Kassiopei Geplaatst: 28 juli 2014 Share Geplaatst: 28 juli 2014 Normaalgesproken als een plantje in pot het niet goed wil doen, gaat hij bij mij in de volle grond en dat helpt vrijwel altijd.Deze wil ik als nodig in de winter binnen kunnen zetten, dus ze blijven voorlopig nog in pot. Zijn er misschien wat tips om het houden van planten in potten een zo goed mogelijk resultaat te geven? Ondanks bladaantasting van een soort vliegje (al eerder over gepost) en bij één plant wat meeldauw, groeien de meesten wel voorspoedig. Ik denk dat ik zo'n 15 planten over ga houden. Hier wat zaailingen, die deze week weer een grotere maat pot gaan krijgen: En hier de twee stekken die al wat groter zijn, ook op de lijst voor een grotere pot: Zoveel mogelijk potruimte helpt natuurlijk, maar zijn er nog andere dingen die kunnen helpen? Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan bijsnoeien, zou dat kunnen helpen om ze goed de winter door te kunnen krijgen, en wat zijn de voor en de nadelen? Hoe zit het met bemesten?Ik heb door de potgrond korrels gemengd die ook wat kalk bevatten, voorlopig is dat ws wel voldoende, misschien extra kalk geven als ze langer in hun definitieve pot staan? Over de meeldauw: ik heb de blaadjes met beginnende meeldauw verwijderd, en die plant houd ik uit de buurt van andere planten.Ik vroeg me af: is meeldauw iets wat ook uit zichzelf kan verdwijnen, of blijft verwijderen noodzakelijk? Ik ben benieuwd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kassiopei Geplaatst: 1 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 1 augustus 2014 Ik haal hem even naar boven, iemand? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bio-fee Geplaatst: 1 augustus 2014 Share Geplaatst: 1 augustus 2014 Zijn dit zaailingen van dit jaar?Ik vind ze zo groen.Ik heb vorig jaar witte salie gezaaid en kreeg slechts 3 plantjes. Twee daarvan zijn in de winter overleden; ik had ze naar binnen gehaald. Dat had ik beter niet kunnen doen (met deze zachte winter).Vanaf dat ze een jaar oud zijn, kunnen ze in principe in de winter buiten blijven (ik meen tot min 15).Snoeien moet je nog niet doen met zulke jonge plantjes. Tot zover mijn kennis. (Volgens mij heb ik hier ook al eerder eens wat geschreven over witte salie. Misschien even via de zoekfunctie kijken of je het nog kunt vinden...?) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 2 augustus 2014 Share Geplaatst: 2 augustus 2014 Ben best jaloers, heb zelf nog nooit witte salie gehad. Hou ik zelf wel een aantal salie-soorten over in de koude kas, dus misschien helpt het een of ander.Allereerst is de standplaats nu van het grootste belang, welke kans van slagen het overhouden straks in de winter het heeft. De standplaats moet echt zo zonnig mogelijk zijn. Een mooie zomer of najaar helpt dan ook. Maar dat hebben we wel Ik vind de planten ook erg groen, dus zet ze echt zo zonnig mogelijk.Ik hou sommigen ook in pot, dus dat an sich is niet erg, maar ik heb hogere potten. Dubbel zo hoog ( de zogenaamde rozenpotten ( klimplanten worden er ook in verkocht )) Ik gebruik graag de vierkante smalle hoge. Zulke mediterrane dingen wortelen graag diep. Ik meng potgrond dan met wat klei en voeg een beetje kalkkorrels toe. Je zegt al dat je wat mestkorrels gebruikt heb. Prima. Vanaf nu niet meer mesten, wat kalk toevoegen kan heel goed nog.De grond is dus van het zware soort. Pas dan wel op, dat de grond niet te nat kan worden. Je kan ook de potgrond met de klei wat bijmengen met brekerszand ( grof zand ) Ik laat de potten drinken van onderaf. Nooit uit laten drogen , maar de bovenkant mag helemaal droog zijn.Ik top de grond af met grit. In de winter ( ik hou de planten zo lang mogelijk buiten, wat nachtvorstjes deren niet ) bij doorgaande vorst gaan ze de koude kas in met vlies er over. Zeer droog houden.In vroege voorjaar ( febr-maart )ietsje water beginnen te geven bij vertonen groei en na een maand iets bijmesten en dat midden voorjaar herhalen.ik zet zo'n pot op de grond in de kas. De vochtbehoefte wordt dan vanzelf geregeld doordat je wortels de grond in kunnen. In februari zitten de potten aan de grond vast. Loshalen , opnieuw oppotten etc. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kassiopei Geplaatst: 2 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 2 augustus 2014 Dank. @biofee, dat andere topic was ik ook , ik was benieuwd naar ervaringen van anderen. Ze zijn inderdaad nog erg groen, hoewel de foto ook iets vertekent.De twee grootste hebben wel alle zon gehad, en de kleinere soms wat minder door geschuif met ruimtegebrek, heb ze meteen weer goed gezet Kan het misschien ook nog komen door teveel voeding?Ik ben potten aan het sprokkelen, en heb de grootste al twee keer verpot, nu net weer, steeds ook met nieuwe potgrond dus.Wat zand erbij was ws beter geweest, kan ik alsnog doen.Met deze definitieve potten zit ik wel ong op de hoogte van zo'n rozenpot. Bit, waarom gaat jouw voorkeur uit naar klei?Of is dat wat je voorhanden hebt? En dank voor de verdere tips.Kas heb ik helaas niet, wel wat ruimte tegen het huis aan, en als het moet voor de vensterbank boven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
borderrose Geplaatst: 2 augustus 2014 Share Geplaatst: 2 augustus 2014 @Bit: als ik me niet vergis heb jij van mij ook een witte salie gekregen op de moestuinforumdag in april, stond in een klein yoghurtbakje... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 2 augustus 2014 Share Geplaatst: 2 augustus 2014 Klopt ! Inderdaad, nu je het zegt. Het waren er 2 in een plastic bakje ja. Gezaaid denk ik ? Die waren ienie-mienie ( zeg ik niks mee, ik bedoel dat niet beschuldigend ) en hebben het bij mij niet gered. Zijn weggedroogd na een tijdje of weggerot. Ik hou me zeker aanbevolen op termijn Nee, ik gebruik ook gewoon potgrond hoor. Maar meng het wat aan met klei ( 50/50 ong. ). Heel gewoon omdat dat goed voeding vast houdt, wat meer te werken valt voor de wortels enzo. Doe dat veel bij goed gewortelde stekken / zaailingen bij overpotten naar maatjes groter, en al helemaal als ze op termijn de tuin op moeten ( ik heb zware klei ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kassiopei Geplaatst: 3 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 3 augustus 2014 Ah, vooral zon dus.En: ik wilde je al wat aanbieden, maar heb nog geen idee hoe het uit zal pakken in de winter.Eerst maar zien, wie weet. Als ik genoeg heb, geen probleem. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mianachtraaf Geplaatst: 9 september 2014 Share Geplaatst: 9 september 2014 ik weet niets van witte salie, wij hebben wel ananas salie en mandarijn salie, en ik wil die zo graag stekken, ten"einde volgend jaar al voroeg aan mijn smoothies te kunnen beginnen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.