Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

MTFD 09-2014 ruillijst Kibas


Kibas

Aanbevolen berichten

De zaden die ik te ruil heb zijn onder voorbehoud. De lijst is van het afgelopen jaar. Dit jaar wil ik nieuw zaad oogsten en ook andere soorten oogsten die nog niet genoemd zijn. Maar ik ben een tijdje weg, dus ik weet niet of het mijn tuinoppas lukt de zaden voor me te oogsten.

Ik ben op zoek naar:

Aspergesla/stengelsla

Berglook (Allium carinatum)

Bladbroccoli of spigariello (Eng: Calabrese, Broccoli) (Brassica oleracea botrytis var Cymosa)- vooral blad gegeten, vorst+

Chayote (Sechium edule) oftewel citroenaardappel – vrucht of plant, het stekelige soort. (Gehele plant eetbaar)

Courgette wit, uit een pakje ivm raszuiverheid

Hjortron (gele bosbraam/kruipbraam/veenbraam) Rubus chamaemorus

Egytpische spinazie oftewel jute of meloeki (Corchorus olitorius) jong blad eetbaar in soep (dikt in) of in salade. (Eng:

Melukhia, Molukhia, Jew’s Mallow)

Komkommer: struikkomkommer (potteelt)

Kraailook (Allium vineale)

Madeira vine

Malabar spinazie – basella alba / rubra (2m hoge klimmer, geen spinaziesoort)

Mauka

Meloen: ‘Far North’ (kleinblijvend, buiten, pot). Gekocht zaad.

Meloen: ‘Golden Midget’ (kleinblijvende watermeloen voor buiten). Gekocht zaad.

Moeslook (Allium oleraceum)

Muisjeslook of kantig look (Allium angulosum)

Pompoen Triple treat (raszuiver: handmatig bestoven of gekocht zaad), naaktzadig (ik zoek geen Lady Godiva)

Patisson, anders dan gele, uit een pakje ivm raszuiverheid.

Radijs ‘green luobo’ (groene winterradijs)

Rapunzel

Sikkim-komkommer

Sla: Salanova multi rood

Slangenlook (Allium scorodoprasum)

Tajerblad oftwel calalu / tannia (Xanthosoma brasilense) (schaduwplant)

Ulluco

Walstro / kruisblad

Wilde knoflook (Allium longicuspis)

Winterdoperwten

 

En alle bijzondere groentezaden die ik nog niet heb.

 

Gekleurde margrieten (geen F1 hybride)

 

Stekje van reuzenaardbei Gigantella of van Russe Gigant

Stekje van aalbes pink champagne

Stekje van de dauwbraam (zandgrond, dus voor Zweden)

Stekje van de honingbes Duet

Stekje van de Kaki ‘Amerikaanse Permisson / Permisoen’ (2x ivm bestuiving)

Stekje van de gele bosbraam/kruipbraam/veenbraam

Stekje van Shallonfruit

Stekje van de patchoeliplant

Stekje van witte californische salie (gewone salie heb ik zelf)

Kweepeer, struik, laagstam of eventueel halfstam. Bij voorkeur zelfbestuivend.

Stekje van de vijg Turkish delight (is goed winterhard)

Zaad van Rosella (Hibiscus sabdariffa)

 

Paddestoelen:

Alles behalve shii-take, die heb ik zelf al.

 

Verder zoek ik struiken en bomen die maximaal 5 meter hoog worden. Enkele hoge bomen mag ook. Het liefst struiken en bomen die eetbare delen hebben (bessen bijvoorbeeld) of die heel snel groeien. En ook struiken en bomen die in de winter groen blijven. Dus bijvoorbeeld coniferen en diverse bessenstruiken (rood, wit, zwarte bessen, kruisbessen etc). Andere suggesties zijn ook welkom. Ze moeten wel goed winterhard zijn.

