1 voor je meebrengen als je wil? Quote
Kibas Geplaatst: 12 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 12 augustus 2014 Oh leuk! Ik heb kweeperen op mijn verlanglijstje staan. Graag dus. Fijn dat ik zoveel lavendel kan krijgen. Dat wordt een mooie rij lavendel later. Quote
Nasuada Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Dank voor de Valeriaan Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Stan Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Ik zal wat Cornus Mas(kornoelje) stekken of stekmateriaal voor je mee brengen. Snoeien is niet nodig zeer onderhouds-arm en na 3 a 4 jaar al vruchten. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Kibas Geplaatst: 13 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2014 Stan, heel erg graag. Ik weet heel veel van groenten, kruiden en wilde planten, maar weinig van bomen en struiken. Ik wist niet dat de gele kornoelje eetbare vruchten geeft, 2 tot 6 meter hoog wordt en op kalkhoudende grond leeft. Weer wat geleerd. Hij is tot -35 graden en meer winterhard. Ideaal dus voor mijn tuin in Zweden. Ik zou graag een paar stekjes willen hebben! Quote
Kibas Geplaatst: 13 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2014 Ik heb vandaag gekeken naar de zaadoogst van mijn tuinhulpen tijdens mijn vakantie. Ze hebben veel te vroeg geoogst, ondanks instructies, de zaden zijn nog niet afgerijpt. Alle zaden zijn er nog wel, maar het betekent dat sommige zaden die ik meeneem naar de mtfd van vorig jaar of het jaar er voor zullen zijn. (Ze hebben nog veel te leren, er gaat weleens vaker wat mis. Ik krijg hulp op de tuin in ruil voor het aanleren van vanalles mbt de tuin, kruiden en wildpluk). De kardoen en de snij-andijvie zijn wel leverbaar, ondanks de opmerking in de ruillijst mbt zaadoogst ivm de tuinhulp, ze hebben niet alle zaden geoogst, dus de rest kan afrijpen. De witte biet is ook te vroeg geoogst, maar 1 stengel ziet er wat geler uit, die is dus al meer afgerijpt. Ik zal eerst een kiemtest doen voor ik het op de lijst zet. Quote
Nasuada Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 de courgettes zijn voor jou, zijn niet zo heel veel zaden meer dus als je er nog iets anders bij ziet staan?? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Stan Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 Als je wil heb ik ook nog wel opzeker een rabarber voor je. Ik heb afgelopen MTFD een groene plant gekregen(nu scheurbaar) en heb zelf de rode champagne staan(2 stuks). Dus roept u maar. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Kibas Geplaatst: 13 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2014 Stan: Geweldig! Als niemand anders wil, zou ik wel een rode en een groene willen. Ik zal nog even checken of ik die ene rabarber inderdaad krijg en welke kleur het is. Nasuada: ik zal kijken, maar het is niet erg hoor als ik meer geef dan ontvang van jou. Quote
Stan Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 De rabarber stond niet in mijn lijst maar is puur gericht op jou vraag . Dus het was geen aanbod in mijn MTFD-lijst maar gewoon een aanbod. Ik zet het nu wel in mijn lijst(anders vergeet ik ze op zeker). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Jane Doe Geplaatst: 14 augustus 2014 Geplaatst: 14 augustus 2014 Stan: Geweldig! Als niemand anders wil, zou ik wel een rode en een groene willen. Ik zal nog even checken of ik die ene rabarber inderdaad krijg en welke kleur het is. Nasuada: ik zal kijken, maar het is niet erg hoor als ik meer geef dan ontvang van jou. Stan ik denk dat Kibas ons bedoeld met de rabarber? Quote
