Bianca1 Geplaatst: 10 augustus 2014 Share Geplaatst: 10 augustus 2014 Ik ben hier helemaal nieuw in dus excuses als het niet goed staat of als ik het al ergens anders heb kunnen vinden Ik heb nu sperziebonen in de tuin.Ze zijn erg lekker en wil ze graag volgend jaar weer in de tuin hebben. Ik las ergens dat je ze moet laten afrijpen? dan dorsen? en droge bonen oogsten.Narijpen in de peul en er pas uithalen als de peul helemaal gedroogd is. Iemand die dat in beginnerstaal even kan uitleggen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 10 augustus 2014 Share Geplaatst: 10 augustus 2014 Heb je dat zelf al niet gedaan? Denk niet dat het simpeler te zeggen is... Narijpen in de peul en er pas uithalen als de peul helemaal gedroogd is. Bonen laten hangen totdat ze helemaal verdroogd zijn, dan de binnenste boontjes er uithalen, nachtje in de vriezer leggen (tegen ziektes/schimmels) en dan in zakje bewaren tot je ze nodig hebt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bianca1 Geplaatst: 10 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 10 augustus 2014 Ik snapte het afrijpen en dorsen niet haha. Maar dus gewoon aan de plant laten hangen tot ze uitedroogd zijn? Grappig dat het zo makkelijk is Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 10 augustus 2014 Share Geplaatst: 10 augustus 2014 Denk dat dat dorsen op grote hoeveelheden te oogsten bonen slaat... Jij kan het wel met de hand af denk ik. En als aanvulling: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dorsen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bianca1 Geplaatst: 10 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 10 augustus 2014 Haha, ja die 11 plantjes moet wel lukken Bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geertlaurent Geplaatst: 11 augustus 2014 Share Geplaatst: 11 augustus 2014 Ik laat ze gewoon wat hangen tot de schil taai/vaal wordt en "een patroon" krijgt, dan trek ik de struik uit en hang ik ze omgekeerd op in het tuinhuis aan een draadje. Als ze dan echt helemaal dor en droog zijn springen de peulen redelijk makkelijk open en hoef je ze maar in een zakje te duwen. Let wel op als je veel rassen kort in de buurt van elkaar had staan, er zou eventueel een kruisbestuiving kunnen plaatsvinden... al lijkt die kans mij niet zo heel groot. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bianca1 Geplaatst: 11 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 11 augustus 2014 Bedankt! Ik heb alleen maar deze rassen staan.Verder staat er nu alleen nog tomaat in de buurt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.