 

Nieuw op mijn verlanglijst, bedoeld voor Zweden:

Stekjes van tweestijlige meidoorn (Crataegus laevigata)

Stekjes van goed winterharde rozen voor de bloem en de bottels

Stekjes van de hondsroos (of zaad)

Stekjes van de duindoorn: zowel de mannelijke als de vrouwelijke plant.

Coniferen

 

Ik bied aan:

*= zelf biologisch gekweekt

#= gekocht zaad

Eenjarige groenteplanten

Asperge-erwt* Klaversoort! Peulen jong eetbaar

Aubergine* Geschikt voor de kas

Bieten geel# Burpee’s golden, “rode bietjes in het geel” paar zaden

Biet rood# Cylindra, langwerpige vorm

Bloemkool # Alpha

Bloemkool # Herfstreuzen 2

Bloemkool # Walcheren Winter

Boomspinazie Oftewel Magenta melde

Boon, droog* Kievitsboon oftewel borlottiboon, een bruine stokboon (Phaseolus vulgaris) - onder voorbehoud

Boerenkool# Westlandse Herfst

Bosaardbei White delight

Broccoli# Autumn Spear (groen)

Chinese kool# Granaat

Doperwt #* Mechelse Groene oftewel Mechelse krombek, hoogte 150cm (Pisum sativum)

Eikenbladsla Red Salad bowl

Komkommer# Delikatess

Komkommer* Ras onbekend, gebruikelijk groen kassoort

Komkommer* Ras onbekend, moet geschild, heel wit vruchtvlees, andere smaak dan normaal

Koolrabi# Delikatess Witte

Kropsla# Gele Gotte, steeksla, klein kropje, vroeg, in mei al te oogsten

Kropsla# Winter Crop/artic King, kan tot -10 grC, ideaal voor nateelt

Lablab bonen Oftewel valbonen, pois du val (Dolichos lablab), klimmer met mooi bloemen, is geen familie van de boon

Molsla#

Paksoi# Kanton

Palmkool # Nero di Toscane

Paprika* rood

Paprika* Snackpaprika rood ,

Paprika* Puntpaprika geel, niet raszuiver, kan gekruist zijn met snackpaprika of peper

Paprika* Paprika bruin (chocolade), niet raszuiver, kan gekruist zijn

Peper* Cayenne peper ‘Ring of fire’, scovillewaarde 80.000, niet raszuiver

Peper* Little Elf, scovillewaarde 30.000, niet raszuiver, ook geschikt voor balkon of binnen

Peterselie# Petroselinum crispum, Moss curled 2

Peterseliewortel

Peul #* Vroege Hendriks

Pompoen* Afkomstig van reuzepompoen, niet raszuiver, kwam bij mij weer een hele grote uit-

Raapstelen#

Radijs# Eiszapfen (lange witte radijs)

Radijs# Riesenbutter (grote ronde radijs)

Romasla* Bindsla

Roodlof # Rosso di chioggia

Savooiekool# Soort is mij onbekend,nog 10 zaden

Snij-andijvie* Bianca riccia da taglio, krullend.

Snijbiet* Lucillis

Spitskool# Offenham

Spruitkool#* Groninger

Tatsoi* Brassica Narinosa

Tsoi sim* Mix

Tuinraap/meiraap# Ronde witte roodkop

Tuinmelde#* Rode

Turkse spinazie Is een kropvormende spinazie

Veldsla

Winterwortel# White Belgian (wit), oud ras

Winterwortel# Lobbicher gele (geel), oud ras

Witlof# Mechelse middenvroeg

Witte kool# Brunswijker nog 10 zaden

IJsbergsla# Great Lakes 118

 

Vaste groenteplanten

Aardaker* de knolletjes zijn eetbaar, klimplant

Bloedzuring*

Broccoli nine-star perennial

Brunel : in sla en gekookt, woekert, dus in emmer telen

Eeuwig moes# Thousand Head, vaste koolsoort

Griekse alant Wortel, bloem, blad eetbaar. Niet bij allergie. Interferentie met behandeling hoge bloeddruk. Bevat veel inuline

