Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Twijfel tussen een vijg en een pruim


Chrones

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Even mijn twijfel met jullie delen:

 

--------

Ik twijfel tussen een vijg (welke weet ik niet, maar hij moet klein blijven en goede oogst geven, in pot planten bijvoorbeeld in volle grond is een idee??) welke raden jullie aan?

------

of

------

een pruimenboom, daar kom ik wel uit qua smaken en soorten!

 

 

Even over de ruimte, betreft 1,5m2 plek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog een andere invalshoek om de afweging te maken:

 

1,5 m2 is juist voor een pruim wel heel weinig. Zelfs voor een struikvorm. Pruimenbomen zijn erg groeikrachtig. Bovendien reageren pruimen niet zo geweldig op snoei. Soms moet het, maar het kost je behoorlijk wat oogst.

 

Een vijg is heel goed te snoeien en makkelijker heel bescheiden te houden en draagt dan juist wel.

Dus als het een warm en goed beschut plekje is waar de boom moet komen, zou dat voor een vijgenboompje pleiten.

 

Maar de gebruikswaarde van pruimen is veel hoger. (Ik vind ze in ieder geval lekkerder) Een vijg is al vrij speciaal en voor specifieke toepassingen in de keuken. Als ik er 2 of 3 gegeten heb, heb ik voor de rest van de dag genoeg. Pruimen eet ik er gerust 25 achter elkaar. Tuurlijk is dat ook persoonlijke smaak.

 

edit: De sierwaarde van een pruim is vooral bij de bloei. Nu staan ze er afgetakeld bij. Na mei, als het blad uitloopt, is een vijg ook een erg sierlijke boom tot de eerste vorst.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kogel is door de kerk, een keertje niet bij fruitbomen.net maar bij een lokalen fruitbomen meneer.

 

Ik ben gezwicht voor Leifruit.

Verschillende pruimen, maar toch vond ik de Reine Claude d'Oullins het lekkerste!

 

Ik besef dat dit een hele sterke groeier is, dus heb hem wat meer ruimte gegund, hij heeft 2m2 meter om zich heen, dit moet genoeg zijn.

 

245c4fd.jpg

 

Nu ontdekken hoe ik lei-vorm kan snoeien en in toom kan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VVA1. Waarschijnlijk prima keus.

Zie: http://www.fruitlent.nl/onderstammen.html voor algemene info

en de jouwe: http://www.fruitlent.nl/popups/vva1.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Weknow,

 

Leuk om te horen! Ik kon kiezen tussen een snelgroeiende en een minder snel groeiende.

Maar hij zei wel:

 

 

Denk maar niet dat je een pruim klein kan houden, die gaat hoe dan ook groot worden maar in leivorm heb je de meeste kans om hem klein te houden, probeer steeds oude takken te vervangen voor nieuwe takken, niet ieder jaar maar om de zoveel tijd.. dan blijft hij klein.

Top de bovenkant af tot hoe hoog je hem wilt.

 

Zijtakken als je die te lang vindt worden, knip ze tot de stam af als er al een een nieuwe tak is.

 

 

"en anders kom je toch elk jaar een nieuwe halen?"

Link naar reactie
Delen op andere sites

"en anders kom je toch elk jaar een nieuwe halen?"

 

Geeft ie statiegeld?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede commerçant.

 

Er reageren hier enkelen dat een pruim lekkerder is dan een vijg.

Bedoelen jullie dan dat eigen geteelde vijgen minder lekker zijn dan de gekochte in de winkel? Persoonlijk eet ik liever eens een vijg dan een pruim en wil op termijn wel een vijgenboompje zetten (misschien in volle grond, misschien in pot).

Vind het ook wel dat je meer pruimen achter elkaar kan eten dan vijgen maar dat zou voor mijn keuze minder een rol spelen. Het blad van de vijgenboom, speelt wel mee bij de keuze voor een boompje in een kleine tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...