Jump to content

Lindenbloesemthee; met poepjes? liever niet!

Guest stadsboertje

Recommended Posts

Hoi hoi, ik ben bezig mijn zelfgeplukte lindenbloesems te sorteren en verpakken. Ik zag bij het plukken al veel kleine vlekjes op d ebladeren en schutbladeren zitten. Klopt het dat dit poep is van de zwarte luis? waardoor trouwens ook de bladeren zo kleverig kunnen aanvoelen en eronderstaande autoos er zo onder komen te zitten? Ik wil graag weten of het erg kwaad kan in de thee, of het dus zin heeft om die schutbladeren er alsnog uit te vissen...(het zijn er wel veel) zie foto:lindenbloesem-poepjes-06-08-14-00212531407350576.JPG grt Stadsboertje

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtopic.php?f=12&t=13269

hier staat wel uitgelegd wat er gebeurd als luizen bezit nemen van linden...het zou dus inderdaad luizenpoep kunnen zijn, hoewel ik toen geen luis gezien heb. dit heet honingdauw of roetdauw. De vlekjes op de bloesem die ik plukte hebben dezelfde eigenschap: niet afspoelbaar met water. en afwrijven helpt ook niet, dus ik doe het spul maar weg , heb gelukkig nog een kleine lichting bloesems die wel schoon is...

Toch zou het moeten zijn, dat de luis vooral éérder op de boom zat, dan dat de boom bloeide.

Echt ( denk ik , schat ik zo in ( niet zeker )) dikke kans dat er weliswaar schimmel is opgetreden op de suikers, achtergelaten door de luizen op de blaadjes van de Linde. En met name op de jongste bladeren; dus de blaadjes dicht bij de bloesem. Maar de Linde is een zomerbloeier. De bloemen verschijnen richting eind van de vegatatieve groei van de boom. Dat maakt dat hoogstwaarschijnlijk de bloemtrossen onaangetast zijn gebleven.

Ik zou zeggen: check eens zorgvuldig. Niet de blaadjes als referentie nemen, maar echt de bloempjes zelf. Daar maak je tenslotte de thee van.

op de bloempjes zelf niet idd. maar weer wel op de schutbladeren die erlangs hangen, en die je mag gebruiken voor de thee (graag ook vanwege decoratie en de schutbladeren schijnen veel "werkzame stoffen" te bevatten), als ik de recepten op het net lees. dus ja;

• 1 month later...