Hertshoornweegbree* zowel gestoofd als rauw te eten

Kardoen*

Rucola, wilde* In de sla of op de pizza

Suikerriet* Van het balkon, bij vorst binnen zetten

Wilde Nepal spinazie (achyranthes aspera), paar zaden van vorig jaar, ik hoop nieuw zaad te telen

Kruiden

Basilicum# Grootbladig, nog 10 zaden

Borage* Oftewel Komkommerkruid. Bloemen eetbaar, blad met mate

Dille* Hoogte 100 cm, zaait zichzelf uit

Dropplant* De bladeren kunnen als thee gebruikt, anijssmaak, vaste plant, sierwaarde

Juffertje in't groen - zaden eetbaar, bv in de muesli, op brood of in de sla

Stevia* Zoet, kamerplant of kas, nog paar zaden

 

Medicinale kruiden (spaarzaam gebruiken en alleen als je weet wat je doet)

Duizendblad Wilde soort. Ook als groente te eten, maar pas op voor overgevoeligheid e.d.

Guldenroede solidago virgaurea dit soort is het meest geschikt bij blaasklachten, vaste plant, snijbloem)

Sint Janskruid* Niet samen met antidepressiva! Vaste plant.

Valeriaan Vaste plant

Rode zonnehoed (Echinacea purpurea)

 

Bloemen

Afrikaantje* Tagetes Orange -> laag

Afrikaantje* Gele dubbele -> middelhoog

Afrikaantje* oranje -> hoog

Afrikaantje* geel -> hoog

Ageratum* Oftewel mexicaantje/leverbalsem/donsbloem. Paarsblauw

Aster* Alpinus “Dunkle schoene”, bloeit in mei-juni, 20-30 cm hoog

Aster* knalrose H120 cm

Aster* Fel diep rose H150 cm

Aster* Roodpaars H50 cm

Croscosmia* paar zaden

Gladiool * Rosewit van kleur?

Goudsbloem* Calendula officinalis mix, hoog soort

Goudsbloem* Calendula officinalis Fiesta Gitana, laag soort

Japanse anemoon* nog een paar zaden

Judaspenning* nog 4 zaden

Kaardebol *

Kokardebloem# Mixed,nog 4 zaden

Korenbloem* Blauw, de soort die je ook in tarwevelden ziet

Latris spicata* lampenpoetser

Lupine Lupinus nanus Dwarf Pink Fairy. Eenjarig, bloeit langer dan gewone. Hoog 50 cm

Madeliefje* Gekweekt soort. Wit/lichtrose, hoogte 15 cm

Margriet Van oorsprong bolvorm in pot

Margriet* wit, snijbloem, werd 40 cm hoog in mijn tuin, werd overschaduwd door andere plant

Oostindische kers* Tropaeoleum majus mix, voornamelijk oranje

Stokroos* donkerrood, H200 cm

Stokroos* donker roze , nog een paar zaden

Stokroos* licht roze, H 150 cm, nog een paar zaden

Stokroos* helder roze, H 150 cm, nog een paar zaden

Teunisbloem*

Verbena* paars, hoogte 100 cm , nog een paar zaden

Vergeetmeniet* hoogte 20 cm, bloeiend in het voorjaar tot half juni , nog een paar zaden

Vingerhoedskruid*

Zonnebloem* Herfstschoonheid -> naar keuze geel, lichtgeel,lichtbruin en/of stralenkrans, snijbloem

Zonnebloem* Helianthus annuus giganteus, geel

Zonnebloem* donkerbruin , nog een paar zaden

Zonnebloem* rood

Onbekend* wilde-hyacintachtige, grote bos, bloeit in het voorjaar, hoogte 40 cm

 

Ik weet niet hoeveel ik heb van de onderstaande zaden, heb je belangstelling, dan kijk ik voor je of ik wat over heb

Andijvie# Breedblad Volhardt winter

Groenlof# Pan di Zucchero

Rode klaver

Weegbree smalle

 

Verder stekjes van de aardbeimunt en marokkaanse munt, hoewel ik door opmerkingen hier niet meer zeker weet of de muntsoorten kloppen. Ik heb ze wel ooit als zodanig gekregen en het uiterlijk lijkt er op.

