Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sperziebonen overhouden voor zaad.

Bianca1

Aanbevolen berichten

Ik ben hier helemaal nieuw in dus excuses als het niet goed staat of als ik het al ergens anders heb kunnen vinden

Ik heb nu sperziebonen in de tuin.

Ze zijn erg lekker en wil ze graag volgend jaar weer in de tuin hebben.

Ik las ergens dat je ze moet laten afrijpen? dan dorsen? en droge bonen oogsten.

Narijpen in de peul en er pas uithalen als de peul helemaal gedroogd is.

Iemand die dat in beginnerstaal even kan uitleggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dat zelf al niet gedaan? Denk niet dat het simpeler te zeggen is...

Narijpen in de peul en er pas uithalen als de peul helemaal gedroogd is.

Bonen laten hangen totdat ze helemaal verdroogd zijn, dan de binnenste boontjes er uithalen, nachtje in de vriezer leggen (tegen ziektes/schimmels) en dan in zakje bewaren tot je ze nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze gewoon wat hangen tot de schil taai/vaal wordt en "een patroon" krijgt, dan trek ik de struik uit en hang ik ze omgekeerd op in het tuinhuis aan een draadje. Als ze dan echt helemaal dor en droog zijn springen de peulen redelijk makkelijk open en hoef je ze maar in een zakje te duwen.

Let wel op als je veel rassen kort in de buurt van elkaar had staan, er zou eventueel een kruisbestuiving kunnen plaatsvinden... al lijkt die kans mij niet zo heel groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...