Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Russische smeerwortel (Symphytum x uplandicum)


Aanbevolen berichten

Hallo mede-moestuiniers,

 

ik ben al een tijdje op zoek naar Russische smeerwortel (Symphytum × uplandicum) omdat ik heb gelezen dat het een geweldige mulch is voor de moestuin. Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest me te verdiepen in permacultuur, en smeerwortel is een echte must daarvoor. Ik heb het in de winkels helaas nog niet gevonden, en online kopen is gelijk een heel stuk duurder vanwege de hoge verzendkosten.

 

Vreeken heeft het in het assortiment, maar er staat "LEVERBAAR IN DE HERFST", wat dus ook half-december kan betekenen! (Ik heb eerder eens bij Vreeken besteld en had 3 maanden moeten wachten op mijn bestelling.. Ik was daar niet bepaald blij mee).

 

Wie o wie kan me aan een stukje wortel helpen? Ik wil er best een vergoeding voor betalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de goede eigenschappen, hoeft het niet deze kruising te zijn. Andere smeerwortelsoorten of -rassen hebben vergelijkbare goede eigenschappen. Vaak wordt de voorkeur gegeven aan een soort (Bocking) die zichzelf niet via zaad voorplant en daardoor beter in toom te houden is.

 

De door jou genoemde kruisvorm Symphytum × uplandicum komt in het wild voor en kruist met beide oudergeslachten...er bestaan dus vele mengvormen. Kijk als je die perse wilt eens bij kwekerijen voor wilde planten (bijv. de Cruythoeck e.d.)

 

Meer info ook op dit forum onder smeerwortel of bocking. Gebruik zoekfunctie rechtsboven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik denk dat jij dezelfde informatie hebt als ik Bronner, ook vervent volger van de Natuurlijke Moestuin?

Ik zoek ook al tijden dezelfde soort als jij, maar die is dus alleen als wortelstok verkrijgbaar, omdat hij niet via zaad vermeerdert (in tegenstelling tot wat weknow zegt dus). Maar wortelstokken zijn echt verschrikkelijk veel duurder. En dat alleen maar zodat het niet verspreidt... je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om om het even welke andere soort smeerwortel te nemen. Dan hoef je alleen maar als ze uitbloeien de bloemhoofdjes uit te knippen om verspreiden tegen te gaan. Of gewoon lekker laten zitten, zodat je gratis extra plantjes hebt!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Joh, bedankt voor alle informatie! Sorry voor de late reactie, ik had verwacht dat MF me een mailtje zou sturen als er gereageerd werd.

 

Dat het gaat woekeren is eigenlijk niet zo erg, dus ik ben blij dat ik andere rassen ook kan gebruiken

 

@Mijke: nee ik ken Natuurlijke Moestuin niet - ik volg vooral Amerikaanse blogs zoals o.a. Tenth Acre Farm - maar bedankt voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...