 

En ik heb vast nog wel meer, vraag me er naar.

 

Ik bied ook nog een plantje meloensalie aan. Onder het voorbehoud dat ik eind september fit genoeg ben en kracht genoeg heb om zelf het plantje uit te spitten danwel hulp kan krijgen van iemand om het er voor me uit te halen.

 

Mijn ruiloverzicht

Ik krijg

- Geedee: plant mierikswortel, een stekje onsterfelijkheidskruid en slangenradijs

- JaneDoe en Loraine: witte patisson, stek navaho braam, stek appelbes, stek moerbei, kousenband, stekjes roze aalbes. 2x zwarte, stekjes witte en rode aalbes. Voor Zweden: braam, appelbes, moerbei als het lukt, rode bes, zwarte bes en stuk of 8 lavendelstekjes, rabarber (waarschijnlijk holsteiner blut).

- Jorieke: Aardkastanje (Bunium bulbocastanum), bonte eeuwig moes, Look-zonder-look (Alliaria petiolata- schaduw, kruisbloemige), Zevenjaarspinazie, tripmadam (eetbare dakbedekker), onbekende aalbes.

- Estemy: courgette long green trailing en winterradijs Black spanish long

- Stan: paddenstoelenbroed, Cornus Mas (gele kornoelje, takken om te stekken), rode en witte rabarber, Echte kruisdistel (Eryngium campestre)

- Ciska: olifantenknoflook, stekje van de oregano, 2 witte aalbes (nog niet aangeslagen) en aarbei Maxim stekjes

- Bit : Kraailook bolletjes ( kraaltjes, echt niet groot hoor, maar dat zijn ze nooit ) + Origanum vulgare + vlinderstruik

- Weknow: nestje van 2 of 3 bloempotten en bewortelde rode bessenstekken

- SuusP: onbekende bessenstruik voor Zweden (waarschijnlijk rood), onbekende kruisbes, rode en witte kruisbes (mogelijk hinnonmaki) allen voor Zweden, onbekende struik (waarschijnlijk sleedoorn) voor Zweden, Tamarillo (boomtomaat), Rode druif waarschijlijk Boskoop glorie, palmkoolplantjes

- Kim: ostara stekjes en sla wonder der vier jaargetijden

- Angela: 6 vlierbes (als ze aanslaan) en dwergkweepeer

- Esthe76r: doordragende aardbei? Indien ze genoeg heeft

- Nasuada: (courgette?)

- Bouwvrouwe: japanse wijnbes en 3 vlier voor Zweden en misschien een braam voor Zweden. Mogelijk op een ander moment ophalen.

- Yuras: 2 coniferen

- Aalterse Willy: rode bietjes van zondagochtend

 

Ik geef

- Geedee: 6 Franse Aardkastanjes (Conopodium majus), 8 Chia, palmkool, 4 suikerwortel

- Yuras: dille (onder voorbehoud van nieuwe oogst, dillezaad is maar 1 jaar houdbaar)

