Bianca1 Geplaatst: 10 augustus 2014 Share Geplaatst: 10 augustus 2014 Ik ben hier helemaal nieuw in dus excuses als het niet goed staat of als ik het al ergens anders heb kunnen vinden Ik heb nu sperziebonen in de tuin.Ze zijn erg lekker en wil ze graag volgend jaar weer in de tuin hebben. Ik las ergens dat je ze moet laten afrijpen? dan dorsen? en droge bonen oogsten.Narijpen in de peul en er pas uithalen als de peul helemaal gedroogd is. Iemand die dat in beginnerstaal even kan uitleggen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 10 augustus 2014 Share Geplaatst: 10 augustus 2014 Heb je dat zelf al niet gedaan? Denk niet dat het simpeler te zeggen is... Narijpen in de peul en er pas uithalen als de peul helemaal gedroogd is. Bonen laten hangen totdat ze helemaal verdroogd zijn, dan de binnenste boontjes er uithalen, nachtje in de vriezer leggen (tegen ziektes/schimmels) en dan in zakje bewaren tot je ze nodig hebt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bianca1 Geplaatst: 10 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 10 augustus 2014 Ik snapte het afrijpen en dorsen niet haha. Maar dus gewoon aan de plant laten hangen tot ze uitedroogd zijn? Grappig dat het zo makkelijk is Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 10 augustus 2014 Share Geplaatst: 10 augustus 2014 Denk dat dat dorsen op grote hoeveelheden te oogsten bonen slaat... Jij kan het wel met de hand af denk ik. En als aanvulling: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dorsen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bianca1 Geplaatst: 10 augustus 2014 Auteur Share Geplaatst: 10 augustus 2014 Haha, ja die 11 plantjes moet wel lukken Bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...