Kibas Geplaatst: 15 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2014 Ik heb voor zekerheid even een email naar kennissen in Zweden gestuurd om te vragen of de herten of de elanden de rabarber eten. Ze lopen namelijk vaak in onze tuin. Ik heb er nog geen antwoord op. Ik heb even gekeken naar eetbare struiken of lage bomen waar ik wel een stekje van zou willen hebben, ik heb ze toegevogd aan mijn verlanglijstje: Tweestijlige meidoorn (Crataegus laevigata, in het Engels Hawthorn, Zweeds: hagtorn), wordt 4,5 m hoog. De jonge aprilblaadjes zijn waarschijnlijk de eerste wilde groente, en hebben een prettige nootachtige smaak. De vruchten kunnen zowel rauw als gekookt gegeten worden. Ik zoek geen eenstijlige meidoorn, die wordt veel te hoog (10 meter). Sleedoorn (Prunus spinosa, in het Engels blackthorn, Zweeds: Slån): Een inheemse kleine boom of grote struik welke 4-6 meter hoog kan worden. Sleedoorn komt voor op kalkrijke grond aan de randen van bossen. Sleedoornvruchten zijn pas eetbaar wanneer ze bevroren zijn geweest. Dit kan door vorst of door ze in de diepvries te doen. Wanneer dit gebeurd is worden de vruchten gekookt en gezeefd, zodat de pitten verwijderd zijn. Daarna wordt suiker toegevoegd. De sleedoorn, ook bekend als sleepruim, is de voorouder van alle gekweekte pruimensoorten en is de wrangste en zuurste bes. De beste tijd om ze te plukken is meteen na de eerste vorst, als de velletjes wat zachter zijn. Hondsroos (Rosa canina) wordt 1,5 tot 2 meter hoog en groeit het beste op voedselrijke, niet te zure gronden. De stekels zorgen ervoor dat deze soort niet door dieren wordt aangevreten. Men kan de rozenottels gebruiken om heerlijke thee van te zetten of jam mee te maken. De roos is goed winterhard Duindoorn (Hippophae rhamnoides, Engels: sea-buckthorn, zweeds: havtorn genoemd). De duindoorn is een tweehuizige struik; er zijn mannelijke en vrouwelijke planten. Houdt van kalkrijke grond. Quote
Kibas Geplaatst: 17 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2014 Ik heb antworod gekregen van een kennis die in de buurt woont in Zweden. De hertjes en elanden eten niet van haar rabarber. Dat had ik ook niet verwacht, maar ik wilde het zeker weten, anders is het zonde van ieders moeite. Ik zou dus graag de rabarber willen hebben. De rabarber van Jane Doe is rood. Ik zou wel 2 rode en een groene voor Zweden willen, omdat de rode kleiner blijven. Dus van Jane Doe 1 rode en van Stan 1 rode en 1 groene rabarber. Meer heb ik niet nodig in Zweden, 3 is een mooi aantal. Ik heb al een leuke plek voor ze in gedachten. Ik zal eens een keer wat foto's plaatsen bij mijn moestuinseizoen of hier een link, dan kunnen jullie zien waar alle planten en struiken terecht komen. Ik besef dat ik aardig wat stekjes krijg voor Zweden en besef nu dat er eigenlijk bijna niets is, behalve bomen, bomen en bomen. En wat wilde frambozen en verwilderde struikjes. Nu we besloten hebben het huis zelf te houden, is het heel fijn om de in te kunnen richten. Dank jullie voor alle hulp! Overigens, een groentetuin met vaste groentenplanten komt later nog, er moet eerst een bescherming omheen komen tegen herten en elanden. Ik heb in mijn volkstuin in Nederland voldoende vaste groentenplanten om daar zelf mee uit de voeten te kunnen. Quote
Jane Doe Geplaatst: 17 augustus 2014 Geplaatst: 17 augustus 2014 Holsteiner Blut is volgens mij de soort die wij voor jou hebben klaar staan.Leuk dat we te zien krijgen, waar de planten hun nieuwe thuis krijgen. Quote
Kibas Geplaatst: 22 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2014 Ik bied ook nog een plantje meloensalie aan. Onder het voorbehoud dat ik eind september fit genoeg ben en kracht genoeg heb om zelf het plantje uit te spitten danwel hulp kan krijgen van iemand om het er voor me uit te halen. Quote
artisjok Geplaatst: 23 augustus 2014 Geplaatst: 23 augustus 2014 Hallo Kibas, Ik heb hier tientallen meters sleedoornhaag, dus ik zal ergens wel een jonkie of wortelopschot voor je vinden. Maar wees gewaarschuwd, er zitten stekels aan waar je niet van gaat lachen, en het vermeerderd zich heftig. Als je dat om je tuin in zweden zet ben je hert vrij!. Het is trouwens een goed sleedoorn jaar, de struiken hangen vol met bessen.groetjes Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.