- JaneDoe en Loraine: paar Nieuwzeelandse spinazie, Paksoi Kanton, Palmkool Nero di Toscane, Tatsoi, 10 Tomaat Uit roemenie, Tsoi sim Mix, Rode tuinmelde, Turkse spinazie, Eeuwig moes, Kardoen, Asperge erwt, Aubergine, doperwt mechelse groene, Boomspinazie ,Peul vroege hendrik, 4 Artisjok violet de provence, Wilde nepal spinazie, Bloemkool herfstreuzen walcheren winter, Andijvie breedblad volhard winter, Aardaker, Broccoli nine-star perennial, Wilde Nepal spinazie (achyranthes aspera), Zonnebloem* Herfstschoonheid -> naar keuze geel, lichtgeel,lichtbruin en/of stralenkrans, snijbloem, Zonnebloem* Helianthus annuus giganteus, geel, Zonnebloem* donkerbruin , nog een paar zaden, Zonnebloem* rood, Stokroos* donkerrood, H200 cm, Stokroos* donker roze , nog een paar zaden, Stokroos* licht roze, H 150 cm, nog een paar zaden, Stokroos* helder roze, H 150 cm, nog een paar zaden, Afrikaantje* Tagetes Orange -> laag, Afrikaantje* Gele dubbele -> middelhoog, Afrikaantje* oranje -> hoog, Afrikaantje* geel -> hoog, Rode zonnehoed (Echinacea purpurea). 4 suikerwortel. amarant

- Jorieke: ?

- Estemy: koolrabi

- Stan: Dennenboompje in pot voor cantharellen. Cayenne peper ‘Ring of fire’, Peper Little Elf

- Ciska: sla "wintercrop", broccoli "autumn spear", rode bieten "cylindra", boerenkool "herfst", Doperwt #* Mechelse krombek en spitskool "offenham"

- Weknow: sla gele gotte en lablabbonen

- Esthe76r: Aardakker, dropplant, wilde rucola plantjes, rode zonnehoed, berlottiboon en de nine star perrennial, lange witte radijzen (eiszapfen) en paarse franse slaboon

- SuusP: Kokardebloem# Mixed,nog 4 zaden, Zonnebloem* Herfstschoonheid -> geel naar bruin verlopende bloemblaadjes, Eikenbladsla Red Salad bowl, Kropsla# Winter Crop/artic King, Tatsoi*, Knoflooktenen

- Kim: tsoi sim en tomatillo (bij voorkeur paars)

- Angela: (Aster* Alpinus “Dunkle schoene), witte winterwortel, gele winterwortel en gladiool

- Nasuada: valeriaan

- Bouwvrouwe: zaad eeuwig moes, rankspenat

- Bit: 3 suikerwortel

 

Voor mijn eigen administratie.

Ik krijg voor Zweden:

2 zwarte bes, rode bes,1 onbekende bes (waarschijlijk rood), 2 witte bes, 1 onbekende kruisbes, 1 rode kruisbes, 1 witte kruisbes, gele kornoelje, 6 vlierbes (als ze aanslaan), vlinderstruik, braam, appelbes, 8 lavendelstruikjes, 1 rabarber groen, 2 rabarber rood, 1 japanse wijnbes

 

Mbt sleedoorn: woekert. Je moet de takken afknippen wanneer de bessen rijp zijn. Dan in de vriezer en de bessen er van af schudden. Leren werkhandschoenen aan. Verwant aan de pruim.

Meidoorn ook moeilijk in tomm te houden. Geen ondergrondse uitlopers.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel aardkastanje, bonte eeuwig moes, Look-zonder-look en Zevenjaarspinazie voor je.

 

Oh, en tussen de aardbeimunt en de Marokkaanse munt zit naar mijn idee toch wel aardig wat smaakverschil. Aardbeimunt is vies, die andere lekker (beetje kort door de bocht.. maar toch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi, ik kreeg al een andere reactie ook dat aarbeimunt echt iets anders is. Ik kan ze beiden zelf niet eten, dus ik weet het niet, ik ben afgegaan op wat de meesten zeggen. Overigens heb ik van nog iemand gehoord dat ze aardbeimunt vies vindt. Ik zal mijn opmerking veranderen

 

Leuk Jorieke, ik wil ze graag! Wat zou je in ruil willen hebben?

 

Met betrekking tot een vraag van iemand over juffertje in't groen:

Pfaf.org zegt niets over de medicinale werking (http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?Lat ... +damascena). Pfaf is over het algemeen de beste bron mbt eetbaarheid. Wat betreft juffertje in 't groen (Nigella damascena) laat Pfaf in mijn ogen een steekje vallen. Nigella zaad is namelijk omstreden. Volgens sommige bronnen zouden er schadelijke alkaloiden in zitten (alkaloiden kunnen zich ophopen in de lever en bij te hoge dosis in de lever krijg je uiteindelijk, vaak na vele jaren alkaloiden binnen krijgen, leverschade). De vraag is hoeveel er in Nigella zit. In heel veel landen in de wereld wordt nigella gegeten zoals bij ons maanzaad en sesamzaad, o.a. op de boterham en over de salade. In grote hoeveelheden dus soms. En volgens pfaf is het dus niet schadelijk. Pfaf zegt ook niets over medicinale werking, hoewel het wel 1 hartje heeft gekregen. Ik heb weleens gelezen over de medicinale werking, maar ik weet het zo niet meer uit mijn hoofd.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind aardbeimunt wel lekker ruiken, en het is een mooie plant. Maar zodra je er thee o.i.d. van maakt, overheerst die geur en smaakt het niet zo lekker meer. Maar dat is een mening... er zijn vast mensen die het heerlijk vinden.

 

Ik weet nog niet wat ik er voor terug wil. Komt nog wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb zaden van courgette Long Green Trailing. Ik heb te veel voor mijn kleine tuin, dus je kunt rond 5 stuks krijgen, als je zo veel wil. Ik heb hem deze jaar zelf in de tuin - mooie grote en stevige plant die enorm groeit. De enige probleem tot nu toe is de oogst, maar 1 courgette gekregen, maar we gaan het nog zien.

Ik ruil graag voor een paar koolrabi zaden, die heb ik zelf niet zo veel.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wou al kraailook van mij, die krijg je dus ( zijn mini-kleine bolletjes ), moet je dan zelf poten. Ze zijn net uit de grond.

Origanum vulgare kun je zát krijgen van mij.

Ik kijk later je lijst nog eens door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Kibas ik heb nog wat leuks in je lijst gezien. Mogen wij nog:

Zonnebloem* Herfstschoonheid -> naar keuze geel, lichtgeel,lichtbruin en/of stralenkrans, snijbloem

Zonnebloem* Helianthus annuus giganteus, geel

Zonnebloem* donkerbruin , nog een paar zaden

Zonnebloem* rood

Stokroos* donkerrood, H200 cm

Stokroos* donker roze , nog een paar zaden

Stokroos* licht roze, H 150 cm, nog een paar zaden

Stokroos* helder roze, H 150 cm, nog een paar zaden

Afrikaantje* Tagetes Orange -> laag

Afrikaantje* Gele dubbele -> middelhoog

Afrikaantje* oranje -> hoog

Afrikaantje* geel -> hoog

Rode zonnehoed (Echinacea purpurea)

 

Lees wel wat je graag zou willen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kibas, zou ik deze mogen?

 

Kokardebloem# Mixed,nog 4 zaden

Zonnebloem* Herfstschoonheid -> naar keuze geel, lichtgeel,lichtbruin en/of stralenkrans, snijbloem -> de stralenkransvariant

Eikenbladsla Red Salad bowl

Kropsla# Winter Crop/artic King, kan tot -10 grC, ideaal voor nateelt

Tatsoi* Brassica Narinosa

 

Ik heb niet iets precies van je wensenlijstje helaas, maar wie weet vind je iets in mijn lijstje?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Esthe76r, Kim en SuusP: staat genoteerd. Ik kijk nog in jullie lijst of ik wat vind.

Angela: ik weet voor 99% zeker dat het rood is.

 

Ik ben net terug uit Zweden. Mijn ouders hadden daar een huis, ze zijn nu te oud, wonen nu permanent in Nederland en het huis valt niet te verkopen, het gaat in Zweden minstens zo moeizaam met de huizenmarkt als in Nederland. Huizen kosten daar bijna niets (en het huis levert dus ook niets op), dus we hebben deze vakantie besloten dat we het huis voorlopig houden. We hebben flink geklust om het op te knappen. Nu wil ik de bossage tussen ons stuk grond en die van de buren weer herstellen. Ik zoek struiken en bomen die maximaal 5 meter hoog worden. Enkele hoge bomen mag ook. Het liefst struiken en bomen die eetbare delen hebben (bessen bijvoorbeeld) of die heel snel groeien. En ook struiken en bomen die in de winter groen blijven. Dus bijvoorbeeld coniferen en diverse bessenstruiken (rood, wit, zwarte bessen, kruisbessen etc). Andere suggesties zijn ook welkom. Ze moeten wel goed winterhard zijn. Wie heeft tips wat ik zou kunnen gebruiken en wie heeft nog stekjes voor me?

Ik heb ook goed winterharde rozen toegevoegd aan mijn lijstje, voor de bottels en de bloemen.

 

Jane Doe: ik krijg al wat stekjes van je, maar gezien de ontwikkelingen mbt Zweden, heb je meer stekjes voor me van de planten die ik al krijg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kibas, zijn lijsterbessen iets wat je zoekt? Ik heb daar diverse zaailingen van in de tuin staan (wel écht klein nog). Verder ben ik uitgezaaide bessenstruikjes tegengekomen (geen idee welk soort, vermoedelijk rode bes, maar kan ook zwarte best zijn bijv.), die kan ik ook voor je uitsteken. Ik zal eens neuzen in het bomenrandje achter mijn tuin, daar staan ook veel lijsterbessen / bessen / elzen / hazelaars etc. die zich misschien daar hebben uitgezaaid.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kibas ik heb wel meer voor je, wat zou je graag nog willen? Braam, appelbes, moerbei (moet ik kijken of die aan slaat, nieuwe stekken gemaakt maar veel geluk en duurt heel lang), aalbes rood en zwart. Voor Zweden leuk, zullen mooie natuurlijke plek krijgen.

Ben je vergeten te vragen om:

Aardaker

Broccoli nine-star perennial

Wilde Nepal spinazie (achyranthes aspera),

Die zouden wij nog heel graag willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Kibas.

 

Heb je toch weer iets aparts dat ik helemaal niet ken in je lijstje. Die lablab-bonen....zijn die buiten heel hoog ook nog lekker en met gebruikswaarde?Zo ja.....dan wil ik er wel een paar. Ik neem aan dat je ze zelf al eens geprobeerd hebt?

En misschien wat zaad van de "Gele Gotte"?

 

Bedankt!!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SuusP

Wat lief van je Suus! Het maakt me niet uit dat het niet bekend is wat het voor bessenstruiken zijn, er is plaats genoeg (het terrein is een paar duizend m2 met een eigen stuk naaldbos voor de houtvoorziening), ik lust ze allemaal graag en het zou fijn zijn daar bessenstruiken te hebben. Dan hoef ik ook niet meer verlekkerd naar andermans bessen te kijken in Zweden

De hazelaar klinkt goed en wordt maar 6 meter, ideaal dus. Maar ik moet nog wel een uitzoeken of ik er niet allergisch voor ben (pollen). De els is niet handig voor mij, maar doet me wel beseffen dat ik wilgen kan planten door simpelweg takken in de grond te stoppen (ook even uitzoeken qua pollen, ik moet ergens een lijstje hebben).

 

Lijsterbessen heb ik in Zweden staan. Daar kun je trouwens jam van maken. In Zweden wordt dat veel gedaan. Wel wachten tot de vorst of in de vriezer leggen, dan gaat het bittere er deels van af. Frambozen, beuken en berken groeien er ook spontaan.

 

Jane Doe

Doe me voor Zweden ook graag braam, appelbes, moerbei en rode en zwarte bessenstruiken. Samen met die van SuusP kan ik een mooie bessenhaag op de voorgrond maken, met daar achter grotere bomen/struiken tot zo'n 5 meter. Kan ik ook lavendelstekken van je krijgen? Een of meerdere. Die kunnen mooi in een rijtje voor de veranda staan. Daar staan nu planten van een soort die erg over het pad woekert en ook veel te hoog wordt. Ik wil die vervangen voor iets mooiers en hanteerbaarders.

 

Weknow: ik heb ze zelf dit jaar voor het eerst gezaaid. Ik heb er dit jaar veel van gekregen van iemand, maar laat, dus ik heb ze aan de late kant gezaaid. Ik heb ze nog op zien komen en ben daarna een paar weken in Zweden geweest. Ik ben net vanavond terug gekomen, ik heb de planten nog niet gezien. En dus ook nog niets kunnen eten, als er al iets te eten valt qua peulen. De bladeren kun je eten als spinazie en de wortels kun je ook eten. Dus eetbaar zijn ze in ieder geval, peulen of niet dit jaar.

Gele gotte is (ook) prima. Ik zet ze op het lijstje.

 

Angela: is prima, wordt genoteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik was nog aan het typen heb een gedeelte van het bericht aangepast.

 

De rest wat ik wou typen plaats ik hier maar

Misschien is vlierbes nog iets voor jullie? Die groeien erg hard en je hebt vruchten. Ik kan stekken voor je maken als je wilt?

En ik heb hier nog iets van zaad liggen voor een boom soort die schijnbaar ook erg hard groeit maar nogal groot word. Ik moet alleen het zakje even zoeken voor de naam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Kibas. érg offtopic, maar uit je bericht begrijp ik dat je boom-pollen allregie hebt ?

Heb ik ook.

 

Els is zeker lastig, maar hazelaar dus ook , maar ook zeker wilg ! ( en berk )

Hazelaar is de 1e in de rij, dan wilg dan els en dan berk ( berk is het ergst ) in tijd gedacht dan he ? bloeitijd.

 

Allen zijn het windbestuivers. Voor iemand die een boompollen-allergie heeft maakt het echt maar héél weinig uit of die boom in de tuin staat of niet. Met oostenwind heb je last van bomen uit polen. Met noordenwind heb je last van de berken in Noorwegen.

Ik zet die dingen gewoon om me heen.

Maar goed. Ik slik dan wel pillen er tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gniffel, ik kan niet zo snel antwoord geven als jullie kunnen typen. Voor ik een bericht af heb, is er al weer eentje bij geplaatst

 

Angela

Oh ja, vlierbes is ideaal! Ik ben dol op vlierbloesemthee en de bessen zijn verwerkt heerlijk. Al te grote bomen is niet handig, tenzij het eetbaar is, dan zie ik de grootte door de vingers. De bomen en het bos op ons terrein groeien namelijk harder dan wij om kunnen halen (en dat is al jaren onze taak). Met de onweersstormvlagen van vorige week werd duidelijk dat we meer ruimte om het huis vrij moeten maken, er zijn 4 bomen omgevallen. Op zich nog niet veel, gebieden om ons heen zijn veel zwaarder getroffen. Maar toch willen we meer zekernheid. Bovendien willen we nog meer zon. De bomen die nu te hoog zijn geworden, moeten we door een professional laten weghalen ivm veiligheid voor het huis. Dat is niet handig, vandaar dat we nu voor lagere bomen gaan voor de gebieden het dichtst bij het huis. We hebben deze vakantie 2 bosgebieden neergehaald, maar de bomen dichter bij het huis kunnen we dus niet zelf, die zijn soms gigantisch hoog. Dus daarom kleinere bomen en struiken.

 

Bit

Ik merk wel verschil of ik in de stad ben of er een stukje buiten qua allergie, dus dichterbij heb ik wel meer last. En het rare is dat ik wel tegen de berkenpollen in Zweden kan. Of het is een net een ander soort, of het komt door de schone lucht in Zweden. Oh ja...wilgenkatjes... klinkt verdacht.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...